E-commerce, czyli branża wielu możliwości

Sytuacja gospodarcza zwiększa zainteresowanie zakupami on-line w wielu branżach, a elastyczność dostaw i komfort zakupów w domowym zaciszu szczególnie sprzyjają rozwojowi e-commerce.

Chociaż udział branży e-commerce na polskim rynku jest wciąż niższy w porównaniu ze średnią europejską, to potencjał klientów zajmujących się e-handlem stale rośnie. Prowadzenie działań logistycznych przez firmy z branży e-commerce wiąże się ze znacznymi inwestycjami, dlatego coraz chętniej powierzają one swoją działalność operatorom logistycznym. Wsparcie i doradztwo w tym zakresie oferuje DB Schenker, jeden z wiodących operatorów logistycznych. Firma gwarantuje kompleksowe rozwiązania obejmujące transport lądowy, oceaniczny, lotniczy i logistykę magazynową. Zarządza globalnymi łańcuchami dostaw dla producentów, eksporterów i importerów wiodących marek. Każdego dnia ponad 70 tysięcy pracowników dostarcza setki tysięcy towarów na całym świecie. W Polsce DB Schenker dysponuje silną siecią połączeń. – W 17 oddziałach i przynależnych terminalach przeładunkowych oraz 13 magazynach logistycznych i agencjach celnych pracuje ponad 3000 osób.

– Chcąc w pełni realizować procesy dla klientów branży e-commerce, wyposażyliśmy zarówno magazyny, jak i pojazdy w odpowiednie urządzenia, dostosowane do przeładunku dużych produktów, np. sprzętu AGD lub RTV. Zależy nam na odpowiednim zabezpieczeniu powierzonych nam towarów nie tylko podczas transportu. W naszych obiektach funkcjonują specjalne strefy dozoru monitorujące produkty o znacznej wartości – wyjaśnia Tomasz Pyka, dyrektor Sprzedaży Klastra Europy Północno-Wschodniej w DB Schenker i dodaje – Istotne jest również informowanie finalnego odbiorcy o statusie przesyłki. Klient otrzymuje wiadomość z awizacją oraz kontakt do kuriera. Z uwagi na częste realizowanie dostaw łączonych o dużej wartości, nie jest jednak przekazywana bieżąca lokalizacja transportu.

Dzięki standaryzacji sieci pod względem jakości i zakresu oferty w całej Europie, DB Schenker zapewnia sprawną i szybką obsługę logistyczną. Może więc bez przeszkód obsługiwać tego samego klienta nie tylko w Polsce, ale w innych krajach europejskich. – Należy jednak pamiętać, że umowa może być jedna, ale ze względu na różne normy prawne w poszczególnych krajach, konieczne są aneksy – wyjaśnia Tomasz Pyka.

DB Schenker świadczy usługi logistyczne dla e-commerce zarówno w sektorze B2B, jak i B2C. Z oferty firmy korzystają m.in. klienci z branży RTV, AGD, odzieżowej, narzędziowej, automotive, FMCG, retail, meblarskiej i wielu innych.

Tomasz Pyka, dyrektor Sprzedaży Klastra Europy Północno-Wschodniej w DB Schenker.

– Oferujemy klientom realizację zadań w ramach całego łańcucha dostaw. Prowadzimy dla partnerów biznesowych usługi dystrybucyjne, pracownicy DB Schenker koordynują również procesy w centrach logistycznych klientów. Oferujemy także szereg rozwiązań typu VAS (value added service) m.in. etykietowanie, personalizację towarów, metkowanie czy konserwację produktów. Odpowiadamy także za obsługę zwrotów – wyjaśnia Tomasz Pyka.

– Dostarczając towary do finalnych klientów, DB Schenker odpowiednio planuje wypełnienie pojazdów, by płynnie przeprowadzić załadunek i rozładunek. W przypadku produktów o dużych rozmiarach uwzględnia asystę dodatkowego konwojenta, by jak najsprawniej realizować procesy. Dużym udogodnieniem w tym zakresie są wdrażane od 2019 roku w sieci krajowej nadwozia wymienne (BDF, swap body). Zestawy nadwozi pozwalają na bardziej efektywne wykorzystanie taboru dzięki większej przestrzeni ładunkowej i lepszym możliwościom jej aranżowania – mówi Tomasz Pyka.

– Zależy nam na optymalizacji tras przejazdu kierowców, dlatego korzystamy z aplikacji i planerów, które ułatwiają codzienną pracę. Jednak żadne z tych narzędzi nie jest w stanie przewidzieć nagłych zmian na drogach, np. kolizji czy wypadków. Coraz częściej firmy muszą dostosowywać się do nowych regulacji. Centra w wielu miastach europejskich są wyłączane z ruchu kołowego i konieczne jest wdrażanie odpowiednich rozwiązań – podkreśla ekspert i dodaje – W Norwegii DB Schenker wdrożył dostawy rowerami elektrycznymi, które są wyposażone w kontener o ładowności 400 kg.

Klienci mogą wybrać jeden z 3 pakietów dostaw: w godzinach porannych, w godzinach roboczych, a także wieczornych – zmiany godziny każdorazowo konsultowane są z odbiorcą. W ramach usługi DB Schenker system premium realizowane są dostawy do godz. 10 lub 13 z możliwością zdefiniowania konkretnego dnia odbioru przesyłki. – Z uwagi na obecną sytuację zastrzegamy jednak, że wprowadzenie rozporządzeń lub nowych regulacji prawnych może zakłócić dostawy – dodaje Tomasz Pyka.

Wyzwaniem dla firm z branży e-commerce jest trudna do przewidzenia przyszłość i stale ewoluujący rynek. Równie istotna jest gwarancja jakości usług. Popełnienie błędu skutkuje utratą zaufania klienta, który chciał terminowo otrzymać swoje zamówienie. Choć realizowane procesy wynikają z zwartych umów, operator logistyczny powinien ściśle współpracować z klientem i wypracować odpowiednią relację, aby przekonać go, że jest współodpowiedzialny za jego biznes i w pełni świadomy ryzyk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

TRAKO 2019 WIDEO | PKP Energetyka: Poszukiwanie czystej energii

Ogniwo wodorowe jako jedno ze źródeł czystej energii to rozwiązanie nie tylko dla kolei, ...

Bezemisyjny hit Solarisa

Podczas branżowych targów w Sztokholmie odbyła się premiera wodorowego autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen. ...

VAT w imporcie po nowemu

Rząd zastanowi się, czy w imporcie będzie można rozliczać VAT na zasadach ogólnych.   ...

Rekordowy rok Polonusa

W 2019 roku z usług Polonusa skorzystała rekordowa liczba 4,75 mln pasażerów, o 6 proc. ...

Czarny kwiecień dla transportu

Przewoźnicy przygotowują się na fatalny kwiecień. Kwiecień będzie fatalny nie tylko dla branży transportowej ...

Prom Nova Star

Polska Żegluga Bałtycka odnawia flotę

W 2018 r. kołobrzeski armator promowy Polferries odnotował wzrost przewozów ładunków aż o 33 ...