Ostre hamowanie w przewozach węgla?

Związek Zawodowy Maszynistów domaga się poprawy wynagrodzeń. Impas w rozmowach z PKP Cargo trwa już ponad pół roku.

Publikacja: 05.12.2022 17:20

Ostre hamowanie w przewozach węgla?

Foto: Port Gdańsk

Od 28 listopada br. maszyniści PKP Cargo odmawiają pracy w nadgodzinach, z uwagi na konfrontacyjną postawę̨ zarządu spółki i odłożenie do stycznia 2023 r. rokowań przez mediatora. 

Rozmowy na temat podwyżek wynagrodzeń w PKP Cargo związki zawodowe prowadzą z zarządem od 18 stycznia 2022 roku. Wobec braku porozumienia przekształciły się w spór zbiorowy, który trwa od 1 marca 2022 roku. 

Czytaj więcej

Wysokie ceny frachtów podciągnęły wyceny statków do rekordowych wartości

Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce oświadczył, że „nie bierze odpowiedzialności za zagrożenie procesów przewozowych, w tym przewozów węgla”. 

Związkowcy ostrzegają, że maszyniści wykonują obowiązki wyłącznie w ramach harmonogramów pracy, co jest zgodne z prawem pracy. W komunikacie prasowym ZZM przypomina, że „Duża cześć maszynistów PKP Cargo ma już w tym roku zresztą dwukrotnie przekroczony limit nadgodzin wynikający z Kodeksu pracy (ponad 300 nadgodzin). Pełną odpowiedzialność za taką sytuację ponosi więc zarząd spółki, a nie pracownicy”. 

Tymczasem premier Mateusz Morawiecki zapewnia, że węgiel jest dostępny w całym kraju. „Weszliśmy w ciąg logistyczny, uruchomione zostały wszelkie możliwości przeładunkowe, większy przywóz z całego świata i dzisiaj ten węgiel jest”. 

Operatorzy portowi działający w zespole portów Szczecin-Świnoujście do końca listopada br. obsłużyli 33,3 mln ton ładunków, tyle samo co w całym ubiegłym 2021 roku. Jest to zarazem o 7,5 proc. więcej niż w rekordowym 2018 roku. Doskonałe wyniki port zawdzięcza przede wszystkim przeładunkom węgla które rok do roku wzrosły o 38,7 proc. Wyższy przyrost miał tylko LNG (65,4 proc.). 

Import węgla przyczyni się do bardzo dobrych wyników także pozostałych portów w Polsce. – Węglowi i paliwom płynnym nasze porty zawdzięczają rekordowe wyniki w bieżącym półroczu – przyznaje przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Od 28 listopada br. maszyniści PKP Cargo odmawiają pracy w nadgodzinach, z uwagi na konfrontacyjną postawę̨ zarządu spółki i odłożenie do stycznia 2023 r. rokowań przez mediatora. 

Rozmowy na temat podwyżek wynagrodzeń w PKP Cargo związki zawodowe prowadzą z zarządem od 18 stycznia 2022 roku. Wobec braku porozumienia przekształciły się w spór zbiorowy, który trwa od 1 marca 2022 roku. 

Pozostało 82% artykułu
Rynek
Czy konsumenci będą musieli obejść się bez mrożonek?
Systemy IT
Maersk udowodnił, że nie wszystkim zależy na przejrzystości łańcucha dostaw
Drogowy
Od nowego roku wyższe stawki myta
Szynowy
Chwieje się pozycja PKP Cargo, nie ma pracy i pieniędzy
Szynowy
CUPT ogłosił nabór wniosków na transport intermodalny