Fulfillment – co to jest?

Fulfillment to usługa, w ramach której firma przekazuje obsługę własnych zleceń, na ręce zewnętrznego operatora. Przedsiębiorstwa zajmujące się fulfillmentem specjalizują się w logistycznych procesach gospodarczych. Z ich usług korzystają głównie podmioty prowadzące sklep internetowy, w którym wysyła się co najmniej kilkaset paczek miesięcznie. Taka liczba zleceń jest trudna w samodzielnej obsłudze, a fulfillment pomaga w przeprowadzaniu niezbędnych działań na linii producent-konsument. Usługa fulfillment może obejmować różne aspekty obsługi zamówienia. Do zadań, za które odpowiada kompleksowy fulfillment, należy m.in. magazynowanie towaru, kompletowanie paczek, wysyłka oraz śledzenie zamówień, a także obsługa zwrotów i reklamacji. Firmy zajmujące się fulfillmentem coraz częściej zdają sobie również sprawę z tego, jak ważna jest indywidualna obsługa klienta i wprowadzają do swojej oferty customer service w postaci infolinii lub bieżącego kontaktu mailowego.

Jakie korzyści fulfillment wnosi do e-commerce?

Fulfillment w świecie e-commerce zyskuje coraz większą popularność. Z roku na rok rośnie bowiem liczba przedsiębiorstw decydujących się na współpracę z partnerem do obsługi zleceń. Wzrost zainteresowania fulfillmentem oraz zaufania do tej formy współpracy wynika z widocznych korzyści, które przynosi outsourcing procesów logistycznych. Jednym z głównych plusów tego rozwiązania biznesowego, jest to, że fulfillment pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Inwestycja w usługę zewnętrznej firmy sprawia, że stałe koszty stają się zmienne. Przedsiębiorca rezygnuje wtedy z opłat za własny magazyn czy maszyny i personel, który w nim pracuje. Przechowując towar w magazynie operatora, firma nie płaci stałej stawki za wynajem powierzchni magazynowej, ponieważ cena fulfillmentu zależna jest od miesięcznej liczby zamówień. Oznacza to, że w momencie przestoju w danej branży e-commerce, właściciel nie musi ponosić kosztów za puste półki w hangarze do przechowywania.

Oszczędność wynika także z eliminacji wydatku, jakim jest zakup elementów do pakowania towarów. Usługa fulfillmentu często oferowana jest przez firmy kurierskie, które posiadają własny asortyment w postaci kartonów, wypełniaczy czy folii. Inne przedsiębiorstwa skupiające się na całościowym procesie logistycznym, obsługują natomiast tyle zleceń, że hurtownie opakowań oferują im o wiele korzystniejsze stawki niż te, które proponowane są indywidualnym klientom.

Oprócz kwestii finansowych fulfillment przynosi również korzyści w sferze organizacyjnej. Zlecając outsourcing logistyki, można usprawnić procesy sprzedaży i wprowadzić udogodnienia, które zauważają i doceniają klienci. Przekazanie czynności operacyjnych daje pewność zainwestowania w profesjonalną obsługę i personel ze specjalistyczną wiedzą logistyczną. Jednocześnie odciąża to właściciela sklepu internetowego oraz umożliwia skupienie się na rozwoju sprzedaży czy też marketingowej sferze biznesu. Dodatkowym atutem zlecenia realizacji zamówień jest także integracja systemów sprzedaży z monitoringiem stanów magazynowych.

Kiedy warto korzystać z usługi fulfillmentu?

Outsourcing usług logistycznych to rozwiązanie, które przynosi zyski, ale tylko w określonych sytuacjach. Fulfillment dla e-commerce, w którym uczestniczą mikro przedsiębiorstwa, niewielkie sklepy czy rodzinne interesy, może okazać się po prostu nieopłacalny. Jeśli poziom realizacji zleceń wynosi jedynie kilkadziesiąt paczek miesięcznie, to korzystnie ze świadczeń operatora logistycznego jest grą niewartą świeczki. Tak niewielką ilość zamówień można zrealizować bez dodatkowej obsługi logistycznej czy wynajmowania dużej powierzchni. Wdrożenie fulfillmentu do swojego sklepu online ma sens w przypadku większej liczby zamówień. Przy realizacji licznych zleceń zdecydowanie przyda się obniżenie kosztów stałych, pomoc podczas pakowania i wysyłki towarów oraz niskie koszty przesyłek. Zewnętrze centrum logistyczne sprawdzi się także podczas szczytów sprzedażowych, które występują w okresie świąt lub wydarzeń takich jak Black Friday. Korzystanie z fulfillmentu w tym przypadku zabezpiecza e-sklep przed opóźnieniami w procesie dostaw, a co za tym idzie również przed niezadowoleniem klientów.

Materiał Promocyjny