Internetowa przyszłość handlu

Handel w internecie jest także wielką szansą dla „dużej logistyki”, która ma do odegrania dużą rolę w szybkich dostawach.

Kilkutygodniowe okresy czekania na realizację dostawy zamówionych towarów w okresie zamrożenia gospodarki pokazały, jaki potencjał drzemie w e-handlu. – Patrząc całościowo na rynek KEP można zauważyć, że jego wzrost w ostatnich miesiącach wynikał w głównej mierze z rozwoju segmentu B2C i handlu internetowego – zauważa prezes firmy Speedmail Janusz Konopka.

W rezultacie branża KEP notowała ponadnormatywny wzrost. Tylko w kwietniu na platformie Shoper powstało o 137 proc. więcej nowych sklepów niż w kwietniu rok wcześniej, a wszystkie sklepy pracujące na tej platformie zanotowały o 119 proc. więcej transakcji niż w roku poprzednim. Wartość transakcji wzrosła o 122 proc. Najwięcej nowych sklepów pojawiło się w branży spożywczej (26 proc. wzrostu) oraz akcesoriów i upominków (21 proc.).

Podczas zamrożenia gospodarki rekordy biły także punkty doręczeń, których popularność dogania dostawy do drzwi. W pierwszym kwartale Żabka zwiększyła o 135 proc. liczbę obsługiwanych przesyłek.

GS1 Polska szacuje, że e-handel stanowi 6 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej w Polsce. Średnia dla Europy to 8,8 proc., natomiast najlepszy wynik należy do Wielkiej Brytanii i wynosi 17 proc. – W bieżącym roku udział sprzedaży internetowej wahał się od 5,6 proc. na początku roku (jeszcze przed pandemią) do 11,9 proc. w szczycie pandemii w kwietniu. Otwarcie centrów handlowych spowodowało spadek tego wskaźnika i na koniec I półrocza 7,7 proc. wydatków było ponoszone w sklepach internetowych – wylicza Associate, Business Development Manager w Cushman & Wakefield Maciej Szczepański.

Czytaj więcej w: Przesyłki z Chin jadą przez Lublin

Przytacza prognozy mówiące, że w roku 2025 wielkość sprzedaży internetowej osiągnie 100 mld złotych i podwoi się w porównaniu do roku 2019.

Potencjał dla logistyki

Sporządzony przez Gemiusa raport E-commerce w Polsce 2020 podaje, że liczba internautów deklarujących zakupy w Internecie wzrosła w ostatnim roku o 11 punktów do 73 proc.

Obsługa branży KEP wymusza automatyzację. Fot. Grupa Raben

Dla wielu przedsiębiorców e-handel stał się już nie tylko dodatkiem, a raczej podstawową formą sprzedaży. – Kilka lat temu na hasło e-commerce niektórzy dominujący gracze na rynku np. produkcji kosmetyków czy produktów spożywczych, reagowali uśmiechem.

Dziś wszyscy zauważają konieczność istnienia online, ponieważ to właśnie ten kanał sprzedaży notuje najwyższe zwyżki rok do roku. E-commerce jest naturalnym i obecnie najintensywniej rozwijanym kanałem sprzedaży. Produkt ten jest też największym potencjałem dla sektora logistycznego, także dla nas – przyznaje rzeczniczka Grupy Raben Klaudyna Polanowska-Skrzypek.

Czytaj więcej w: Detaliści rozbujali rynek kurierski

GS1 Polska wylicza, że od połowy 2018 do połowy 2019 roku otwarto 5013 sklepów, ale zamknięto 2224, „co wskazuje na dużą rotację” – ocenia GS1 w raporcie Fulfilment w e-commerce.

Boomem zaskoczeni są producenci i handlowcy. Zaledwie 30 proc. z nich korzysta z outsourcingu logistyki dla e-commerce, w tym usług fulfilment, wynika z raportu GS1 Polska. Podmioty, które zdecydowały się wdrożyć fulfilment, jako największą korzyść wskazują oszczędność czasu i podniesienie jakości obsługi logistycznej.

Instytut Logistyki i Magazynowania wskazuje, że wybór dostawców usługi jest szeroki, od małych do globalnych podmiotów.

– Duże firmy logistyczne oferują fulfilment, licząc na skalę zleceń, adekwatną do swojej podstawowej działalności, ale często nie są elastyczne na potrzeby mniejszych e-sklepów – ocenia dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania dr hab. Arkadiusz Kawa.

Automatyzacja nie do ominięcia

Rzeczniczka Grupy Raben przyznaje, że mechanizacja może mieć swój negatywny wpływ na elastyczność procesu magazynowania. – Jednak nowe technologie w logistyce to konieczność, a bez automatyzacji i robotyzacji procesów koszty obsługi byłyby niewspółmierne do uzyskiwanych korzyści z outsourcingu – zaznacza Polanowska-Skrzypek.

Czytaj więcej w: Co trzeci Polak będzie więcej kupował przez internet

Wskazuje jako przykład prawie 10-procentowy rok do roku wzrost kosztów pracy ludzkiej. – Relacja kosztu pracy do kosztu inwestycji jest z biegiem lat coraz bardziej wyrównana i wspiera decyzję pójścia w pełną lub częściową automatyzację – zaznacza rzeczniczka.

Rosnące koszty pracy ludzkiej wymuszają automatyzację. Fot Grupa Raben

Automatyka w magazynie logistycznym wspiera procesy pakowania i dystrybucji, ale może też być sporym ograniczeniem dla elastyczności wolumenu, który w e-commerce jest jednym z kluczowych czynników sukcesu. Należy zatem dobrze zaprojektować maksymalną wydajność każdej mechanizacji procesów.

Artur Spała, Dyrektor Logistyki Kontraktowej w Raben Logistics Polska podkreśla, że magazyn przystosowany dla jednego klienta można o wiele bardziej zautomatyzować niż magazyny multiklienckie. – Jednak opłacalność takiej inwestycji, przy krótkotrwałych, np. trzyletnich kontraktach, stoi pod znakiem zapytania – zastrzega.

Wielu klientów tak zwanej dużej logistyki, poza sprzedażą tradycyjną prowadzi kanał sprzedaży e-commerce. Naturalna jest więc rozbudowa pakietu usług dla tych firm. – Jeśli mamy już klienta w naszym magazynie, nasze systemy są zintegrowane, nie ma żadnych przeciwskazań do prowadzenia obsługi e-commerce – zapewnia przedstawiciel Raben Logistics Polska.

Czytaj więcej w: Pandemia przyspieszyła automatyzację w magazynach

Uruchomienie nowego projektu e-commerce wymaga zaangażowania wielu osób, które, analizując proces, są w stanie zdefiniować tzw. wąskie gardła i na bieżąco wskazywać rozwiązania optymalizacyjne, które jeszcze przed startem wyeliminują zagrożenia dla późniejszej realizacji. – W obsłudze procesów logistycznych e-commerce rodzaj wykorzystywanej automatyki zależny jest od wielu czynników – wybierając rozwiązanie musimy przede wszystkim wziąć pod uwagę rodzaj asortymentu, wymiary i wagę jednostki sprzedażowej, liczbę indeksów w ofercie i głębokość zapasu, a także dzienną liczbę zleceń i ich strukturę oraz liczbę spedytorów. Jeśli już na starcie nie przewidzimy wszystkich zależności pomiędzy dostawą a wysyłką towaru, to meta niekoniecznie będzie sukcesem – ostrzega Artur Spała.

E-handel widoczny w magazynach

Według badań przeprowadzonych przez Cushman & Wakefield na potrzeby raportu „Jak ugryźć e-commerce w magazynie” udział powierzchni przeznaczonej pod e-commerce należy szacować na około 25 proc. – Już 5 mln mkw. powierzchni magazynowej wykorzystywane jest w Polsce na obsługę handlu elektronicznego – podlicza Szczepański.

Zaznacza, że wskaźnik obejmuje powierzchnie wynajęte bezpośrednio przez sklepy internetowe oraz firmy działające w kanale detalicznym, które rozwijają strategię omnichannel (np. RTV Euro AGD, LPP), operatorów logistycznych obsługujących kontrakty dla sklepów internetowych (np. IngramMicro, Fiege, Rhenus) oraz kurierów.

W I półroczu 2020 roku bezpośrednio pod obsługę e-commerce zostało przeznaczone 16 proc. wynajętej powierzchni. Dla porównania w podobnym okresie 2019 roku ten wskaźnik wynosił jedynie 10 proc. – Odnotowano ponad 50-procentowy wzrost popytu w tym sektorze najemców – podkreśla Szczepański.

Opinia

Artur Spała,
dyrektor logistyki kontraktowej, Raben Logistics Polska

Handel online, dla większości firm z branży FMCG i retail postrzegany był przez lata jako kanał suplementarny sprzedaży tradycyjnej. Największy wzrost notowały firmy, dla których ten kanał był głównym lub jedynym z jakiego korzystały, działając na platformach sprzedażowych własnych albo dużych graczy e-commerce.

Kryzys, jaki przetacza się przez polską i światową gospodarkę, będący efektem pandemii koronawirusa, redefiniuje potrzeby konsumenckie i zmusza firmy, przywiązane do tradycji w handlu, do zaistnienia ze sprzedażą w Internecie.

Ta ewolucja ma też wpływ na rozwój całego sektora logistycznego, który musi podążać za wymaganiami rynku (defragmentacja zamówień, mniejsze jednostki w dystrybucji, krótsze czasy dostaw). Konieczność inwestowania w przyszłość handlu internetowego, jest efektem rosnącej konkurencji w tym obszarze. Najważniejszym wyróżnikiem dla operatora jest kompleksowość: obsługa procesów end-to-end, czyli możliwość integracji z e-sklepem, wydajny proces pakowania wspierany przez profesjonalny WMS, integrację EDI lub przez brokera z firmami kurierskimi, obsługę zwrotów itd…

Wzrost wydajności dla e-commerce wiąże się przede wszystkim z rozwojem systemów wspierających procesy magazynowe. Dodatkowym elementem przy projektach o dużej skali, jest automatyzacja i robotyzacja.

Stosowane w magazynach Raben nowe technologie to m.in. roboty pakujące i paletyzujące. Autonomiczne wózki AGV – praktycznie bezobsługowe. To także składowanie towarów przy wykorzystaniu wąskich alejek i półautomatycznych wózków systemowych, stosowanie sorterów, rozwiązań pick by light/goods-to-man/pick by weight itp. Robotyzacja to też rozwiązania RPA w administracji czy obsłudze klienta, dające możliwość zastępowania obsługi czynności powtarzalnych przez „robota”.

Grupa Raben obsługuje obecnie procesy E-commerce w kilku magazynach w Polsce i Europie, dodatkowo, aby zwiększyć wydajność w dystrybucji paletowej, sprzedaży e-commerce wdrożyliśmy serwisy Home Delivery czy PCD (potwierdzenie dostawy zdjęciem).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rekordowe przeładunki w Porcie Gdańsk

Ponad 27 mln ton towarów przeładował w pierwszym półroczu Port Gdańsk. To o 9 ...

TRAKO 2019 WIDEO | Konrad Tyrajski, PKP Energetyka: Chcemy przyłączać zielone źródła

Chcemy dostarczać energię niskoemisyjną. Dlaczego? Bo kolej powinna być nie tylko elektryczna, ale i ...

Elektrycznie na sygnale

Ambulanse z napędem elektrycznym są testowane na wyspie Borkum. Wyspa Borkum to najdalej na ...

Adamczyk apeluje o unijną pomoc dla transportu

Minister Adamczyk zaapelował stworzenie unijnego pakietu pomocowego dla transportu. Podczas drugiej wideokonferencji ministrów transportu ...

Pakiet Mobilności na ostatniej prostej

Kluczowe dla przewoźników międzynarodowych nowelizacje mogą być uzgodnione jeszcze w tym roku. 3 października ...

UPS z rekordowym wzrostem przychodów

W trzecim kwartale skonsolidowane przychody spółki wyniosły 21,2 mld dol., o 15,9 proc. więcej ...