Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe

Maleją obroty leasingu z transportu, spada popyt na ciągniki i naczepy, przewoźnicy mają coraz większe kłopoty ze spłatą rat.

Publikacja: 09.05.2024 10:11

Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe

Foto: GDDKiA

Krajowy Rejestr Długów alarmuje, że wiele podmiotów nie radzi sobie ze spłatą rat leasingowych. W ostatnich dwunastu miesiącach ich zaległości wzrosły o 81,6 mln zł i przekraczają miliard zł. 

Jednoosobowe działalności gospodarcze mają 513,5 mln zł zaległości wobec firm leasingowych. Problemy dotyczą 6816 takich podmiotów. Natomiast spółki prawa handlowego są winne 543,8 mln zł. W tym gronie jest 4769 dłużników. – Małe i średnie przedsiębiorstwa to fundament polskiej gospodarki, który tworzy 47 procent PKB, i jednocześnie główny odbiorca leasingu. Ta usługa stanowi dla nich preferowaną formę finansowania działalności, przewyższając popularnością kredyt – przypomina prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki. 

Czytaj więcej

Od prezesa do kierowcy

Średnie zadłużenie przypadające na jeden podmiot wynosi 91,3 tys. zł. W ciągu roku wzrosło o 8,9 tys. zł. Pod względem branż najwięcej długów mają firmy transportowe. Nie zapłaciły one rat leasingowych na łączną sumę 288 mln zł. 

W 2023 roku firmy leasingowe pobrały z KRD 1,3 mln raportów gospodarczych o klientach, a od początku tego roku – prawie 460 tys. Najwięcej z tych sprawdzeń dotyczyło przedsiębiorstw z sektorów handlowego (20,8 proc.) i transportowego (13 proc.). 

W pierwszym kwartale roku wartość zawartych umów leasingowych na ciągniki siodłowe zmalała w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o niecałe 15 proc. do 2,5 mld zł, na samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony wzrosła o 6,5 proc. do 1 mld zł. W przypadku naczep wartość umów leasingowych zmalała o ponad 31 proc. do 0,9 mld zł. 

Analitycy Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przypominają, że zaległe zadłużenie przedsiębiorców zajmujących się drogowym transportem towarów przekroczyło właśnie 2 mld zł i w ostatnim roku wzrosło o prawie 11 proc. W tym czasie zaległości wszystkich firm podwyższyły się o niecałe 8 proc. 

Czytaj więcej

Kobalt od demokratów czy od nurków?

Na koniec 2023 r. 17 proc. firm transportowych deklarowało, że jest w złej kondycji finansowej, a kolejnych 5 proc. określało swoją sytuację jako bardzo złą - wynikało z badania barometru EFL „Skaner MŚP”. O dobrej kondycji wspominało 35 proc. firm, a o ani dobrej, ani złej najwięcej, bo 42 proc. badanych przedsiębiorców. 

Krajowy Rejestr Długów alarmuje, że wiele podmiotów nie radzi sobie ze spłatą rat leasingowych. W ostatnich dwunastu miesiącach ich zaległości wzrosły o 81,6 mln zł i przekraczają miliard zł. 

Jednoosobowe działalności gospodarcze mają 513,5 mln zł zaległości wobec firm leasingowych. Problemy dotyczą 6816 takich podmiotów. Natomiast spółki prawa handlowego są winne 543,8 mln zł. W tym gronie jest 4769 dłużników. – Małe i średnie przedsiębiorstwa to fundament polskiej gospodarki, który tworzy 47 procent PKB, i jednocześnie główny odbiorca leasingu. Ta usługa stanowi dla nich preferowaną formę finansowania działalności, przewyższając popularnością kredyt – przypomina prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki. 

Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Drogowy
Ciężarówki na celowniku złodziei
Drogowy
Pomimo wzrostu myta ceny frachtów maleją
Drogowy
Wiosna przyniosła lekką poprawę w rejestracjach
Drogowy
Niemcy ociągają się z wypłatą nienależnie pobranego myta