Komisja Europejska zastanowi się jak rejestrować spalinowe auta po 2035 roku

KE zadeklarowała, że przedstawi konkretne propozycje, jak stworzyć perspektywę homologacji nowych pojazdów napędzanych e-paliwami po 2035 roku. Praktyczna metodyka zostanie wypracowana do jesieni 2024 roku.

Publikacja: 30.03.2023 07:22

Komisja Europejska zastanowi się jak rejestrować spalinowe auta po 2035 roku

Foto: KE

W pierwszym kroku Komisja Europejska przedstawi rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów, które zdefiniuje pojazdy napędzane wyłącznie e-paliwami. Zapewni ono jasność co do tego, kiedy pojazd spalinowy napędzany e-paliwami jest uznawany za pojazd bezemisyjny.

Komisja zapowiedziała, że będzie dążyć do szybkiej procedury i pracy w ramach prawnych, aby proces decyzyjny był pomyślny i akceptowalny dla wszystkich stron. KE określi także w jaki sposób pojazdy zasilane wyłącznie e-paliwami przyczyniają się do realizacji celów w zakresie redukcji emisji CO2. – Konsekwentnie i wytrwale trzymając się otwartości technologicznej, FDP otworzyła drzwi, które powinny umożliwić korzystanie z przyjaznych dla klimatu e-paliw do samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w dłuższej perspektywie – ocenia dyrektor zarządzający eFuel Alliance Ralf Diemer. 

Wskazał na fakt, że Włochy, Polska i inne państwa członkowskie poparły rząd federalny w Brukseli. – Jednostronne zakazy technologiczne są krytycznie postrzegane nie tylko w Niemczech, ale także w innych krajach – podkreśla Diemer. 

Czytaj więcej

Będzie więcej ładowarek dla samochodów ciężarowych

Jednocześnie Diemer ostrzega przed pochopnymi doniesieniami o sukcesach. – To początek, który może doprowadzić do pożądanego rezultatu w przypadku nowych pojazdów. Rozporządzenie dotyczy nowych pojazdów i nie odnosi się do istniejącej floty – zaznacza Diemer. – Zawsze zwracaliśmy uwagę, że pojazdy spalinowe napędzane e-paliwami mogą być tak samo przyjazne dla klimatu jak samochód elektryczny napędzany zieloną energią – przypomina dyrektor zarządzający eFuel Alliance. 

Zaznacza, że już sam fakt, że Komisja Europejska jest teraz gotowa uznać tę pozycję wyjściową w deklaracji, sam w sobie jest ogromnym krokiem naprzód w porównaniu z poprzednią decyzją. – Miejmy nadzieję, że wkrótce na tej podstawie zostaną podjęte właściwe decyzje w celu stworzenia bezpieczeństwa dla planowania i inwestycji – zaznacza dyrektor. 

W zmianę podejścia KE nie wszyscy wierzą. Niemiecki europoseł Jens Gieseke przekonuje w portalu politico.eu, że minister transportu Volker Wissing nie uratował silnika spalinowego. W końcu nie głosował przeciw zakazowi rejestracji aut spalinowych po 2035 roku. 

W pierwszym kroku Komisja Europejska przedstawi rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów, które zdefiniuje pojazdy napędzane wyłącznie e-paliwami. Zapewni ono jasność co do tego, kiedy pojazd spalinowy napędzany e-paliwami jest uznawany za pojazd bezemisyjny.

Komisja zapowiedziała, że będzie dążyć do szybkiej procedury i pracy w ramach prawnych, aby proces decyzyjny był pomyślny i akceptowalny dla wszystkich stron. KE określi także w jaki sposób pojazdy zasilane wyłącznie e-paliwami przyczyniają się do realizacji celów w zakresie redukcji emisji CO2. – Konsekwentnie i wytrwale trzymając się otwartości technologicznej, FDP otworzyła drzwi, które powinny umożliwić korzystanie z przyjaznych dla klimatu e-paliw do samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w dłuższej perspektywie – ocenia dyrektor zarządzający eFuel Alliance Ralf Diemer. 

Regulacje Ue
Elektryczne ciężarówki obowiązkowe
Regulacje Ue
Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników
Regulacje Ue
Producenci ciężarówek przygotowani na Euro VII
Regulacje Ue
Unia Europejska walczy z opóźnieniami płatności
Regulacje Ue
Spór kolejarzy ze spedytorami o długie zestawy
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?