Styczeń to czas podsumowania poprzedniego roku i tworzenia planów na nowy. Jak określiłby pan ubiegły rok w branży logistycznej?

Z pewnością rok 2021 nie był to łatwy czas dla branży ze względu na wiele zmian. Poza trwającą pandemią, pojawiły się też nowe wyzwania takie jak zatory w portach, niedobór kontenerów czy braki zawodowych kierowców i innych pracowników. W C.H. Robinson konsultowaliśmy i szukaliśmy z naszymi klientami rozwiązań, które pozwalały skutecznie radzić sobie z tymi wyzwaniami i jestem dumny z poziomu naszej współpracy. To zasługa indywidualnych osób, które nawzajem sobie pomagały, przeprowadzając więcej sesji strategicznych między dostawcami i przewoźnikami, wyciągały wnioski z historycznych danych i aktualnych spostrzeżeń rynkowych, aby znaleźć inteligentniejsze rozwiązania. Mimo wyzwań rozwinęliśmy się na rynkach w Europie i na świecie, a wzrost ten jest wynikiem ciężkiej pracy i zaangażowania na rzecz naszych klientów.

Czy pandemia zmieniła coś w podejściu do logistyki?

Zdecydowanie tak. Pandemia pokazała, że dla niezawodności logistyki, która ma wymiar globalny, niezwykle istotne są współprace na poziomie lokalnych rynków. W dobie lockdownów, obostrzeń i zamkniętych granic między państwami to właśnie lokalni przewoźnicy i dostawcy byli gwarancją dostarczenia produktów i utrzymania ciągłości dostaw. W C.H. Robinson doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego od lat budujemy relację zaufania z lokalnymi dostawcami, oferując im wsparcie lokalnych ekspertów oraz dedykowane programy jak Carrier Advantage Programme.

Zrównoważony rozwój, neutralność klimatyczna – to pojęcia, które nurtują opinię publiczną. Jak w dobie porozumień klimatycznych i ograniczeń emisji CO2 odnajduje się logistyka?

Według danych Unii Europejskiej sektor transportu drogowego odpowiada za emisję około 25% gazów cieplarnianych w Unii* – przy tak wysokim udziale wiele firm z branży logistycznej jest świadomych odpowiedzialności i stawia na bardziej zrównoważone rozwiązania.  Dla nas, firmy C.H. Robinson, zrównoważony rozwój jest bardzo ważny, ponieważ wspólnie z naszymi klientami pracujemy nad tworzeniem wydajnych łańcuchów dostaw.  Pomagamy naszym klientom wybrać właściwą strategię, która uwzględnia ich cele zrównoważonego rozwoju i wykorzystuje w pełni zdolności przewozowe i zmniejsza, a nawet eliminuje puste przebiegi, tym samym przyczyniając się do zmniejszenia niepotrzebnej emisji dwutlenku węgla.

Po drugie, nasza wiodąca w branży technologia stworzona przez i dla ekspertów ds. łańcucha dostaw oraz funkcje raportowania zapewniają naszym klientom wgląd w ślad węglowy ich łańcucha dostaw i związane z nim zmiany.   Na przykład, nasze innowacyjne narzędzie, Emissions IQ™, obecnie testowane z sukcesem w Stanach Zjednoczonych, pozwala firmom na podgląd emisji dwutlenku węgla ich łańcuchów dostaw. Wkrótce ma ono pojawić się także w Europie. Dzięki ogólnoświatowej sieci udostępniamy klientom analizy emisji z wszystkich rodzajów transportu, by mogli porównać je z różnymi spedytorami i wybrać strategię ograniczającą ślad węglowy. Ta technologia pozwala przewoźnikom optymalizować ich łańcuchy dostaw i zwiększać wydajność dostaw. Jeden z przewoźników ograniczył emisję dwutlenku węgla o 1000 ton i zaoszczędził 150 000 USD w ciągu zaledwie 3 miesięcy.

Czyli połączenie troski o środowisko i biznesu, który nastawiony jest na zyski jest możliwe?

Jak najbardziej, jak pokazuje wspomniany przykład, właśnie troska o środowisko może być źródłem oszczędności. Jednak konieczne jest zrozumienie, że cele związane ze zrównoważonym rozwojem i optymalizacją łańcucha dostaw to cele długoterminowe, wymagają cierpliwości, a często także inwestycji i zasobów. Finalnie przynoszą jednak konkretne, wymierne korzyści, dla biznesu i dla środowiska. Tymczasem niestety wciąż wiele firm nastawionych jest na zwiększenie zysków tu i teraz. Takie myślenie w krótkiej perspektywie czasowej utrudnia im długofalowy sukces i zdobywanie przewagi konkurencyjnej.

A jak widzi Pan nadchodzące miesiące?

Nadchodzący rok będzie z pewnością kontynuacją zachodzących już zmian – dalszego rozwoju technologii i wspomagania zarządzania łańcuchami dostaw najnowocześniejszymi technologiami, jak sztuczna inteligencja, wykorzystanie Big Data i narzędzi do ich analizy czy rozwiązania wykorzystujące technologie chmurowe. Wszystkie te technologie dają firmom przewagę informacyjną, dzięki której managerowie podejmują lepsze decyzje, reagują szybko na zmieniającą się sytuację i pojawiające się zakłócenia, osiągając zoptymalizowane i wydajne łańcuchy dostaw. Możemy spodziewać się, że dalej niezwykle ważną rolę odgrywać będzie w logistyce kwestia ograniczania emisji gazów cieplarnianych i dostarczanie usług jak najbardziej przyjaznych środowisku. Jednocześnie branża logistyczna wciąż stawia czoła wyzwaniom poprzednich naznaczonych pandemią miesięcy – czeka nas zatem kolejny potencjalnie nieprzewidywalny rok pełen wytężonej pracy.

*Rozporządzenie 2019/1242 określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE

Materiał Promocyjny