Od lat rośnie liczba przesyłek drobnicowych, a rozwój e-handlu pobudza innowacje także w tym segmencie usług. – Rozwój e-handlu przekłada się na większe rozdrobnienie dostaw. Klienci decydują się na mniejsze dostawy drobnicowe, ale za to przesyłki dostarczane są częściej. W przypadku e-sklepów polecamy też przesyłki Premium, które, np. w problematycznych sytuacjach, mogą przyśpieszyć dostawę tak, aby towar jak najszybciej znalazł się u odbiorcy – wskazuje kierownik Rozwoju Produktu – Drobnica Krajowa w DB Schenker Paweł Strojek.
Różne przesyłki i różne priorytety
Zaznacza, że nadal zdecydowana większość przesyłek to segment B2B. – Na tej części klientów głównie się skupiamy. W tym przypadku jest to również wsparcie dla e-handlu, np. na etapie zatowarowania e-sklepu. Jednak coraz większy udział stanowią odbiorcy B2C np. tego e-sklepu, a cała droga przesyłki może być obsłużona przez nas – opisuje Paweł Strojek.
Zakupy przez Internet stały się normą w sektorze B2C i podobna ewolucja spodziewana jest w handlu B2B. – Dlatego stworzyliśmy podobne możliwości także dla B2B. Udostępniliśmy platformę Connect4.0, dzięki której nasi klienci mogą składać zlecenia oraz automatycznie wyceniać i zamawiać usługi logistyczne w zakresie transportu lądowego (Connect4Land). Platforma oferuje klientom biznesowym dostęp do wygodnego systemu zleceń, natychmiastowych i przejrzystych informacji o cenach i czasie transportu oraz praktycznego systemu śledzenia również z poziomu smartfona. Z podobnych udogodnień korzystają też klienci w transporcie lotniczym (Connect4Air) i morskim (Connect4ocean) – przypomina kierownik Rozwoju Produktu – Drobnica Krajowa.
Podobieństwa rynku B2B do handlu internetowego B2C jest coraz bardziej widoczne również w ofercie dodatkowych usług, jak np. bezpłatne powiadomienie SMS lub śledzenie przesyłki. – Zarządzanie łańcuchem dostaw i współpracę z operatorem ułatwia aplikacja eSchenker, dając dostęp do wielu możliwości takich jak składanie zleceń, zaawansowane śledzenie przesyłek, raportowanie wg zadanych kryteriów, fakturowanie, kalkulator emisji spalin – wymienia Paweł Strojek.
Dostawa w 24 godziny
Także klientom firmowym coraz częściej zależy na szybszych dostawach. O ile w e-handlu z dostawami do konsumentów czas doręczenia liczony jest czasem w pojedynczych godzinach, krajowe dostawy B2B standardowo zajmują 24 godziny. – Standardem są obecnie 24 h, ale oczywiście są trasy np. Szczecin - Rzeszów lub dostawy na Mazury, gdzie 24 h nie zawsze udaje się dotrzymać. Operatorzy posiadający dużą sieć oddziałów w Polsce jak choćby Raben czy Geis Polska świadczą usługi drobnicowe w 24 h na terenie całej Polski – wymienia dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa.