Przewoźnicy niezadowoleni z negocjacji z Rosją i Ukrainą

Chociaż udało się zwiększyć liczbę wymienianych między krajami zezwoleń, przedsiębiorcy uważają, że skorzystają na tym firmy z drugiej strony.

Publikacja: 03.12.2020 19:23

Przewoźnicy niezadowoleni z negocjacji z Rosją i Ukrainą

Foto: logistyka.rp.pl

Grupujące przedstawicieli ponad 50 organizacji przewoźników Forum Transportu Drogowego 20 listopada w liście do Ministerstwa Infrastruktury zwróciło uwagę na „nierespektowanie przez stronę rosyjską zasad wykonywania przez polskich przewoźników przewozów na terytorium FR poprzez nagminne kwestionowanie prawidłowości wykorzystania poszczególnych kategorii zezwoleń”.

Polacy nie mogą korzystać z zezwoleń

Przedsiębiorcy uważali, że wielkość kontyngentu zezwoleń powinna być uzależniona od respektowania zasad przewozów wynikających z przepisów oraz uzgodnionych przez strony.

Czytaj więcej w: Rosja: przeklęty dla przewoźników kilometr 147

Chodzi o niejasne zasady uznawania zezwoleń przez rosyjskich inspektorów, dla których każde jest złe, o ile nie otrzymają łapówki. – Skoro nie możemy wykorzystywać tych zezwoleń, po co nam te rozmowy i ustalanie? Efekt końcowy daje Rosjanom coraz lepsze warunki, a nas eliminuje z tego rynku – zauważa prezes Zrzeszenia Międzynarodowych przewoźników Drogowych Jan Buczek.

Czytaj więcej w: Od stycznia dozwolone autonomiczne auta na polskich drogach

FTD podkreśliło, że w przypadku dalszego nierespektowania przez stronę rosyjską ww. zasad strona polska winna zagwarantować sobie możliwość zmniejszenia kontyngentu zezwoleń na rok 2021 o 20 tysięcy sztuk. Oznaczało to pulę 190 tys. zezwoleń.

Czytaj więcej w: Infrastruktura gotowa na elektryczne ciężarówki

Tymczasem polsko-rosyjska komisja mieszana podniosła na 2021 rok wielkość kontyngentu zezwoleń z 210 tys. na 220 tys. – Nie dość, że Rosjan nie rozliczono za te haniebne praktyki, to jeszcze dano im dodatkową ilość zezwoleń. Pomimo że proceder trwa od dawna, udajemy, że nic się nie stało. Rząd, czyli minister odpowiedzialny za transport, ma pełne prawo do prowadzenia swojej polityki. Doskonale to rozumiem, tylko muszę być świadom politycznych celów. Tymczasem ta sytuacja przypomina mi chaos. Mam nadzieję, że otrzymamy wyjaśnienie dlaczego takie, a nie inne decyzje podejmuje rząd – dodaje prezes ZMPD.

Niedrożna granica

Podobna sytuacja jest z Ukrainą. Przedsiębiorcy uważają, że nie ma sensu zwiększać liczby zezwoleń, czego domaga się strona ukraińska, dokąd nie zostanie udrożniona granica. Kierowcy czekają na jej przekroczenie nawet po kilka dni. – Dopiero po umożliwieniu sprawnego przejazdu przez granicę będziemy mogli mówić o zwiększeniu udziału transportu drogowego w wymianie towarowej. Jeżeli bowiem już dziś zwiększylibyśmy liczbę przekraczających granicę samochodów poprzez zwiększenie liczby zezwoleń, czas na przekroczenie granicy jeszcze by się wydłużył, a tego chcemy za wszelką cenę uniknąć – podkreśla prezes Buczek.

W przypadku rozmów z Ukraina pula zezwoleń na przyszły rok jest taka sama jak w tym i wynosi 160 tys.

Grupujące przedstawicieli ponad 50 organizacji przewoźników Forum Transportu Drogowego 20 listopada w liście do Ministerstwa Infrastruktury zwróciło uwagę na „nierespektowanie przez stronę rosyjską zasad wykonywania przez polskich przewoźników przewozów na terytorium FR poprzez nagminne kwestionowanie prawidłowości wykorzystania poszczególnych kategorii zezwoleń”.

Polacy nie mogą korzystać z zezwoleń

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach