Elektryczny dostawczak? Może, ale tylko dla kurierów – takie opinie można było często usłyszeć wśród przedsiębiorców, i to zarówno tych, którzy prowadzą mikrofirmy usługowe, jak i właścicieli flot. Ten argument stracił jednak sens, odkąd na rynek wjechała nowa wersja furgonu Mercedes-Benz eVito z unowocześnionym układem elektrycznym, czego efektem jest:

·    bateria o pojemności 60 kWh,

·    większy zasięg 258-265 km (WLTP),

·    możliwość szybkiego ładowania prądem stałym: od 10 do 80% w około 50 lub 35 minut.

Nie tylko ostatnia mila

Elektromobilność wciąż jest nowością i chociaż niemal co miesiąc widzimy na ulicach coraz więcej charakterystycznych zielonych tablic, to na razie zjawisko to dotyczy przede wszystkim samochodów osobowych, a nie dostawczych. Jednak powoli się to zmienia – pierwszym biznesowym obszarem, w którym pojawiły się elektryki, były firmy kurierskie. Średnie i duże floty, działające na przewidywalnych, planowanych trasach, na z góry określonym obszarze, okazały się wymarzonym środowiskiem dla eSprintera i pierwszej wersji eVito furgonu. Zasięg ok. 150 km pozwalał zupełnie wystarczająco na codzienne operacje, toteż oba modele zostały bardzo dobrze przyjęte przez tę branżę – a szczególnie kierowców, którzy docenili komfort cichej, dynamicznej, lokalnie bezemisyjnej jazdy.

Jednak dla wielu innych przedsiębiorców – także prowadzących nieduże, czasem jednoosobowe firmy – 150 km to zbyt mało, by swobodnie i opłacalnie prowadzić działalność, zwłaszcza w przypadku firm usługowych, operujących często także na terenach podmiejskich, takich jak:

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

·       firmy ogrodnicze,

·       lokalne pralnie, kwiaciarnie,

·       serwisanci i mobilne warsztaty,

·       organizatorzy imprez,

·       małe sklepy, lokale gastronomiczne i wiele innych.

Z myślą o takich właśnie sektorach gospodarki Mercedes-Benz Vans, dla którego rozwój elektrycznej gamy modeli do zastosowań komercyjnych jest strategicznym celem, zmodernizował eVito, wyposażając go w nową baterię: większą o 70% i zapewniającą zasięg na poziomie 265 km. W dodatku dzięki możliwości korzystania z szybkich ładowarek prądem stałym (DC), w zależności od mocy oferowanej przez stację, nowy furgon eVito, aby uzupełnić energię „w baku” od 10 do 80%, potrzebuje 35-50 min.

„Dzięki nowemu furgonowi eVito otwieramy szerzej dostęp do komercyjnej elektromobilności dla wielu firm i branż, które dotąd nie mogły z niej w pełni korzystać. Będzie on mógł znaleźć zastosowanie już nie tylko w miastach, ale także na obszarach podmiejskich i wiejskich”. Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Vans w Polsce

Komfortowy i praktyczny

Nowy furgon eVito nie tylko zachował wszystkie cechy użytkowe Vito z napędem spalinowym, ale jednocześnie w porównaniu z poprzednią wersją elektryczną przynosi nowe, istotne udogodnienia ważne w codziennej pracy – a także detale, które ją uprzyjemniają. Są to przede wszystkim:

·       gniazdo ładowania (CCS) przeniesione na lewy róg przedniego zderzaka,

·       automatyczny tryb rekuperacji D Auto,

·       nowe reflektory High LED Performance (opcja),

·       17-calowe aluminiowe obręcze kół,

·       odświeżony grill,

·       wielofunkcyjna kierownica z komputerem podróżnym.

Warto tu zatrzymać się na chwilę przy rekuperacji – odzyskiwanie energii to podstawowe narzędzie pozwalające na zwiększenie efektywności elektrycznego pojazdu. Dotychczas w eVito można sterować poziomem rekuperacji tylko ręcznie za pomocą manetek przy kierownicy. W nowym furgonie eVito dostępny jest już tryb D Auto, w którym pojazd dzięki radarom oraz kamerze sam dobiera poziom rekuperacji odpowiedni do warunków.

A skoro mowa o wsparciu kierowcy, także poziom bezpieczeństwa, DNA Mercedesa, został tu podwyższony i obejmuje liczne systemy bezpieczeństwa i wspomagania, takie jak:

·       Aktywny asystent układu hamulcowego,

·       system ostrzegający o zmęczeniu ATTENTION ASSIST,

·       Asystent świateł drogowych (Headlight Assist).

Jednocześnie mimo większej i cięższej baterii – umieszczonej pod podłogą, co sprawia, że eVito świetnie i stabilnie się prowadzi – właściwości transportowe pojazdu zmieniły się tylko nieznacznie i zapewniają wciąż:

·       możliwość przewozu 852 kg ładunku,

·       przestrzeń wynoszącą nada; 6,6 m3,

·       dwa warianty długości: 5140 mm oraz 5370 mm.

Drogo? Niekoniecznie

Drugim chętnie używanym argumentem przeciwników elektromobilności i powodem, dla którego dostęp do pojazdów elektrycznych w kontekście biznesowym był utrudniony, są oczywiście koszty zakupu. Nie ma co ukrywać: elektryczne samochody są cennikowo droższe niż spalinowe. Jednak, jeśli spojrzeć na koszty szerzej, uwzględniając całą eksploatację (tzw. TCO), okaże się, że i ten argument pomału traci na znaczeniu. Mają na to wpływ:

·       dopłaty państwowe z programu „Mój elektryk” umożliwiające skorzystanie z leasingu,

·       rosnące koszty paliwa vs cena i zużycie energii eVito na poziomie ok. 22 kWh,

·       bezpłatne parkowanie w miejskich strefach parkowania,

·       jazda po buspasach, która oszczędza czas,

·       niższe koszty serwisowania i eksploatacji (brak konieczności wymiany wielu drogich podzespołów, AdBlue itp.).

Dodatkowo wybierając nowy furgon eVito, zyskujemy także:

·       4 przeglądy gratis,

·       8-letnią gwarancję na baterię (lub do 160 tys. km).

Podsumowując to wszystko – zbliżona specyfikacja spalinowego Vito 114 oznacza konieczność poniesienia podobnych kosztów, co sprawia, że już dziś nowy furgon eVito staje się wariantem opłacalnym finansowo i jednocześnie w pełni funkcjonalnym w znacznie szerszym spektrum zastosowań. A poza tym – co nie bez znaczenia – lokalnie bezemisyjnym i przyjaznym środowisku. A która firma nie chce dziś być postrzegana jako nowoczesna i ekologiczna?

„Zasięg nowego furgonu eVito w połączeniu z uruchomionymi niedawno dopłatami państwowymi dla firm, które uwzględniają także leasing, oznacza, że pod względem całkowitego kosztu użytkowania (TCO) model ten staje się korzystną alternatywą dla Vito z napędem spalinowym”.  Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Vans w Polsce

* 265 km zasięgu w nowym furgonie eVito

** 35 min - Tyle wystarczy, by naładować szybką ładowarką DC nowy eVito do 80%

Materiał Promocyjny