Jakim urządzeniem opłacić e-Toll?

Przewoźnicy mają kilka tygodni na podjęcie decyzji przy pomocy jakiego urządzenia opłacić nowe myto.

Publikacja: 26.05.2021 19:11

Jakim urządzeniem opłacić e-Toll?

Foto: Fot. GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Od 26 maja przewoźnicy mogą rejestrować się w systemie e-Toll, w pierwszej połowie czerwca ruszy pobór opłat. Na stronie e-Toll znajduje się lista 20 urządzeń ZSL (Zewnętrzne Systemy Lokalizacyjne czyli popularne GPS-y) i OBU (urządzenia pokładowe). – O urządzenia jest sporo zapytań, ale firmy nie są uświadomione, nie rozróżniają OBU i ZSL. ZSL podłączane są na stałe do wiązki pojazdu, a OBU zasilane jest przez zapalniczkę – wyjaśnia Karol Kobyłecki z Tekom Technologia.

Czytaj więcej w: GDDKiA konkuruje z Yanosikiem

Cieszy się że Sejm przesunął datę wyłączenia systemu viaToll na 30 września, ponieważ do instalacji urządzeń potrzeba sporo czasu. Do wyposażenia jest 1,5 mln samochodów. Pojedyncze urządzenie instalowane jest w 20-30 minut. – Byle ciężarówki stały na placu, z kluczykami w stacyjkach. Zainstalowane urządzenie sprawdzamy przez aplikację. Weryfikację robi automat, co jest naszym pomysłem. W dokumentacji nie używamy papieru, wykonujemy zdjęcia i tworzymy elektroniczne protokoły montażu – opisuje przedstawiciel Tekom Technologia.

– Szkoda że tak mało firm oferuje urządzenia. Powinno być przynajmniej z 50 oferentów – uważa. Przypuszcza, że potrzeby będą duże. – Zarząd Tekom dodatkowo zamówił sporą partię urządzeń. Mamy zagwarantowane dostawy u producentów i zapewnione komponenty do naszych urządzeń – zapewnia Kobyłecki.

Czytaj więcej w: Sejm przyznał ulgę na urządzenia do poboru myta

Łukasz Szlagor z firmy Geobox przyznaje, że przewoźnicy zgłaszają się od miesiąca, a częstotliwość zapytań narasta. – Nie mamy jeszcze sprofilowanego klienta, nie wiemy nawet, czy są to firmy wykonujące usługi w kraju czy międzynarodowe ani jak duże mają floty – przyznaje Szlagor.

Nastawia się na pracowite wakacje. Jego firma jeszcze nie rozpoczęła fizycznej sprzedaży, bo nie chce wypuszczać urządzeń z testowymi numerami. – Od połowy czerwca zaczniemy sprzedawać urządzenia z seryjnymi numerami – dodaje Szlagor.

Konkurencyjny Atrom również obserwuje rosnące zainteresowanie urządzeniami. Przewoźnicy, którzy mają ZSL pytają o OBU, bo jest to niezależne urządzenie i kierowca widzi czy jest zasięg i w razie problemów może zareagować.

Czytaj więcej w: Do eCMR brakuje tylko podpisu

Geobox zakłada, że klienci sami zamontują urządzenia, choć większość chce zamontować je na stałe. Szlagor dodaje, że OBU działa tylko w Polsce, więc nie ma roamingu. – U operatora telekomunikacyjnego wynegocjowaliśmy paczkę przesyłu danych, bo na standardowej ofercie nie stworzylibyśmy akceptowalnej oferty. Przesyłana jest zbyt duża ilość danych – tłumaczy Szlagor.

Od 26 maja przewoźnicy mogą rejestrować się w systemie e-Toll, w pierwszej połowie czerwca ruszy pobór opłat. Na stronie e-Toll znajduje się lista 20 urządzeń ZSL (Zewnętrzne Systemy Lokalizacyjne czyli popularne GPS-y) i OBU (urządzenia pokładowe). – O urządzenia jest sporo zapytań, ale firmy nie są uświadomione, nie rozróżniają OBU i ZSL. ZSL podłączane są na stałe do wiązki pojazdu, a OBU zasilane jest przez zapalniczkę – wyjaśnia Karol Kobyłecki z Tekom Technologia.

Pozostało 80% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach