Dzięki pandemii internetowy hadel pozbył się długów

Firmy logistyczne mogą zacierać ręce: w Polsce e-handel wzrośnie w tym roku o 30 proc.

 

W lipcu konsumenci przyzwyczaili się do nowej sytuacji, a dodatkowo zniesienie cześci ograniczeń spowodowało powrót do tradycyjnych sklepów. Według danych GUS, po czterech kolejnych miesiącach spadków, odnotowano wreszcie wzrost sprzedaży detalicznej w skali roku, a jednocześnie w porównaniu z poprzednim miesiącem dało się już zauważyć spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 10,3 proc., a udział tej sprzedaży spadł z 7,7 proc. w czerwcu do 6,5 proc. w lipcu. – W całym 2020 roku sprzedaż w sieci w Polsce wzrośnie o 30 proc. – spodziewa się prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Latem lepiej w sklepach stacjonarnych

Dane GUS wskazują, że w stacjonarnych sklepach w kwietniu sprzedaż detaliczna w cenach stałych była niższa niż przed rokiem o 22,9 proc., jednocześnie odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej przez internet o 27,7 proc. i udziału tego kanału (w cenach bieżących) wzrósł z 8,1 proc. w marcu do 11,9 proc. w kwietniu. – Dane Eurostatu pokazują, że w czerwcu, gdy wiele europejskich państw znosiło część ograniczeń, wielkość handlu detalicznego powróciła mniej więcej do poziomu z lutego, a więc sprzed wybuchu pandemii. Jednocześnie utrzymywało się zainteresowanie alternatywnymi kanałami sprzedażowymi, a e-handel zanotował 17,4 proc. wzrostu względem lutego – wskazuje Grzelczak.

Czytaj więcej w: Kosztowne zwroty e-handlu

Z danych BIG InfoMonitor wynika, że przyrost zadłużenia e-commerce wyniósł między grudniem 2019 r. a lipcem tego roku 9,7 proc., podczas gdy między grudniem 2018 a grudniem 2019 wzrost ten sięgał aż 60,7 proc. W tych samych przedziałach czasowych firmy handlowe także ograniczyły narastanie swoich zobowiązań, ale ta zmiana nie jest już aż tak wyraźna – z 15,8 proc. do 8,3 proc.

Niesolidnych w e-handlu tyle co w innych sklepach

– Przyrost zaległości firm handlujących w internecie i wysyłkowo w pierwszej połowie roku znacząco wyhamował, co pokazuje, jak bardzo polepszyła się sytuacja tego sektora. Z rocznej dynamiki przyrostu zaległości w 2019 r. czterokrotnie wyższej niż w całym handlu detalicznym, w tym roku przyrost spowolnił do 10 proc. i jest zbliżony do zmian notowanych dla wszystkich firm handlu detalicznego, obecnie jest to 8,3 proc. – porównuje Grzelczak.

Czytaj więcej w: Fulfilment: najszybciej rosnąca gałąź logistyki

Rosnącą rolę e-handlu widać też po kwocie zaległości. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, z sumą 268,3 mln zł plasuje się za sklepami z sprzedającymi żywność, napoje i wyroby tytoniowe, których zaległości przekraczają 628 mln zł. Na trzecim miejscu znalazły się sklepy niewyspecjalizowane z kwotą 173,2 mln zł przeterminowanych zobowiązań wobec partnerów biznesowych i banków. Łącznie zaległości handlu detalicznego (z pominięciem sprzedaży pojazdów) przekroczyły na koniec lipca 2,5 mld zł, po tym jak od grudnia wzrosły o ponad 192 mln zł.

Udział niesolidnych płatników w grupie firm e-commerce utrzymuje się w granicach 4,8 proc.  i nie odbiega od wskazań dla handlu detalicznego – 4,52 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kontenery nie zastąpiły kruszyw

W 2019 roku przewozy kolejowe zmalały w stosunku do 2018 roku, ale i tak ...

Speedmail wprowadza GPS online

Największy niezależny operator pocztowy rusza z innowacyjnym rozwiązaniem na rynku przesyłek listowych. Chodzi o ...

Przewoźnicy zostaną bez zagranicznych kierowców

Przedłużone w czasie pandemii automatycznie wizy uprawniają tylko do pracy w Polsce. Rząd zapisał ...

Wynajem rozrusza rynek aut dostawczych

Polski rynek lekkich aut dostawczych będzie rósł dzięki coraz popularniejszej ofercie najmu długoterminowego. Półrocze ...

Paczkomatowa wojna firm kurierskich

Poczta Polska uruchomi sieć maszyn do odbioru paczek w sklepach Biedronki i na stacjach ...

Nowe centrum logistyczne InPost w Krakowie

InPost inwestuje w nowe centrum logistyczne, które powstanie w parku City Logistics Kraków I ...