Orlen chce wszystko. Propozycja nie do odrzucenia dla RUCH-u

AdobeStock

Paliwowy gigant proponuje firmie kolporterskiej pieniądze na spłatę zobowiązań i dalszą działalność. W zamian miałby przejąć pakiet 100 proc. akcji.

Decyzję o złożeniu oferty poprzedziło szczegółowe badanie sytuacji finansowej (tzw. due diligence) kolportera. Wykazało, że jest ona bardzo zła i pilnie wymaga głębokiej restrukturyzacji. Jej plan już jest. Zakłada: redukcję zadłużenia spółki do poziomu pozwalającego na dalsze funkcjonowanie, dofinansowanie przez PKN Orlen, usprawnienie działalności operacyjnej spółki z zachowaniem kolportażu prasy, który w tej chwili jest nierentowny, wykorzystanie łącznych możliwości Ruchu i Orlenu, które pozwoli wyprowadzić na prostą pierwszą z tych firm, z korzyścią dla jednej i drugiej.

Czytaj także: Ruch z nadzieją w drugie stulecie

Pieniądze od Orlenu mają zapewnić Ruchowi płynność do momentu zakończenia postępowania układowego. Ponadto mają umożliwić spłatę wymaganych zobowiązań objętych dwoma przyspieszonymi postępowaniami układowymi – z małymi i dużymi wierzycielami, spłatę zobowiązań wobec wierzycieli nieobjętych postępowaniem upadłościowym, a także sfinansowanie dalszego rozwoju i działalności spółki.

– Ten projekt ma dla nas potencjał, zwłaszcza w kontekście wyników osiąganych przez segment detaliczny Orlenu, które potwierdzają nasze kompetencje i ambicje biznesowe w tym obszarze. Nasze analizy pokazują, że działalność Orlenu i Ruch mogą się uzupełniać i przy konsekwentnie realizowanym programie restrukturyzacyjnym możemy odnieść sukces – powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, cytowany w komunikacie spółki. – To dobra perspektywa biznesowa dla wszystkich zainteresowanych stron. Zdajemy sobie sprawę, że Ruch jest w trudnym położeniu, mamy jednak plan jego rozwoju, który pozwoli mu wyjść na prostą. Po złożeniu oferty czekamy na decyzje wierzycieli spółki – dodał szef Orlenu.

Koncern chwali się, że jego segment detaliczny co roku osiąga bardzo dobre wyniki finansowe i jest jednym z filarów zaktualizowanej w zeszłym roku strategii. Strategia zakłada m.in. rozwój oferty pozapaliwowej, także poza stacjami paliw. – Podobną strategię realizuje na rynkach zagranicznych m.in. MOL i Circle-K – twierdzi PKN Orlen.

Przekonuje, że przeprowadzone przez niego analizy rynkowe wskazały na potencjał rozwoju takiego modelu biznesowego z wykorzystaniem aktywów spółki Ruch. – Doświadczenie i know-how Orlenu w zakresie budowania relacji z klientami i sprzedaży produktów FMCG [kupowane na co dzień, szybko, często po niskich cenach] będzie stanowiło podstawę do poprawy efektywności działalności spółki Ruch, zakładającej utrzymanie kolportażu prasy – przekonuje koncern.

Powodzenie całej operacji zależy od decyzji wierzycieli Ruchu oraz pozostałych firm zaangażowanych w proces jego ratowania. O ile więksi wierzyciele gotowi są zrezygnować z części pieniędzy, które winny jest im Ruch, o tyle wśród mniejszych nie ma jedności w tej sprawie.

Niewiadomą było do tej pory zachowanie Alior Banku, wobec którego Ruch również ma potężne zobowiązania. – Alior Bank od początku dążył do wdrożenia rozwiązań, które nie tylko pozwolą spółce Ruch przetrwać na rynku, ale także nadal się rozwijać. Stworzyliśmy ramowy plan naprawczy. Szukaliśmy potencjalnych inwestorów, którzy będą w stanie utrzymać płynność finansową spółki i zagwarantują ciągłość działania przedsiębiorstwa – powiedział „Rzeczpospolitej” Krzysztof Bachta, prezes Alior Banku. – Jeżeli oferta zaproponowana przez Orlen zostanie zaakceptowana przez wierzycieli, Ruch będzie w stanie odzyskać płynność finansową, co z kolei na dalszych etapach restrukturyzacji przełoży się na możliwość uregulowania części zobowiązań wobec wierzycieli. Alior Bank w dalszym ciągu będzie aktywnie wspierać proces restrukturyzacji – zapewnił Bachta.

Rozstrzygające decyzje w tej sprawie zapadną 15 kwietnia podczas głosowania wierzycieli.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bogusław Liberadzki: Będę zabiegał, żeby nie było upoważnienia do trilogu

Jednym z wyzwań, przed jakimi stoi branża TSL, jest Pakiet Mobilności. Relację ze stanu ...

W transporcie zaczął się rynek pracodawcy

Skończył się rynek pracownika. Pracy brakuje nawet dla kierowców, zwalnianych z firm, które nie ...

Hesja wybrała wodorowe pociągi

Hesja zamówiła 27 pociągów wodorowych wraz ze stacją tankowania. W Hesji, na dalekich przedmieściach ...

Przewoźnicy ostrożni z zakupami naczep

Utrzymuje się niski popyt na naczepy, natomiast wzrósł popyt na przyczepy.   We wrześniu ...

Uwaga na remont na A4

GDDKiA rozpoczęła 5 sierpnia remont A4 pomiędzy węzłami Krapkowice i Kędzierzyn-Koźle. Od środy, 5 ...

Dostawczy Melex za 100 tys. zł

Najszybszy i najcięższy Melex w historii trafi do sprzedaży na początku przyszłego roku. Na ...