Sprawdzamy, czy tiry jadą przez zachodnią i południową granicę

Napływ imigrantów zmusza rządy do wprowadzenia doraźnych kontroli na granicach. Sprawdzamy, czy utrudniły one przejazdy ciężarówkom.

Publikacja: 30.09.2023 19:21

Sprawdzamy, czy tiry jadą przez zachodnią i południową granicę

Foto: Bundespolizei

Na granicy z Niemcami nie ma korków i spowolnienia ciężarówek. Ruch odbywa się na bieżąco. - Nie ma utrudnień w przejazdach ciężarówek, kontrole koncentrują się raczej na busach i autokarach, nie mam sygnałów, żeby coś się blokowało. Kontrole nie są prowadzone na przejściu granicznym, tylko głębiej, więc kolejki nie ma – zapewnia prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Dariusz Matulewicz. 

Także na przejściach na Dolnym Śląsku samochody przemieszczają się bez przeszkód. – Wracający do Polski kierowcy nie zauważyli żadnych kolejek czy utrudnień w przeciwnym kierunku ruchu w pasie nadgranicznym – stwierdza Przewodniczący Regionu Dolnośląskiego ZMPD Wojciech Sieńko. 

Czytaj więcej

Czechom bliżej do Bałtyku czy Adriatyku?

Podobna sytuacja panuje w lubuskim, gdzie ciężarówki przejeżdżają przez granicę bez przeszkód. – Niemcy wprowadzają takie kontrole i te wznowione 27 września nie utrudniają nam pracy. To jest temat polityczny, nie gospodarczy – kwituje prezes PKS Żary i wiceprezes zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji Józef Słowikowski. 

Tendencja spadkowa

Niemcy wprowadziły tymczasowe kontrole na granicach z Polską i Czechami, tłumacząc ten ruch zwiększeniem liczby wykrywanych nielegalnych imigrantów. W pierwszych ośmiu miesiącach niemieckie służby zarejestrowały niecałe 70,8 tys. takich osób, o 57 proc. więcej niż w tym samym okresie wcześniejszego roku. 

Niemieckie MSW nie podaje jednak ilu ze schwytanych migrantów przeszło przez granicę Polski z Białorusią. Ostatni komunikat w tej sprawie pochodzi z lutego 2022 roku; Berlin informuje w nim, że „W całym 2021 roku policja federalna wykryła 11 228 nieautoryzowanych wjazdów z powiązaniem z Białorusią. W styczniu 2022 r. Policja Federalna od początku roku zarejestrowała 361 nieuprawnionych wjazdów, przy utrzymującej się tendencji spadkowej”. 

Na początku grudnia 2022 roku niemieckie MSW poinformowało, że „W imieniu prokuratury w Görlitz policja federalna wydała cztery nakazy aresztowania śledczego i przeszukała 14 nieruchomości w związku z podejrzeniem przemytu cudzoziemców związanego z gangami i handlu”.

Policja federalna prowadzi na zlecenie prokuratury w Görlitz śledztwo w sprawie podejrzeń o przemyt cudzoziemców związany z gangami. Policja podejrzewa, że szlak przemytu wiódł początkowo przez Białoruś do Niemiec, ale zauważyła przejście na szlak bałkański. 

Czytaj więcej

Dla obrony wolności potrzebna jest dobrze zorganizowana kolej

Policja aresztowała czterech podejrzanych: po dwóch w Berlinie i we Forst. Zatrzymani to dwaj Syryjczycy i dwaj obywatele Iraku w wieku od 25 do 45 lat. 

Berlin dodał w komunikacie, że w trakcie dochodzenia prowadzono intensywną współpracę między władzami policyjnymi Estonii, Łotwy, Litwy, Polski i Finlandii pod patronatem Europolu. 

Szlak bałkański

Także polskie MSWiA obserwuje wzrastającą presję migracyjną na szlaku bałkańskim m.in. przez Węgry, Słowację, Polskę do Niemiec, dlatego „nasz rząd podjął decyzję o wprowadzeniu zintensyfikowanych działań służb, m.in. Straży Granicznej, Policji oraz Inspektoratu Transportu Drogowego, na granicach ze Słowacją i Czechami. Oznacza to doraźne sprawdzanie busów i innych pojazdów mogących przewozić nielegalnych migrantów z tego kierunku” wyjaśnia w komunikacie ministerstwo.

Resort podaje, że w efekcie tych działań „tylko od wczoraj [27 września] ujęto ok. 150 nielegalnych migrantów z Bliskiego Wschodu (m.in. z Syrii) i Afryki, próbujących przedostać się do Niemiec. Ujawniono również, że osoby zaangażowane w przemyt migrantów posiadały niemieckie krótko- i długoterminowe tytuły pobytowe (wizy lub prawo pobytu)”. 

Minister Mariusz Kamiński dodał, że informacje o tym procederze przekazał 28 minister spraw wewnętrznych Niemiec Nancy Faeser. „Uzgodniliśmy, że polskie i niemieckie służby podejmą ściślejszą współpracę w zakresie zwalczania nielegalnej migracji. W tym celu utworzona zostanie specjalna grupa zadaniowa (tzw. taskforce), składająca się z funkcjonariuszy z Polski, Czech i Niemiec”. 

Czytaj więcej

Firmy transportowe płacą akcjonariuszom dywidendę

Polska Straż Graniczna podaje, że w pierwszym półroczu zatrzymała 2777 osób usiłujących nielegalnie przekroczyć granicę, o 5 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2022 roku. W tym samym okresie b.r. Straż Graniczna ujawniła 3786 osób nielegalnie przybywających w Polsce (wzrost o 43 proc.). 

W sumie siedem państw członkowskich UE wprowadziło tymczasowe kontrole graniczne między krajami strefy Schengen.

Na granicy z Niemcami nie ma korków i spowolnienia ciężarówek. Ruch odbywa się na bieżąco. - Nie ma utrudnień w przejazdach ciężarówek, kontrole koncentrują się raczej na busach i autokarach, nie mam sygnałów, żeby coś się blokowało. Kontrole nie są prowadzone na przejściu granicznym, tylko głębiej, więc kolejki nie ma – zapewnia prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Dariusz Matulewicz. 

Także na przejściach na Dolnym Śląsku samochody przemieszczają się bez przeszkód. – Wracający do Polski kierowcy nie zauważyli żadnych kolejek czy utrudnień w przeciwnym kierunku ruchu w pasie nadgranicznym – stwierdza Przewodniczący Regionu Dolnośląskiego ZMPD Wojciech Sieńko. 

Pozostało 86% artykułu
Drogowy
Unijne gospodarki w recesji, maleje sprzedaż samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Drogowy
Zabrakło ciężarówek, ale do poprawy w branży transportu drogowego daleko
Drogowy
Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna
Drogowy
LNG wraca do łask przewoźników
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki