Autonomiczne ciężarówki zdobywają giełdy

Giełdowi inwestorzy w USA podchodzą bardzo optymistycznie do autonomicznych ciężarówek.

Publikacja: 17.05.2021 14:54

Autonomiczne ciężarówki zdobywają giełdy

Foto: Autonomiczne ciężarówki są testowane w Europie. Fot. Scania

Spółka Plus, pracująca od 2016 roku nad autonomicznymi ciężarówkami, idzie na nowojorską giełdę. Wycena sięgnęła 3,3 mld dol., a inwestorów przyciąga projekt autonomicznych ciężarówek prowadzony z chińską firmą transportową SF Holding. Celem chińskiego przewoźnika jest uzyskanie autonomicznych pojazdów, które dziennie będą pokonywać 1,5 tys. km.

Czytaj więcej w: Konsolidacja wśród dostawców usług TMS

Masową produkcję tych samochodów ma podjąć chińska grupa FAW już w tym kwartale. Dostawy do chińskich i amerykańskich systemu autonomicznej jazdy PlusDrive zaczęły się z początkiem roku.

Na giełdę trafi 20 proc. akcji, reszta będzie należała do Shanghai Automotive Industry, GSR Ventures Management i chińskiego przewoźnika Full Truck Alliance. Partnerami są także Iveco oraz Cummins.

Czytaj więcej w: Od stycznia dozwolone autonomiczne auta na polskich drogach

W tym roku Plus zdobył 420 mln dol. finansowania od nowych inwestorów jak Guotai Junan Internationla Partners i Citic Privete Equity Funds Management.

Giełdowa spółka TuSimple, o kapitalizacji 7,7 mld dol. również rozwija (od 2015 roku) autonomiczne pojazdy poziomu czwartego. Poszukuje dodatkowego finansowania i w najbliższych dniach odbędzie serię spotkań z inwestorami. Według jej zarządu autonomiczne pojazdy wyposażone w czujniki widzące na kilometr, będą zdolne do pracy przez całą dobę, zużywając o 10 proc. paliwa mniej niż prowadzone przez kierowców.

Czytaj więcej w: Krajowa platforma PCOL ruszy w tym roku

Autonomiczne ciężarówki są w próbach, a przemysł wskazuje, że niezbędne są także regulacje dotyczące odpowiedzialności za szkody. Bez ograniczeń dopuszczone są do ruchu na drogach publicznych samochody autonomiczne poziomu drugiego.

Spółka Plus, pracująca od 2016 roku nad autonomicznymi ciężarówkami, idzie na nowojorską giełdę. Wycena sięgnęła 3,3 mld dol., a inwestorów przyciąga projekt autonomicznych ciężarówek prowadzony z chińską firmą transportową SF Holding. Celem chińskiego przewoźnika jest uzyskanie autonomicznych pojazdów, które dziennie będą pokonywać 1,5 tys. km.

Czytaj więcej w: Konsolidacja wśród dostawców usług TMS

Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach