Mimo spowolnienia kurierzy budują nowe obiekty

Maleje liczba kupujących w sieci, ale kurierskie koncerny inwestują w nowe obiekty, licząc na odbicie w kolejnych latach.

Publikacja: 18.04.2024 09:07

Mimo spowolnienia kurierzy budują nowe obiekty

Foto: Robert Przybylski

Z badań DPD wynika, że w 2023 roku 72 proc. populacji dokonało zakupów w sieci, gdy rok wcześniej odsetek sięgał 77, a w 2021 roku 79 proc. Podobny trend widoczny jest w Europie, gdzie udział kupujących zmalał w ub.r. do 76 proc., gdy dwa lata wcześniej sięgnął 78 proc. 

Stali klienci 

Regularni e-nabywcy (dokonujący przynajmniej jednego zakupu w miesiącu) stanowią w Polsce 55 proc. wszystkich kupujących (w Europie 48 proc.) i te udziały utrzymują się na podobnym poziomie od kilku lat. Natomiast rośnie liczba paczek otrzymywanych w miesiącu przez regularnych klientów sklepów internetowych: z 4,7 paczki w 2019 roku do 5,2 paczki w 2023 roku. 

Czytaj więcej

Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail

W pierwszym kwartale roku rośnie popularność zakupów obuwia (66 proc. w pierwszej dziesiątce), ubrań (60 proc.), kosmetyki (57 proc.) i książki (48 proc. i spadek o 6 proc.). Wyraźny wzrost zanotowała biżuteria (o 5 proc. do 40 proc.).

Z badania DPD wynika, że w Polsce 81 proc. kupujących w internecie korzysta z platform oferujących rzeczy z drugiej ręki, w Europie jest to 72 proc. Ten kanał sprzedaży, nazwany C2C jest jednym z najbardziej obiecujących, podobnie jak dostawy towarów z zagranicy. Polscy klienci najczęściej zamawiają towary w Chinach (53 proc., w Europie 48 proc.) i Niemczech (34 proc. a w Europie 28 proc.). Na trzecim miejscu jest Wielka Brytania (24 proc. i dla Europy 10 proc.). 

W Polsce 72 proc. dostaw odbywa się do automatów paczkowych, gdy w Europie 22 proc, do domu trafia 59 proc. przesyłek (w Europie 79 proc.) a do punktu odbioru 20 proc. (24 proc. w Europie). Na poczcie odbieranych jest 16 proc. przesyłek (17 proc w Europie) zaś w miejscu pracy 13 proc. (10 proc. w Europie). 

W Polsce automaty paczkowe funkcjonują od kilkunastu lat, na dużą skalę wprowadził je InPost, który ma blisko 23 tys. maszyn. DPD zainstalował 7 tys., a DHL eCommerce 3 tys. 

Inwestycje w nowe obiety

Pomimo spadku kupujących w internecie, DHL eCommerce otworzył Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Robakowie pod Poznaniem, InPost wynajął w Prologis obiekt magazynowo – biurowy na miarę (typy BTS – build-to-suit) o powierzchni 11 573 m kw. na terenie Rudy Śląskiej. DPD Polska otworzyła nowy Oddział Warszawa 4 (WA4) w City Point Targówek w Warszawie. Obiekt obsługuje prawobrzeżną Warszawę, część śródmieścia i tereny do Mińska Mazowieckiego. Ma 6 tys. m kw. powierzchni magazynowej i ponad 700 mkw. powierzchni biurowej. Oddział posiada łącznie 95 bram – 79 bram kurierskich oraz 16 bram do rozładunku i załadunku samochodów ciężarowych. Oddział zatrudnia 140 osób i ma podpisane umowy z 270 kurierami. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy apelują o zmniejszenie kosztów pracy

To jeden z ponad 60 oddziałów DPD w całej Polsce. Wyposażony jest (jako piąty oddział w Polsce) w automatyczny sorter o wydajności 6 tys. paczek na godzinę. Największy sorter DPD w Polsce, w Strykowie, ma wydajność 50 tys. paczek na godzinę. 

Kurierzy mają do dyspozycji 20 ładowarek do samochodów elektrycznych, w tym 13 wiszących na ścianach przy dokach, reszta na słupkach na parkingu. Elektryczne samochody zużyją do jednej trzeciej energii kupowanej dla najemcy. 

Obiekt powstał na terenie przemysłowym, na Targówku. – To największy projekt brown field w Europie – przekonuje dyrektor zarządzający Peakside Capital Advisors w Polsce Roman Skowroński. Nowy magazyn ma o 65 proc. mniejsze zużycie wody pitnej, a 95 proc. materiałów z rozbiórki zostało powtórnie wykorzystanych. Magazyn otrzyma fotowoltaikę, będzie też przystosowany do dystrybucji towarów spożywczych w temperaturze od 0 do 4 stopni. 

Docelowo na działce zajmowanej przez stare magazyny wyrosną nowe, do 2026 roku stanie 6 obiektów o łącznej powierzchni 100 tys. m kw. 

Z badań DPD wynika, że w 2023 roku 72 proc. populacji dokonało zakupów w sieci, gdy rok wcześniej odsetek sięgał 77, a w 2021 roku 79 proc. Podobny trend widoczny jest w Europie, gdzie udział kupujących zmalał w ub.r. do 76 proc., gdy dwa lata wcześniej sięgnął 78 proc. 

Stali klienci 

Pozostało 92% artykułu
Produkty i Usługi
Nowy Jork stawia na… automaty paczkowe
Produkty i Usługi
W tym roku ruszą kurierskie przesyłki do Anglii
Produkty i Usługi
Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy
Produkty i Usługi
Poczta Polska powalczy o drobnicowe przesyłki
Produkty i Usługi
Internetowe sklepy podbijają nowe rynki, ale rosną zwroty
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO