Potężny spadek ilości zwrotów w sieciach

Zakończył się sezon zwrotów, a wyprzedaże nie rozruszały rynku przesyłek ekspresowych.

Publikacja: 27.01.2021 16:11

Potężny spadek ilości zwrotów w sieciach

Foto: logistyka.rp.pl

Pierwszy i trzeci tydzień roku przyniosły zauważalne wzrosty liczby zwrotów, osiągające poziom mediany szczytu paczkowego 2020 roku. Jednak zgodnie z przewidywaniami Last Mile Experts szczyt świątecznych zwrotów dobiegł końca. – Ostatni tydzień to gwałtowny spadek, o prawie 90 proc. ilości zwrotów – porównuje konsultant branży KEP Mirosław Gral.

Czytaj więcej w: FedEx zwalnia w Europie

Dyrektor Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa uważa, że takie wyhamowanie nie powinno dziwić. – Nie ma dodatkowych stymulatorów do robienia zakupów, np. związanych z wyjazdami na narty. Myślę, że w lutym będzie podobnie, a dopiero marzec (początek wiosny) otworzy nowe możliwości popytowe. Po drodze jeszcze są małe stymulatory, jak Walentynki, Dzień Kobiet – wymienia dyrektor ILiM.

Czytaj więcej w: Amazon w tym roku otworzy gigantyczny magazyn w Świebodzinie

Stromy spadek liczby przesyłek zastanawia. – Powinniśmy być w przedłużonym szczycie poświątecznych wyprzedaży. A wyprzedaże w związku z zamknięciem galerii handlowych powinny odbywać się przez internet i dostawy kurierskie. Może to co wyglądało na szczyt zwrotów było zakupami na wyprzedażach? A może oduczyliśmy się ślepego konsumpcjonizmu i wyprzedaże nie były zachętą do zakupów? – zastanawia się Logistics Solutions Sales Manager w Alfa Logis Wojciech Waszczuk.

Wyprzedaże mogły nie zachęcić do zakupów. – Średnia obniżka cen wyniosła ok. 4% do poziomu cen z października (dane BFCM 2020). Daleko nam jeszcze do rynków z prawdziwymi ofertami 30 -50% od ceny bazowej – ocenia Mirosław Gral.

Czytaj więcej w: E-handel spodziewa się w tym roku 40-procentowego wzrostu

Firmy kurierskie przygotowują się jednak na rosnącą liczbę przesyłek. – W 2020 roku powstało prawie 9 tys. nowych sklepów internetowych. To bardzo duża liczba, która miała wpływ na ilości przesyłek. Wcześniej, aby uzyskać taką dynamikę wzrostu, e-commerce w Polsce potrzebował kilka lat. Teraz potrzebował do tego tylko ub. roku. Te sklepy będą się rozwijać i poszerzać ofertę, a zatem liczba przesyłek wzrośnie – przewiduje trener sprzedaży Robert Bagiński.

Firmy doradcza OC&C przewiduje, że wartość e-commerce wzrosła w ub.r. do 72 mld zł, w 2021 r. do 80 mld zł, a w 2024 r. do 118 mld zł. W wyniku kilkumiesięcznego lockdownu na początku 2020 roku, udział e-commerce’u w gospodarce wzrósł do rekordowych 11,9%.

Rynek e-commerce, jak się szacuje, przekroczył już barierę 50% udziału w całości rynku usług KEP (kurierskich, ekspresowych i pocztowych). – Właśnie w tym segmencie odnotowuje się dynamiczne wzrosty, a więc ta proporcja będzie się nadal zmieniała w tym samym kierunku. W poprzednich latach dynamika wolumenów paczkowych związanych z handlem w internecie kształtowała się pomiędzy 15% a 20% – porównuje wiceprezes zarządu Sendit Wojciech Kliber.

Pierwszy i trzeci tydzień roku przyniosły zauważalne wzrosty liczby zwrotów, osiągające poziom mediany szczytu paczkowego 2020 roku. Jednak zgodnie z przewidywaniami Last Mile Experts szczyt świątecznych zwrotów dobiegł końca. – Ostatni tydzień to gwałtowny spadek, o prawie 90 proc. ilości zwrotów – porównuje konsultant branży KEP Mirosław Gral.

Czytaj więcej w: FedEx zwalnia w Europie

Pozostało 86% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach