Rekord sprzedaży autobusów na baterie

Elektryfikacja jest już faktem w autobusach miejskich. Solaris liderem rynku.

Unijne dopłaty do elektrycznych autobusów przyniosły zamierzony efekt. Rejestracje takich pojazdów biją rekordy. W trzech pierwszych kwartałach roku zarejestrowano w Europie ponad tysiąc nowych autobusów z napędami bateryjnymi. Blisko co czwarty to Solaris; marka zdobyła 96 proc. polskiego rynku, rejestrując 114 autobusów. Udział Solarisa na rynku włoskim wyniósł 83 proc., a w niemieckim 43 proc. W całej Europie Solaris zarejestrował 242 bateryjne pojazdy.

Czytaj więcej w: Austriackie Koleje testują pociągi wodorowe

Największe europejskie rynki autobusów bateryjnych to Niemcy, Holandia i Polska. W Europie liderem jest Moskwa, która użytkuje ponad 300 e-busów, Londyn (200 eksploatowanych, kilkadziesiąt następnych w produkcji) i Warszawa, która na koniec listopada będzie miała 160 elektryków.

Czytaj więcej w: Kolonia europejską stolicą autobusów wodorowych

Poza sferę zapowiedzi wyszły też kolejne miasta – ponad 100 sztuk zamówiły m.in. Goeteborg i Bukareszt, na duże zakupy poszły też miasta holenderskie, Madryt i Berlin. W połowie listopada Solaris podpisał umowę z Mediolanem na dostawę stu bateryjnych Urbino. Wśród tych pojazdów jest tysięczny bateryjny e-bus, który wyjedzie z fabryki Solarisa.

Czytaj więcej w: Niemcy decydują, czy transport będzie na prąd czy na wodór

Światowym liderem produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozostają jednak Chiny – tylko w zeszłym roku weszło tam do eksploatacji 127 tysięcy tego typu pojazdów – stukrotnie więcej niż w Europie!

Kolejną odmianą napędu może stać się wodór. Autobusy z takim napędem oferują m.in. VDL i Solaris. Od momentu premiery Urbino 12 hydrogen w czerwcu 2019 roku polski producent otrzymał zamówienia na 57 autobusów napędzanych wodorem. Marka dostarczyła także ponad 1600 trolejbusów.

Najnowszy, 24-metrowy trolejbus Solarisa na próbach. Fot. Solaris

Udział pojazdów z napędem alternatywnym w produkcji Solarisa wyniósł w pierwszych trzech kwartałach 43 proc., gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego był  o 4 pp. mniejszy. Firma przygotowuje się na jeszcze wyższy udział e-pojazdów w produkcji i dostosowuje linie produkcyjne.

Czytaj więcej w: Lotos dostarczy wodór na Podkarpacie

W roku 2019 Solaris dostarczył do swoich klientów łącznie 162 autobusy elektryczne o długości 8,9, 12 i 18 metrów. Tylko w trzech kwartałach 2020 roku firma zafakturowała już prawie o 100 e-busów więcej, dla klientów w 26 miastach na Litwie, we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i Włoszech.

Volvo Buses sprzedało dotychczas ponad 5 tys. zelektryfikowanych autobusów, głównie hybryd. Tylko w ostatnim czasie firma otrzymała zamówienia na ponad 850 takich pojazdów z ponad 50 europejskich miast. Większość zamówień dotyczy nowego, przegubowego modelu Volvo 7900 Electric Articulated.

Solaris od 2006 roku oferuje modele z napędem hybrydowym, spalinowo – elektrycznym, natomiast Volvo od 2010 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nielegalne diodowe zamienniki

LED jako zamiennik żarówek reflektorowych jest w Polsce nielegalny. Kierowcy ciężarówek mają poczucie niedostatecznego ...

Nadal ciągną się kolejki na granicy z Niemcami

Wjazd do Polski ze stron Niemiec zajmuje do 8 godzin. Przewoźnicy alarmują, że nadal ...

Elektryki zbyt drogie dla poczty

DHL zaprzestanie produkcji elektrycznych podstawczaków nazywanych StreetScooter. Okazuje się, że elektryczne pojazdy ostatniej mili ...

Ukonstytuowały się komisje w Parlamencie Europejskim

Parlament Europejski wybrał skład Komisji Transportu i Turystyki (TRAN) oraz Zatrudnienia i Spraw Socjalnych ...

DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie

Nowy, ekologiczny terminal rozpocznie działalność w IV kwartale 2020 roku. DB Schenker przeniesie oddział z Lublina do ...

Pesa z Orlenem planują pociągi na wodór

Orlen i Pesa podpisały 12 grudnia porozumienie o przygotowaniu pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Badawczy ...