Unia Europejska w strefie spadków rejestracji ciężarówek

Maleje popyt na samochody ciężarowe, przewoźnicy narzekają na mały popyt na usługi transportowe.

Publikacja: 30.04.2024 12:49

Unia Europejska w strefie spadków rejestracji ciężarówek

Foto: Robert Przybylski

W pierwszym kwartale 2024 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w UE o 4 proc., zaś w UE, krajach strefy wolnego handlu (EFTA) i Wielkiej Brytanii o 4,1 proc. do 104 962 pojazdów. Wśród nich 2224 miały napęd elektryczny, co oznacza 19,3-procentowy wzrost r/r, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motoryzacyjnych ACEA.

Segment ciężkich modeli, o dmc powyżej 16 ton zanotował w UE spadek o 5,4 proc. do 72 765 sztuk, zaś w UE, krajach EFTA i w Wielkiej Brytanii o 6 proc. do 84 332 sztuk. Z tej liczby 969 pojazdów miało napęd elektryczny, dynamika wzrostu tego segmentu sięgnęła 54,1 proc. 

Czytaj więcej

Wodorowe ciężarówki i autobusy coraz bliżej

Ciężkie modele sprzedawały się gorzej w Niemczech (spadek o 5,3 proc. r/r do 16 910 pojazdów), Wielkiej Brytanii (9277 sztuk, mniej o 11,7 proc.), Polsce (6481, spadek o 16,3 proc.), Holandii (3973 szt., spadek o 4,1 proc.), Czechach (2213 szt. mniej o 16,8 proc.), Austrii (2075 sztuk, o oznacza spadek o 8,7 proc.) i Litwie (1473 sz./ spadek o 56,5 proc.).

Ubiegłoroczne wzrosty utrzymały się w nielicznych krajach. Niewielki wzrost zanotowały rejestracje we Francji (11 908, więcej o 1,4 proc.), Hiszpanii (6811 szt., wzrost o 16,6 proc.), Belgii (2392 pojazdów, więcej o 6,3 proc.) i Rumunii (2025 szt. więcej o 0,8 proc.), podlicza ACEA. 

W przeciwieństwie do Europy, rosną rejestracje w Rosji. Wg danych Awtostat w pierwszym kwartale w rosyjskich urzędach zarejestrowano 29 182 ciężarówki, o 9,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Dynamika wzrostu jednak maleje, bo porównując marzec 2024 roku do marca 2023 roku rejestracje powiększyły się tylko o 1,5 proc. do 11 443 nowych samochodów ciężarowych. 

W Polsce rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w pierwszym kwartale o 16 proc. do 7226 aut, natomiast import samochodów ciężarowych z drugiej ręki sięgnął 7 970 sztuk, co oznacza 17,7-procentowy wzrost, jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Czytaj więcej

Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton

W samym marcu rejestracje w Polsce nowych aut ciężarowych zmalały o 19 proc. i był to siódmy miesiąc spadków, podlicza PZPM. Przewoźnicy tłumaczą malejące rejestracje niskim popytem na przewozy i wyraźnym spadkiem cen usług, co uderza w dochodowość przedsiębiorców. 

W pierwszym kwartale 2024 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w UE o 4 proc., zaś w UE, krajach strefy wolnego handlu (EFTA) i Wielkiej Brytanii o 4,1 proc. do 104 962 pojazdów. Wśród nich 2224 miały napęd elektryczny, co oznacza 19,3-procentowy wzrost r/r, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motoryzacyjnych ACEA.

Segment ciężkich modeli, o dmc powyżej 16 ton zanotował w UE spadek o 5,4 proc. do 72 765 sztuk, zaś w UE, krajach EFTA i w Wielkiej Brytanii o 6 proc. do 84 332 sztuk. Z tej liczby 969 pojazdów miało napęd elektryczny, dynamika wzrostu tego segmentu sięgnęła 54,1 proc. 

Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Drogowy
Ciężarówki na celowniku złodziei
Drogowy
Pomimo wzrostu myta ceny frachtów maleją
Drogowy
Wiosna przyniosła lekką poprawę w rejestracjach
Drogowy
Niemcy ociągają się z wypłatą nienależnie pobranego myta