Kiedy firmy decydują się na wdrożenie systemu AutoStore? Jakie konkretnie odnoszą korzyści? 

Przyjrzymy się dwóm, interesującym case’om – wiodącemu brytyjskiemu dostawcy odzieży sportowej Direct Soccer oraz aptece internetowej Apotea, gigantowi szwedzkiego e-commerce. Obie firmy są jednymi z największych graczy w swoich branżach. Mocną pozycję zdobyły jeszcze przed wdrożeniem AutoStore. Jednak mimo tego, dynamiczny rozwój stawiał przed nimi coraz poważniejsze wyzwania i istniała obawa, że w końcu im nie sprostają. 

Różne wyzwania – jedno rozwiązanie

Direct Soccer już w 2002 r. przeszedł na sprzedaż online. Chociaż do momentu wdrożenia AutoStore, a więc przez dobre 20 lat, manualny system regałowy działał dobrze, w firmie wiedzieli, że muszą znaleźć lepsze rozwiązanie, które pozwoli w pełni wykorzystać potencjał dostępnej powierzchni i poprawi ogólną wydajność.

A działania były i są intensywne. Stale rośnie liczba klientów – a co za tym idzie zamówień oraz oczekiwań względem tempa i jakości obsługi. Do tego pracownicy magazynu muszą poradzić sobie z sezonowymi szczytami sprzedaży, kiedy to zapasy w magazynie rosną w błyskawicznym tempie.

Centrum logistyczne Apotei również mierzy się ze zmienną dynamiką zamówień – jeszcze nawet bardziej nieprzewidywalną niż w przypadku Direct Soccer. Ponadto kompletują produkty o różnych wymiarach. Firma inwestowała w automatyzację od 2019 r., ale wciąż dostrzegała niedociągnięcia w procesach logistycznych.

Impuls do zmian

Przyszedł, jak zwykle, z najmniej oczekiwanej strony. Kiedy podczas pierwszego lockdownu z powodu pandemii Covid-19 kluby ograniczyły swoją działalność, musieliśmy położyć większy nacisk na odbiorców indywidualnych. Nasza kampania skierowana do osób prywatnych przełożyła się na zaskakująco gwałtowny wzrost zamówień  – opowiada współwłaścicielka, Joyce Gibson z Direct Soccer.

Również Apotea w trakcie pandemii zrozumiała błyskawiczną potrzebę zmian.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Nauczyliśmy się, że musimy mieć możliwość szybkiego osiągania maksymalnej wydolności, aby zaspokoić nagły popyt na produkty. Centrum wysyła średnio ok. 1 mln paczek miesięcznie, a w czasie pandemii liczba zamówień gwałtownie wzrosła – mówi Pär Svärdson, CEO Apotea

Efekty automatyzacji

Direct Soccer i Apotea oceniają efekty inwestycji jako spektakularne. Co zyskały obie firmy?

Znaczną oszczędność przestrzeni: brytyjski dostawca przy ręcznej obsłudze zamówień potrzebował 1 133m2 powierzchni magazynowej, a z AutoStore wystarczy mu 210 m2 .

Wzrost wydajności: Apotea może osiągnąć tempo 800 linii zamówień na godzinę. Direct Soocer realizuje obecnie 40 zamówień na godzinę (czterokrotnie więcej niż wcześniej). Nawet towary z dostawą na następny dzień są bezproblemowo kompletowane i wysyłane.

Niezawodność i ciągłość prac magazynowych: roboty realizują zaplanowany harmonogram nawet, jeśli zespół zakończył pracę. Optymalizacja obowiązków poszczególnych pracowników: jeden operator może kontrolować cały proces, więc nie trzeba angażować kilku osób do obsługi zamówień. 

Apotea znalazła też idealne rozwiązanie problemu kompletacji produktów. Wykorzystuje eOperatora, czyli robotyczne ramię zaprojektowane wspólnie przez Element Logic i RightHand Robotics. Ramię wykorzystuje uczenie maszynowe, aby samodzielnie znajdować najlepszy sposób chwytania i obsługiwania pojedynczego przedmiotu. – Taka precyzja i elastyczność zoptymalizowały tempo i zwiększyły skuteczność naszych procesów. eOperator jest zintegrowany z AutoStore, więc możemy w pełni wykorzystać możliwości automatyzacji w zarządzaniu przepływem towarów – komentuje Pär Svärdson

Rozwój z myślą o pracownikach

Automatyzacja nie odniosłaby takiego sukcesu, gdyby uderzała w interesy i komfort pracowników. – Główną zaletą systemu jest łatwość jego obsługi. Obecnie zatrudniamy 40 pracowników i regularnie zwiększamy liczbę osób. Kiedy powiększa się zespół, szkolenia stanowią zazwyczaj poważne wyzwanie, ale dzięki bezproblemowej integracji systemu AutoStore z naszym systemem WMS szkolenie trwa bardzo krótko – tłumaczy Bryce Gibson.

Gotowi na teraźniejszość i przyszłość

Podsumowując, dzięki AutoStore firmy: są przygotowane na nieregularne fale zamówień, są bardziej niezależne od ewentualnych braków kadrowych (powiększenie i modernizacja magazynów nie wymaga powiększania zespołu ekspertów), mają możliwość zaoszczędzenia środków finansowych na powierzchni, sile roboczej i robociźnie.

Materiał Promocyjny