Kobiety Nautiqus

Wiceprezeska gdyńskiej firmy spedycyjnej Nautiqus Małgorzata Lepa mówi o wartościach rodzinnej firmy oraz o znaczeniu kobiet w branży TSL.

Publikacja: 29.03.2023 21:00

Kobiety Nautiqus

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera:

Jaka jest rola kobiet  w Nautiqusie oraz jakie ich cechy sprawiają, że są one skutecznymi pracownikami branży TSL?

Małgorzata Lepa : W Nautiqusie zatrudniamy 30 osób, w tym 20 kobiet. Tak się złożyło, że wszystkie kierownicze stanowiska piastują u nas kobiety. Do rekrutacji podchodzimy z uwagą, gdyż nasz zespół jest wyjątkowy i zależy nam na tym, aby nowy pracownik nie tylko posiadał niezbędne kompetencje, ale też wpasował się w Nautiqusowe środowisko. Szukamy najlepszych pracowników na dane stanowisko i często w procesie selekcji okazuje się, że są nimi kobiety. Są bardzo lojalne, wytrwałe, niezależne i potrafią szybko adaptować się do nieustannych zmian. Specjalizujemy się w skomplikowanej obsłudze ładunków spożywczych, dla których często trzeba organizować wiele dodatkowych kontroli, a nasze kobiety świetnie sobie z tym radzą. W obecnych czasach kobiety często zajmują się prowadzeniem domu, czy opieką nad dziećmi, a jednocześnie pracują na pełen etat w biurze. Takie „żonglowanie zadaniami” wymaga umiejętności organizowania czasu, co doskonale przekłada się na skuteczność i przydatność w branży TSL.

Wspomniała Pani, że wszystkie kierownicze stanowiska piastują w Nautiqusie kobiety. Jakie cechy ułatwiają im skuteczne przywództwo?

Branża spedycyjna kojarzona jest z wieloma stresującymi sytuacjami. Istotną cechą osób zarządzających jest wielozadaniowość, szybkie podejmowanie decyzji oraz elastyczne podejście do wielu kwestii. Zatrudniamy kobiety na kierowniczych, kluczowych stanowiskach ponieważ patrzą na swój rozwój i sukces firmy wielowymiarowo. Kobiety posiadają większą empatię i umiejętność komunikacji, a te obok kreatywności są kluczowymi kompetencjami współczesnego świata biznesu. Są one niezbędne do trwałego budowania relacji z klientem, co od początku istnienia naszej firmy jest dla nas priorytetem. Niezwykle istotną cechą w skutecznym zarządzaniu zespołem jest empatia, zauważalna w relacjach z pracownikami, ale również, a może przede wszystkim, w budowaniu strategii: zrozumieniu potrzeb klienta, przewidywaniu oczekiwań oraz budowania długofalowych celów. Ważne jest też, żeby osoba zarządzająca widziała nie tylko zespół jako całość, ale też dostrzegała każdego pracownika z osobna, by skutecznie wydobywać i wzmacniać jego potencjał. Tu przydaje się wysoko rozwinięta inteligencja emocjonalna. A tej kobietom nie brakuje.

Ma Pani ogromne doświadczenie w pracy w spedycji. Jak wspomina Pani początki swojej kariery?

Zaczynałam pracę w C Hartwig, a następnie przeszłam do pierwszej prywatnej firmy spedycyjnej po zmianach ustrojowych - Scan-Consult, która dała mi ogromne możliwości rozwoju. Oczywiście praca w logistyce wyglądała wtedy inaczej, ale zawsze jedno było kluczowe: relacje i kontakt bezpośredni z klientem. W 2008 roku znalazłam się w gronie założycieli spółki Nautiqus, w którą włożyłam całe serce i codziennie przekazuję wartości, które uważam za bezcenne. Budowaliśmy tę firmę z założeniem, że chcemy wspierać polskie firmy w wysyłaniu rodzimych towarów w świat. I to się nam udało. Obecnie specjalizujemy się w obsłudze towarów spożywczych i 90 proc. obrotów osiągamy z obsługi eksportu. Stale powiększamy nasze wyniki, choć obecnie na rynku polskim jest tysiące firm spedycyjnych. Mimo, że branża bardzo się rozwinęła w porównaniu do czasów, gdy zaczynałam swoją przygodę ze spedycją i konkurencja jest ogromna, kolejni klienci przychodzą do nas z polecenia i zostają z nami na lata.

Co Was wyróżnia na tle branży?

Priorytetem są dla nas relacje biznesowe. Kierując się tą zasadą, każdemu klientowi przydzielamy eksperta, który obsługuje go kompleksowo. Jesteśmy blisko klienta, znamy jego potrzeby, wspieramy go swoją wiedzą i doświadczeniem oraz na bieżąco reagujemy na trudności w całym procesie transportu. Często żartuję sobie, że nasi eksperci ds. spedycji to takie jednoosobowe działy logistyczne naszych klientów. Zapewniamy bieżącą obsługę wszelkich formalności, w tym obsługę dokumentacyjną, celną, magazynowo-portową, a także ubezpieczeniową. Doradzamy naszym klientom w kwestiach logistycznych, z wyprzedzeniem informujemy o nadchodzących zmianach, stale dostosowujemy się do zmieniających się realiów naszej branży. Oczywiście korzystamy też z możliwości, jakie daje automatyzacja procesów. Od lat rozwijamy nasz autorski program informatyczny do obsługi spedycji Storm. Zawiera on wiele nowoczesnych rozwiązań, usprawniających realizację procesu transportowego. Niewątpliwie, postępująca cyfryzacja wspiera pracę naszych ekspertów, ale nie może ich zastąpić. Te wielogodzinne rozmowy, spotkania, połączone z ogromnym szacunkiem do drugiego człowieka spowodowały, że mamy bliskie relacje z klientami. Osobiście uważam, że to one stanowią największą wartość naszej firmy.

Materiał partnera

Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL