Gdynia zanotowała rekordowe przeładunki w 2020 roku

Port inwestuje przewidując w nadchodzących dekadach znaczący wzrost obrotów.

Pomimo pandemii przeładunki w Porcie Gdynia w 2020 roku wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 2,9 proc. do 24,6 mln ton. Rekordowy był także grudzień, w którym dynamika wzrostu sięgnęła 10,7 proc. – To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego. Ten fakt najlepiej świadczy o doskonałej sprawności i efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia – przekonuje prezes Zarządu ZMPG Adam Meller.

Czytaj więcej w: Są pieniądze na potężne inwestycje w porty morskie

Bardzo widoczna jest dynamika wzrostu przeładunków zboża – za 12 miesięcy wyniosła 68,6 proc. Ważny jest także wzrost przeładunków kontenerów – 0,9 proc. w skali roku.

Inwestycje portu

W Porcie Gdynia wszystkie inwestycje kontynuowane są zgodnie z harmonogramem. Do największych należą „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia” oraz „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia”, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowa infrastruktury kolejowej. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych.

Czytaj więcej w: Stawki żeglugowe z Chin oszalały

4 grudnia 2020r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z firmą Strabag na „Wykonanie przebudowy Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”. Prace zostaną wykonane na całej długości liczącej 200 metrów.

Wielkimi krokami zbliża się zakończenie prac przy budowie Nowego Publicznego Terminalu Promowego w nowej, dogodniejszej lokalizacji. Nowy obiekt będzie mógł obsługiwać promy o długości 240 m. Otwarcie wstępnych ofert na przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia w latach 2021 do 2025 nastąpi 22 stycznia.

Budynek terminala promowego w styczniu 2021 roku. Fot. Port Gdynia

Łatwiejszy dojazd

W porcie prowadzone są dwie duże inwestycje kolejowe, mające na celu poprawę dostępu kolejowego, które opiewają łącznie na kwotę blisko 1,6 mld zł.

Czytaj więcej w: Portowe inwestycje nie zwalniają tempa

Pod koniec listopada 2020r. władze Gdyni oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia przedstawiły ostateczny przebieg planowanej Drogi Czerwonej – najbardziej wyczekiwanej inwestycji drogowej w Gdyni.

Mierząca 9,5-kilometrów Droga Czerwona zapewni dostęp do projektowanej na powierzchni 260 hektarów Doliny Logistycznej. Trasa połączy port z obwodnicą Trójmiasta, a w przyszłości wiązać się również z Via Maris (łączącą Obwodnicę Trójmiasta z Władysławowem). Budżet państwa wesprze inwestycję kwotą 2 mld zł.

Czytaj więcej w: Bez modelu ruchu nie dostaniemy pieniędzy z Unii

15 grudnia 2020 r. Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zostały przekazane wyemitowane przez Ministerstwo Finansów obligacje zerokuponowe o wartości 672 mln zł. – Dokapitalizowanie jest kluczowe, gdyż Port Gdynia jest obecnie nieustającym placem budowy – tłumaczy prezes spółki.

Uzyskane przez ZMPG obligacje  zostaną w całości przeznaczone na budowę nowych falochronów osłonowych, warunkujących dalszy rozwój portu, zwiększając jego obszar i możliwości nawigacyjne, pod działalność Portu Zewnętrznego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

TRAKO 2019 WIDEO | PKP Energetyka: Poszukiwanie czystej energii

Ogniwo wodorowe jako jedno ze źródeł czystej energii to rozwiązanie nie tylko dla kolei, ...

Drony walczą z pandemią

Szpital MSWiA podpisał z PAŻP umowę o transporcie medycznym bezzałogowymi statkami powietrznymi. Polska Agencja ...

Ciężarówką do Włoch bez przeszkód

Transport samochodowy wjeżdża do Włoch bez przeszkód. Kierowcy muszą zachować zasady higieny. Dla powstrzymania ...

Rekord sprzedaży autobusów na baterie

Elektryfikacja jest już faktem w autobusach miejskich. Solaris liderem rynku. Unijne dopłaty do elektrycznych ...

Magazyny pod Warszawą

Warszawa nieustannie cieszy się największym powodzeniem wśród najemców magazynów. Po trzecim kwartale w budowie ...

DHL Express z nowym terminalem

Maszyny nowego terminala sortują 6 tys. paczek na godzinę. W Poznaniu został uruchomiony jeden ...