Transport szczepionek to najbardziej wymagająca operacja logistyczna w historii

Logistycy już są gotowi na transport milionów szczepionek na koronawirusa. Powiększyli magazyny i odtworzyli połączenia lotnicze.

Dystrybucja szczepionki na koronawirusa będzie jedną z najbardziej wymagających operacji logistycznych w historii, dlatego solidnie się do niej przygotowujemy – zapewnia szef Rozwoju Biznesu Lotniczego, VM Healthcare w DB Schenker Norbert Pająk. – Szczepionki to bardzo wrażliwe produkty, które wymagają serwisu chłodniczego na najwyższym poziomie. Nie możemy sobie pozwolić na choćby najmniejszy błąd. W realizacji tego typu dostaw kluczowy jest efektywny i bezpieczny serwis temperaturowy. Obserwujmy rynek i analizujemy scenariusze dystrybucji na szczeblu globalnym – podkreśla szef Rozwoju Biznesu Lotniczego, VM Healthcare w DB Schenker.

Reżim temperaturowy

Kluczowy będzie transport lotniczy, który w czasie pandemii cierpiał z powodu zawieszonych lotów. – Uruchomiliśmy sieć regularnych połączeń czarterowych, by przesyłki mogły przemieszczać się między kontynentami w bezpiecznym i stabilnym serwisie. Przykładem są połączenia Europy z portami lotniczymi w Szanghaju, Pekinie, Bombaju, Dubaju, a także z rynkiem amerykańskim m.in. w Chicago i Atlancie – wymienia przedstawiciel DB Schenker.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Do nowego zadania przygotowują się także przewoźnicy samolotowi. Polskie Linie Lotnicze LOT zostały w lipcu br. pierwszym przewoźnikiem w Europie Środkowo-Wschodniej, który otrzymał certyfikat CEIV Pharma Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA. – W oparciu o obecną siatkę połączeń PLL LOT oraz możliwości operacyjno-organizacyjne, nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy na pokładach naszych samolotów mogli przewozić tego typu towary do i z Polski choćby od dziś – zapewnia biuro prasowe LOT. – Prace nad szczepionką na COVID-19 trwają w wielu państwach i są na różnych etapach realizacji. Polskie Linie Lotnicze LOT są gotowe do realizacji transportów z i do portów na całym świecie – podkreśla biuro rzecznika.

Lot uzyskał w tym roku certyfikat CEIV Pharma nadawany przez IATA. Fot Lot

Biuro prasowe Lot zaznacza, że szczepionki w postaci płynnej zwykle przewożone są jako tzw. PIL COL, czyli w temperaturze od 2 do 8 st. C. Po stronie nadawcy jest prawidłowe przygotowanie towaru do transportu oraz określenie właściwych warunków przewozu w oparciu o badania stabilności towaru, czy też możliwość oddziaływania na niego zewnętrznych warunków atmosferycznych. – Z uwagi na ogromną wartość tego typu produktów zaleca się, aby były one przewożone w specjalnych kontenerach aktywnych lub hybrydowych, które LOT Cargo ma w swojej ofercie. Finalna decyzja w tym zakresie leży po stronie nadawcy – zaznacza biuro rzecznika Lot.

Certyfikaty i nowe magazyny

Na historyczne zlecenie dystrybucji szczepionek liczy wiele firm. – Jesteśmy operatorem logistycznym m.in. największego obiektu farmaceutycznego w Centralnej Europie, który FM Logistic prowadzi pod marką FM Health niedaleko Warszawy, o pojemności przekraczającej 140 tys. miejsc paletowych. To wręcz strategiczna lokalizacja dla krajowej służby zdrowia. Obsługujemy w niej czterdziestu producentów produktów leczniczych, wśród nich również koncerny, które uczestniczą w badaniach nad szczepionką przeciw COVID-19. Liczymy się z możliwością, że takie zapytanie może się pojawić w niedalekiej przyszłości – stwierdza Platform Director FM Logistic CE (Błonie, magazyn FM Health) Marzena Świerczewska. Spółka FM Logistic CE odnowiła Certyfikat DPD. – W maju br. Główny Inspektorat Farmaceutyczny przyznał nam certyfikat Zgodności z Zasadami Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (DPD) dla Dystrybutora Handlowego – przypomina Świerczewska.

Czytaj więcej w: Jak szybko rozwieźć szczepionki na COVID?

Na początku czerwca DB Schenker także przeszedł pozytywną weryfikację procesów i otrzymał certyfikat Dobrych Praktyk Dystrybucyjnych (DPD) farmaceutyków. – Wdrożyliśmy nowy proces certyfikacji przewoźników drogowych DPD i nowe rozwiązania Airtrack, które pozwalają w czasie rzeczywistym monitorować przesyłki – dodaje Pająk.

Lotniska mają infrastrukturę do obsługi przesyłek w temperaturze kontrolowanej. Fot. Lufthansa

Na początku roku spółka FM Logistic CE oddała do użytku nową halę naszego magazynu w Błoniu, liczącą 12 tys. m2 o pojemności niemal 20 tys. miejsc paletowych. – Dzięki tej inwestycji nasz magazyn liczy już prawie 92 tys. m2 i ponad 140 tys. miejsc paletowych. Już jednak widzimy, że potrzeby rynku są znacznie większe, więc w najbliższym czasie powinna się rozpocząć kolejna rozbudowa – uważa Świerczewska.

Kuehne+Nagel, który ma na świecie ponad 230 lokalizacji obsługujących przesyłki w temperaturze kontrolowanej, inwestuje w globalną sieć dystrybucji szczepionek i leków. Koncern otworzył lotniskowe centra logistyczne leków w Brukseli i w Johannesburgu. Nowe budynki umożliwiają magazynowanie przesyłek w temperaturze poniżej minus 20 stopni C, w temperaturze od 2 do 8 stopni C oraz od 15 do 25 stopni. Możliwe jest także dodanie suchego lodu do przesyłek głęboko mrożonych, o temperaturze poniżej 60 stopni mrozu.

Magazyn w Brukseli o powierzchni 15,5 tys. mkw ma certyfikację IATA CEIV i jest w pełni połączony z siecią transportową zarządzana z Luksemburga.

Burzliwe minione półrocze

– Koronawirus przyczynił się do znacznego zwiększenia wolumenów obsługiwanych przez nas w tym sektorze. Największe wzrosty odnotowaliśmy oczywiście w pierwszych tygodniach pandemii, kiedy ludzie szykując się na dłuższą izolację, a także chcąc zabezpieczyć się przed nowym, nieznanym wirusem kupowali dużo i na zapas. Według naszych statystyk ilość przesyłek wzrosła wówczas o 300 proc. – opisuje przedstawicielka FM Logistic CE.

Dodaje, że po tych kilku tygodniach aktywność się unormowała. – Jest oczywiście nadal zwiększone zapotrzebowanie na takie środki, jak płyny do dezynfekcji, żele antybakteryjne, ale też leki OTC. Obecnie jest to 2 razy więcej niż w tym samym czasie w roku ubiegłym, ale też pamiętajmy że trwa zatowarowanie na sezon grypowy. – zaznacza Świerczewska.

Konkurenci także wskazują na piki zapotrzebowania podczas uderzenia pandemii. – Mocne ożywienie można było zauważyć w branży środków ochronnych PPE (Personal Protective Equipment) oraz diagnostyki, w tym elementów służących do przeprowadzania badań i analiz laboratoryjnych – wymienia przedstawiciel DB Schenker.

Pająk przyznaje jednak, że w czasie lockdownu wiele gałęzi branży farmaceutycznej odnotowało zmniejszone zapotrzebowanie na niektóre produkty. – Wpłynął na to czas izolacji społecznej i odwoływanie zaplanowanych zabiegów medycznych. Znacząco utrudniona była logistyka rynku aptecznego i szpitalnego. Zmniejszyła się liczba zachorowań sezonowych, co również oddziaływało na wewnętrzny popyt – tłumaczy Pająk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Maleje sprzedaż opon do ciężarówek

Słaby popyt na opony samochodowe. Tracą chińscy dostawcy. Według Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, na ...

Przewoźnicy ostrożni z zakupami naczep

Utrzymuje się niski popyt na naczepy, natomiast wzrósł popyt na przyczepy.   We wrześniu ...

Rosną kolejki tirów na granicy białoruskiej

Kolejki na granicach kosztują polskich przewoźników setki mln euro strat. Straż Graniczna informuje, że ...

Zdalne otwieranie skrzynek InPost coraz popularniejsze

Już ponad 4 mln klientów pobrało aplikacje InPost służącej do zdalnego otwierania skrzynek w ...

InPost z paczkomatami w Austrii

Na ulicach Salzburga pojawiły się najnowsze modele paczkomatów. Automaty te efekt wygranego w ub. ...

Opustoszały terminale cargo

Zamarły lotnicze przewozy ładunków pomiędzy Chinami i Polską. Linie lotnicze i spedytorzy już liczą straty spowodowane ...