Polska projektuje własne ogniwa paliwowe

Pierwszy krok to ogniwa małej mocy, w dalszej perspektywie ogniwa dla pojazdów.

Publikacja: 19.07.2021 13:38

Polska projektuje własne ogniwa paliwowe

Foto: Fot. Lukasiewicz-IChP

W Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Chemii Przemysłowej imienia Profesora Ignacego Mościckiego (Łukasiewicz-IChP) w Warszawie prowadzi badania nad niskotemperaturowymi ogniwami paliwowymi typu PEMFC zasilanymi wodorem.

Czytaj więcej w: Autobusy na wodór będą nową polską specjalnością

Ogniwa typu PEM wykorzystują jako elektrolit membranę przepuszczającą tylko jony dodatnie wodoru (protony). To najpopularniejszy typ ogniw o sprawności w produkcji energii elektrycznej dochodzącej do 65%. W przypadku kogeneracji (produkcja prądu i ciepła) sprawność sięga 85%. Zaletą tej konstrukcji jest krótki czas rozruchu oraz nadążanie za zmiennymi obciążeniami, ten typ nadje się więc do zastosowań trakcyjnych. Ogniwo PEM pracuje w temperaturze od 60 do 100 stopni C.

""

Ogniwo paliwowe trzeciej generacji z Instytutu Chemii Przemysłowej. Fot. Łukasiewicz-Instytut Chemii Przemysłowej

logistyka.rp.pl

Komisja Europejska promuje napęd wodorowy i np. Daimler i Volvo zawiązały spółkę od produkcji wodorowych ogniw paliwowych. Najbardziej zaawansowana w ogniwach dla pojazdów jest kanadyjska firma Ballard, której ogniwa wykorzystuje m.in. Solaris.

Prace w konsorcjum

Prace nad ogniwami prowadzi też Łukasiewicz-IChP w ramach konsorcjum, którego celem jest produkcja wodoru z odpadów przemysłu cukrowniczego. Finansowanie w wysokości ponad 18,5 mln zł pochodzi z projektu „Innowacyjna instalacja produkująca wodór i metan metodą mikrobiologiczną z odpadów i produktów ubocznych przemysłu cukrowniczego wraz z zastosowaniem otrzymywanych gazów i zapewnieniem samowystarczalności energetycznej oczyszczalni ścieków w cukrowni” realizowanego w ramach programu BIOSTRATEG NCBR. Jednym z punktów jest przygotowanie prototypu stosu ogniw paliwowych.

""

Ogniwo pierwszej generacji z Instytutu Chemii Przemysłowej. Fot. Łukasiewicz-IChP

logistyka.rp.pl

Łukasiewicz-IChP otrzymał w ramach powyższego finansowania ponad 1,6 mln zł. Testowana jest trzecia wersja prototypu, która posłuży do opracowania kolejnych wersji. – Stos bazuje na autorskim projekcie płyt bipolarnych opracowanym w Łukasiewicz-IChP, wykorzystującym nowy typ pola przepływowego charakteryzujący się otwartymi kanałami transportowymi. Płyty zostały wykonane w materiale grafitowym przez polski wyspecjalizowany zakład obróbki metodami CNC – podkreśla zastępca dyrektora ds. Badawczych w Łukasiewicz-IChP dr inż. Ewa Śmigiera.

Czytaj więcej w: Konin z pierwszym w Polsce wodorowym autobusem

Dodaje, że do budowy stosu wykorzystuje się układ katalityczny MEA dostarczany przez jednego z wiodących światowych producentów. Wymagana na potrzeby projektu specyfikacja MEA, zakładała trwałość na poziomie 20 tys. godzin pracy przy obciążeniu rzędu 0,25W/cm2.

Pierwszy krok, mała moc

Zastępca dyrektora przyznaje, że konstrukcja stosu została zaprojektowana z myślą o zastosowaniach w odbiornikach niewielkich mocy rzędu kilkuset watów, takich jak urządzenia do mikrokogeneracji energii elektrycznej i cieplnej, czy zasilacze typu Backup-Power. – W planach przewidywany jest dalszy rozwój konstrukcji samego stosu oraz prace nad budową zintegrowanego systemu zarządzającego, który pozwoli na jego implementację jako źródła zasilania różnych urządzeń elektrycznych – opisuje Śmigiera.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

Zaznacza, że doświadczenie zdobyte podczas prac konstruktorskich stacjonarnych stosów ogniw paliwowych niewielkich mocy, może być wykorzystane w przyszłości do pracy nad stosem do zastosowań samochodowych. – Wymagać to będzie opracowania płyt bipolarnych o większej powierzchni i zmienionej geometrii oraz pod warunkiem pozyskania odpowiednich zestawów katalitycznych MEA – tłumaczy przedstawicielka Łukasiewicz-IChP.

W Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Chemii Przemysłowej imienia Profesora Ignacego Mościckiego (Łukasiewicz-IChP) w Warszawie prowadzi badania nad niskotemperaturowymi ogniwami paliwowymi typu PEMFC zasilanymi wodorem.

Czytaj więcej w: Autobusy na wodór będą nową polską specjalnością

Pozostało 93% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach