Sieci kurierskie przed logistycznym boomem rynku wtórnego

Od logistyki zwrotnej tylko krok do odzysku opakowań i logistyki materiałów do recyklingu. Sieci KEP przygotowują się do nowej roli.

Publikacja: 23.06.2023 13:40

Sieci kurierskie przed logistycznym boomem rynku wtórnego

Foto: Instytut Łukasiewicz - PIT

Raport Last Mile Experts podkreśla, że konsumenci coraz częściej wybierają rynek wtórny (C2C), o czym świadczy wzrost sprzedaży takich platform jak Vinted, OLX lub eBay. Raport wskazuje, że 70 proc. klientów badanych przez DPD używa platform C2C. 

Wartości rynku C2C z 75 mld euro w 2021 roku do spodziewanych 120 mld w 2025 roku. Udział handlu używanymi rzeczami w e-commerce wzrośnie z 10 do 14 proc. 

Opakowania na wiele cykli

Wraz używanymi rzeczami rośnie zainteresowanie opakowaniami zwrotnymi dla branży KEP. Choć producenci opakowań tekturowych zapewniają o sięgającym 90 proc. odzysku tektury falistej, unijna regulacja o opakowaniach i ich powtórnym użytkowaniu (Packaging and Packaging Waste Regulation, PPWR) faworyzuje opakowania plastikowe, uważa przemysł tektury falistej. 

InPost dwa lata temu wprowadził tekturowe opakowania wielokrotnego użytku, a pilotaż prowadził z Modivo. – Projekt przyjmuje się wolniej od założeń. Wielu klientów uznało, że opakowania są tak dobrej jakości, że zostawiają je dla siebie – tłumaczy prezes InPost Rafał Brzoska. 

Dodaje, że projekt jest kontynuowany i dołączają do niego kolejne sklepy internetowe. – Opakowania, które są przystosowane do 10 cykli, udostępniamy w formule dowolnego brandingu – wyjaśnia Brzoska. 

Z mentalnością kupujących zmierzy się także projekt e-Pack, czyli inteligentna paczka, opracowana przez specjalistów Centrum Logistyki i Nowoczesnych Technologii w Łukasiewicz – PIT. 

Z zewnątrz e-Pack wygląda jak składane plastikowe pudełko, zamykane od góry. Różnica, jaką można dostrzec na pierwszy rzut oka, to elektroniczna etykieta i mały panel fotowoltaiczny na jednej ze ścian bocznych. Więcej niespodzianek kryje się we wnętrzu. Jest ono wyposażone w wiele sensorów, które monitorują stan przesyłki. Jednym z nich jest akcelerometr, który wykrywa przeciążenia i uszkodzenia produktu. Są też czujniki wilgotności i temperatury, więc wiadomo na przykład, czy do paczki nie dostała się woda albo czy nie została przekroczona temperatura przechowywania produktów w niej przewożonych. 

Wiadomo kiedy paczka została otwarta, ponieważ każdy e-Pack jest zabezpieczony blokadą elektroniczną, otwieraną za pomocą specjalnej aplikacji w telefonie komórkowym. Do wnętrza e-Packa jest też przytwierdzona specjalna siatka, która zabezpiecza zawartość przed przemieszczaniem się w pudełku. Nie są potrzebne zatem dodatkowe wypełniacze. Gabarytami jest dostosowany do skrytek w automatach paczkowych.

Wraz z e-Packiem będzie można zwrócić zakupiony towar. Nie trzeba będzie drukować nowej etykiety – po wpisaniu zwrotu w aplikacji uaktualnione dane pojawią się na ekranie paczki. Elektroniczna etykieta wykorzystuje znany z czytników książek e-papier (jest więc energooszczędna, bo gdy się wyświetla, nie pobiera jej w ogóle), oszczędza też czas i materiały do drukowania naklejek. Łatwo ją za to przeprogramować. 

Rewolucja na rynku kurierskim

Twórcy e-Pack szacują, że może być używany przez ponad pięć lat. Ma konstrukcję modułową, więc jego poszczególne elementy można naprawiać i wymieniać. – Stopień zaawansowania, możliwość kontrolowania stanu i lokalizacji przesyłki, uproszczenie procesów logistycznych – to wszystko sprawia, że możemy mówić o rewolucji na rynku kurierskim – podkreśla dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego Arkadiusz Kawa. 

Instytut planuje wyprodukować w pilotażu 50 tys. e-Packów i zaoferować je e-sklepom. 

Sieci KEP pomogą także w zbieraniu materiałów do odzysku. Niedawno InPost ogłosił porozumienie z TerraCycle, otwierając sieć ponad 4 tys. paczkomatów dla zbiórki zużytych plastikowych przedmiotów i opakowań. W Europie od 2018 roku obowiązują przepisy wymagające selektywnej zbiórki opakowań plastikowych. Komisja Europejska szacuje, że tylko na rynku znajduje się 20 mln plastiku w formie opakowań i różnych wyrobów. 

Wizja Przyszłości
Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?
Wizja Przyszłości
Nadchodzą próby autonomicznych aut w miastach
Wizja Przyszłości
Wkrótce homologację uzyska pierwsza polska wodorowa lokomotywa
Wizja Przyszłości
Holandia znów testuje długie zestawy
Wizja Przyszłości
Autonomiczne ciężarówki Daimlera będą miały lepsze „oczy”