Przewoźnicy raportują w ostatnich dniach lekkie osłabienie podaży ładunków

Nadal brakuje samochodów, a przedsiębiorcy kupują tabor na wymianę i nie powiększają flot.

Publikacja: 02.11.2020 14:07

Przewoźnicy raportują w ostatnich dniach lekkie osłabienie podaży ładunków

Foto: Scania 770 S V8 6×4 Highline, bulk transport Scania 660 S V8 6×4 Highline, general cargo transport

Od 3 listopada austriackie władze wprowadzają zamrożenie gospodarki. Ograniczenia tranzytowe pojawiły się na Słowacji. Rządy, pomne wiosennych korków na granicach, czynią wyjątek dla transportu drogowego. – Wymagania dla transportu byłyby nierealne. Badanie ważne jest w zależności od kraju 2 do 5 dni, ale jak je wykonywać na bieżąco, jeśli kierowca przebywa 2-3 tygodnie w trasie? – zastanawia się kierownik spedycji Sachs Trans Łukasz Zawadzki. Podkreśla, że kierowcy na rozładunku nie wychodzą z kabin i w sumie za- i rozładunek przebiegają szybciej niż przed pandemią.

Czytaj więcej w: „To będzie jatka” — uważają spedytorzy na Wyspach

Wcześniej zamrożenie gospodarki wprowadziła Francja Jej władze wymagają od kierowców zaświadczeń wydanych przez pracodawcę. – Każdy lockdown lub jakiekolwiek utrudnienie powoduje zachwianie się operacji w naszej firmie. Tak było i tym razem, gdzie z powodu nakazu wyposażenia kierowców w te dokumenty musieliśmy znaleźć sposób dostarczenie ich kierowcom – przyznaje dyrektor zarządzający Magtrans Piotr Magdziak.

Uspokaja, że godzina policyjna w Belgii i Francji nie dotyczy transportu, zatem nie ma na niego wpływu. Magdziak szacuje, że w ostatnich dwóch tygodniach widocznie jest zmniejszenie wielkości transportu w UE o około 7%.

Czytaj więcej w: Wiemy, kiedy autostrada A2 dotrze na Białoruś

Z kolei przedstawiciel Sachs Trans zauważa znaczny wzrost liczby zleceń na rynku chwilowym. Są one lepiej płatne od zleceń kontraktowych. – Brakuje samochodów i wiele spedycji decyduje się na droższe chwilowe umowy, unikając w ten sposób płacenia zleceniodawcom wysokich kar – tłumaczy Zawadzki.

Także dyrektor zarządzający w Kuehne + Nagel Wojciech Sienicki uważa, że na rynku panuje generalnie niedobór środków transportu. – Podaż ładunków jest nadal wysoka, trudno o samochody, niezależnie czy na kierunku krajowym czy międzynarodowym. Co nie znaczy, że wielu przewoźników nie musiało podjąć starań w kierunku przekwalifikowania się na przewóz innych niż dotychczas towarów lub obsługiwanie innych kierunków geograficznych – zastrzega Sienicki.

Czytaj więcej w: Niemcy zwrócą przewoźnikom miliony euro z maut

Jednak większość branży magazynowej i towarowy transport drogowy funkcjonuje obecnie w sposób w zasadzie niezakłócony. – Pandemia na razie ma i będzie miała (mam nadzieję) stosunkowo niewielki negatywny wpływ dla dobrze zorganizowanych operatorów logistycznych, przynajmniej dopóki konsumpcja pozostanie na poziomie porównywalnym z okresu sprzed marca 2020 – uważa Sienicki.

Rynek pozostał na tyle obiecujący, że przedsiębiorcy kupują nowe samochody. – Firma inwestuje w tabor na wymianę. Jest bardzo niewielka liczba firm, która rozbudowuje flotę – podkreśla Magdziak.

Od 3 listopada austriackie władze wprowadzają zamrożenie gospodarki. Ograniczenia tranzytowe pojawiły się na Słowacji. Rządy, pomne wiosennych korków na granicach, czynią wyjątek dla transportu drogowego. – Wymagania dla transportu byłyby nierealne. Badanie ważne jest w zależności od kraju 2 do 5 dni, ale jak je wykonywać na bieżąco, jeśli kierowca przebywa 2-3 tygodnie w trasie? – zastanawia się kierownik spedycji Sachs Trans Łukasz Zawadzki. Podkreśla, że kierowcy na rozładunku nie wychodzą z kabin i w sumie za- i rozładunek przebiegają szybciej niż przed pandemią.

Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL