Budowana południowa trasa Jedwabnego Szlaku pozwoli obejść Małaszewicze

Kazachstan razem z PSA International rozbuduje terminal w Aktau, Gruzja także planuje rozbudowę portów.

Publikacja: 08.04.2022 08:51

Budowana południowa trasa Jedwabnego Szlaku pozwoli obejść Małaszewicze

Foto: MIiR Kazachstanu

Wiceminister przemysłu i infrastruktury Kazachstanu Berik Kamaliew i wiceprezes singapurskiej firmy PSA International Li Pen Gi podpisali 7 kwietnia w Nur Sułtan umowę o współpracy przy budowie terminala przeładunkowego w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Firma zapewni narzędzia informatyczne do cyfrowej odprawy celnej i administracji przewozów. Rozbudowany port będzie miał przepustowość 100 tys. TEU. 

Czytaj więcej

Finowie zamykają towarowy ruch kolejowy z Rosją

W pierwszym kwartale roku przewozy kontenerów przez porty Aktau i Kuryk wzrosły o 4 proc. r/r. 

Ministerstwo Przemysłu i Infrastruktury Kazachstanu planuje zakupić 4 promy oraz zainteresować południowym szlakiem Maersk, MSC i Cosco Shipping. Resort przewiduje, że tegoroczne przeładunki sięgną 10 mln ton, w tym 4 mln będą stanowiły ładunki eksportowe. 

Jednocześnie Gruzja zapewnia o kontynuacji rozbudowy projektu portu w Anaklii. Wicepremier Levan Davitaszwili zapewnił, że jest inwestor dla odnowionego projektu. W styczniu 2020 roku władze gruzińskie zawiesiły projekt z powodu wycofania się inwestorów. 

Czytaj więcej

Serwisy ciężarówek zamknięte dla przewoźników z Rosji i Białorusi

Zmiana nastawienia jest zapewne skutkiem rosyjskiej napaści na Ukrainę. Rosjanie zbombardowali Mariupol, portowe miasto nad Morzem Azowskim. Prawdopodobnie portowa infrastruktura jest kompletnie zniszczona i miną lata, zanim port odbuduje swoje możliwości przeładunkowe. Jest to szansą dla gruzińskiego portu nad Morzem Czarnym. 

Anaklia będzie także częścią transkaspijskiego korytarza TITR i stać się jednym z terminali na południowej odnodze Jedwabnego Szlaku, która ominie Rosję. Anaklia będzie konkurować z największym gruzińskim portem nad Morzem Czarnym: Poti. Jego zdolność przeładunkowa wynosi 6,5 mln ton ładunków rocznie, ale jest niewykorzystana. Zarządza nim Maersk i terminal obsługuje 85 proc. ruchu kontenerowego kraju. 

Czytaj więcej

Ekologia na głowie: cena kilograma wodoru zapiera dech

Na trasie północnej ULTC ERA (największy gracz, z większościowym udziałem) przewiózł do kwietnia 163,6 tys. TEU. W 2021 roku przewozy wyniosły 692,5 tys. TEU. 

Wiceminister przemysłu i infrastruktury Kazachstanu Berik Kamaliew i wiceprezes singapurskiej firmy PSA International Li Pen Gi podpisali 7 kwietnia w Nur Sułtan umowę o współpracy przy budowie terminala przeładunkowego w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Firma zapewni narzędzia informatyczne do cyfrowej odprawy celnej i administracji przewozów. Rozbudowany port będzie miał przepustowość 100 tys. TEU. 

Pozostało 85% artykułu
Szynowy
Unia nie zerwie połączeń kolejowych z Dalekim Wschodem
Drogowy
Przewoźnicy cały czas kupują tabor i podnoszą ceny usług
Morski
Pandemia i wojna wywracają do góry nogami morskie przewozy kontenerowe
Rynek
Podkarpackie magazyny przed wielką szansą na regionalne centrum dystrybucyjne
Drogowy
Co czwarty przewoźnik drogowy obawia się upadłości
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?