Kurier świadczy usługę niezbędną dla działalności e-commerce, często jest też jedyną osobą, z którą klienci mają kontakt podczas zakupów. Jednak w ostatnich latach przesyłki kurierskie zaczynają odczuwać rosnącą konkurencję ze strony Paczkomatów. Nie jest to nowy trend, ale ostatnio możemy mówić o jego kulminacji. Być może przyczyniła się do tego pandemia, w czasie trwania której tradycyjne zakupy stacjonarne, jeśli były w ogóle dostępne, nie wydawały się tak atrakcyjną propozycją jak zwykle. Stała się ona więc okresem gwałtownego przyspieszenia w rozwoju e-commerce, co pociągnęło za sobą wzrost zapotrzebowania na usługi doręczenia przesyłek i spowodowało przyspieszenie wcześniejszych trendów. Temat jest szczególnie aktualny, ponieważ podczas gdy wciąż obserwujemy zwiększone obroty w e-commerce, to ponowne uruchomienie handlu stacjonarnego nasuwa pytanie czy uda się sklepom internetowym zatrzymać odpływ nowych klientów. Usługi logistyczne, przede wszystkim kurier i Paczkomaty, mają tu istotną rolę do odegrania, ponieważ sprawna przesyłka pozwala zrównoważyć jedną z głównych przewag handlu stacjonarnego.

Kurier vs Paczkomat® w badaniach rynku

Kurier zawsze był podstawową metodą wysyłki w e-commerce i wszystkie sklepy internetowe współpracują z firmami kurierskimi, jednak w ostatnich dwóch latach badania opinii internautów kupujących w sieci wykazują regularnie, że w Polsce klienci e-commerce chętniej zamawiają przesyłkę do Paczkomatu niż paczki kurierskie. Opublikowany w 2020 raport Gemius dla e-commerce Polska wskazywał jeszcze, że kuriera internauci uważali za najbardziej zachęcającą metodę doręczenia przesyłki ze sklepu internetowego, ale w praktyce najczęściej wybierany rodzaj przesyłki to dostawa do Paczkomatu. Potwierdziły to już dwukrotnie wyniki badań przeprowadzonych przez Kantar Polska: w kwietniu 2020 i 2021. W badaniach z 2020 roku Paczkomaty wskazało 80% ankietowanych, w porównaniu do 70% wskazujących na kuriera. Natomiast w badaniach z 2021 roku na przesyłkę do Paczkomatu wskazało już 89% respondentów, co stanowi wyraźny wzrost.

Dlaczego przesyłki kurierskie i Paczkomaty®?

Nie można też zignorować faktu, że w badaniach z 2020 roku przesyłka pocztowa, która była trzecią w rankingu popularności opcją, uzyskała wynik tylko 41%, a inne opcje jeszcze mniej. Podobnie układał się ranking w badaniach Gemius. Jest więc ogromny dystans między liderem – Paczkomatem – i usługą kuriera, a innymi opcjami. Pozwala to przypuszczać, że w dostarczeniu przesyłki z e-commerce najważniejsze są cechy wspólne tych dwóch usług: szybkość przesyłki i bezproblemowy odbiór. Ważniejsze nawet niż cena przesyłki, którą ankietowani internauci często wymieniają jako najważniejszych czynnik. Zarówno przesyłki kurierskie, jak i paczkomatowe, powinny docierać do klienta w ciągu dwóch dni, ale często dochodzą już następnego dnia (w przypadku Paczkomatów nawet 90% odbiorców może się spodziewać paczki nazajutrz po złożeniu zamówienia). Obie formy przesyłki są też bardzo wygodne, każda na swój sposób. Przesyłki kurierskie trafiają wprost do rąk klienta i jedynym problem jest konieczność czekania w domu na kuriera. Natomiast do Paczkomatu można pójść o dowolnej godzinie, ale dzięki temu nie jesteś uziemiony w domu, a samo wyjście nie jest problemem, bo a) można się wybrać po paczki w dogodnej chwili, bo Paczkomaty otwarte są 24/7, oraz b) Paczkomatów jest już w Polsce ponad dwanaście tysięcy, więc nie będzie to szczególnie długi spacer (według badań operatora, dla większości klientów jest to mniej niż 500 metrów). Sama procedura odbioru nigdy nie była skomplikowana i zajmuje (z użyciem kodu odbioru) mniej niż minutę. A teraz jeszcze są skanery QR kodów w maszynach i zdalne otwieranie skrytek w aplikacji, więc wszystko zajmuje kilka sekund. Innymi słowy, InPost uprościł procedurę do tego stopnia, że wyjście do Paczkomatu jest dla wielu osób mniejszym problemem niż czekanie na kuriera. A to wszystko w cenie nieco niższej niż tradycyjne usługi firm kurierskich i z korzyścią dla środowiska, bo we flagowej usłudze firmy InPost kurier nie jeździ z każdą przesyłką po mieście, tylko dostarcza wszystkie paczki na raz w jedno miejsce. Więc jeśli nie chcesz się ruszać z domu, to zamów kuriera, ale często łatwiej będzie odebrać przesyłkę z Paczkomatu.

Zamów kuriera do Paczkomatu®

Podczas gdy prześcignięcie przesyłki kurierskiej przez Paczkomaty w rankingach popularności dostaw z e-commerce jest zwieńczeniem wieloletniego trendu, to wyniki badań Kantara dotyczące usług dla klientów indywidualnych można uznać za bardziej zaskakujące. Już w zeszłorocznej fali badania 51% respondentów deklarowało, że wybierają Paczkomat jako metodę nadania przesyłki. Na Pocztę Polską zaś wskazywało 53% ankietowanych. Biorąc pod uwagę, że tradycyjne usługi firm kurierskich pozostawały w tej kategorii daleko w tyle za liderami, już samo to, że InPost zdołał zbliżyć się tak bardzo do Poczty Polskiej. Tymczasem w badaniach Kantar Polska z kwietnia 2021 aż 70% badanych wskazało, że wysyła przesyłki z Paczkomatów. To aż o 25 punktów procentowych więcej niż wybiera przesyłkę za pośrednictwem Poczty Polskiej! Niewątpliwie za tym sukcesem stoi wprowadzenie możliwości wysłania paczki bez etykiety za pomocą aplikacji InPost Mobile. W tej chwili, jeżeli chcesz wysłać przesyłkę z Paczkomatu, jedyne co musisz zrobić to wypełnić formularz w aplikacji, zapłacić i wsadzić przesyłkę do skrytki Paczkomatu. Jest to zdecydowanie prostsze niż ręczne wypełnianie kwitków na poczcie lub drukowanie listów przewozowych dla kuriera. Do tego Paczkomatów jest już więcej niż urzędów pocztowych, przy czym Paczkomatów stale przybywa, a Poczta Polska straciła od 2013 roku prawie tysiąc placówek. Co więcej, Paczkomaty są też w małych miejscowościach, w których Poczta Polska ma poza tym silniejszą obecność od firm kurierskich.

Materiał Promocyjny