Intercity kupi wodorowe pociągi

PKP Intercity wyda 19 mld zł na nowy tabor dzięki podpisanej 14 stycznia z Ministerstwem Infrastruktury dziesięcioletniej umowie na świadczenie usług publicznych.

Publikacja: 14.01.2021 12:03

Intercity kupi wodorowe pociągi

Foto: logistyka.rp.pl

Członek zarządu PKP IC Tomasz Gontarz ujawnił 14 stycznia, że przewoźnik zamierza kupić tabor na wodór. – Z Pesą pracujemy nad takim pojazdem – dodał Gontarz. Nie wyjaśnił w jakich latach pociągi z ogniwami paliwowymi spalającymi wodór mogłyby wejść do służby. Rezcznik producenta Maciej Grześkowiak przypomina, że Pesa od dwóch lat pracuje nad wykorzystaniem napędów wodorowych pojazdów szynowych. Są to trzy projekty – lokomotywy manewrowej (dla Orlenu) oraz pojazdu pasażerskiego – regionalnego i interegionalnego. – Najbardziej zaawansowany jest projekt lokomotywy wodorowej. Jeśli chodzi o pojazd pasażerski z ogniwami wodorowymi to cieszymy się, że udało się tym projektem zainteresować Intercity, a więcej szczegółów dotyczących współpracy z naszymi partnerami przekażemy wkrótce – obiecuje rzecznik Pesy.

Więcej połączeń

Duża inwestycja taborowa jest możliwa dzięki wartej blisko 21,1 mld zł umowie. Za pozyskane z umowy fundusze spółka zmodernizuje tabor oraz zwiększy gęstość i częstotliwość połączeń. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. W 2019 roku przewoźnik obsłużył ponad 49 mln pasażerów, a w ub.r. 27 mln.

Czytaj więcej w: Pandemia odbije się na producentach taboru kolejowego za dwa lata

– W najbliższych latach będziemy świadkami bardzo dużych zmian na rynku transportu. Zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, sektor ten ma dokonać 90% redukcji emisji do 2050 r., zapewnionej w ramach inteligentnego, konkurencyjnego, bezpiecznego i dostępnego systemu transportowego. Bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna kolej to nasza przyszłość  – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nowa umowa umożliwi wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity ze 120 tysięcy pociągów w 2021 roku do ponad 196 tysięcy w 2030 roku, co stanowi wzrost o 64%. Wykorzystane zostaną efekty modernizacji linii kolejowych. Rozwinie się oferta oraz zwiększy częstotliwość kursowania pociągów PKP Intercity na głównych trasach, w tym: Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, Warszawa – Częstochowa, Poznań – Szczecin, na których pociągi będą kursować co godzinę. Warszawę i Łódź, a także Kraków z Poznaniem przez Katowice i Wrocław będą łączyć pociągi kursujące częściej niż raz na godzinę.

Czytaj więcej w: Ministrowie potwierdzają: szybką koleją do Bratysławy, Pragi i Budapesztu

Planowany wzrost skali działalności przewoźnika pokazuje także praca eksploatacyjna (iloczyn liczby pociągów i przebytej przez nie odległości), która zwiększy się z 370 mln pockm w latach 2011 – 2020 do 683 mln pockm w latach 2021 – 2030 czyli o ponad 84%. W 2030 roku praca eksploatacyjna będzie o 69% większa niż w roku 2021.

Nowy tabor

Poza zakupem pilotażowego pociągu na wodór, planowane inwestycje PKP Intercity obejmują m.in.:

  • zakup 38 składów wagonowych, piętrowych typu push-pull do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych (np. Warszawa – Łódź, Kraków – Katowice) wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi dostosowanymi do prędkości 200 km/h;
  • zakup ponad 500 nowych wagonów, dostosowanych do prędkości nie mniejszej niż 200 km/h;
  • modernizację blisko  500 wagonów kursujących z prędkością 160 km/h i 200 km/h;
  • zakup 63 (+ opcja 32) lokomotyw wielosystemowych prowadzących pociągi z prędkością 200 km/h;
  • zakup 16 lokomotyw hybrydowych, spalinowo – elektrycznych o prędkości maksymalnej w trakcji elektrycznej 160 km/h i w trakcji spalinowej 120 km/h;
  • zakup 20  składów zespolonych o napędzie hybrydowym i prędkości max. do 160 km/h.

Czytaj więcej w: Transport publiczny liczy na odbicie w kwietniu

Prezes PKP IC Marek Chraniuk zapewnia, że inwestycje pobudzą krajowych producentów taboru i rozruszają polską gospodarkę. Przypomina, że planowane na bieżącą dekadę nakłady są bezprecedensowe. Zaledwie w 2017 roku plan zakładał 2,5 mld zł inwestycji, a obecnie realizowany sięgał 7 mld zł.

Członek zarządu PKP IC Tomasz Gontarz ujawnił 14 stycznia, że przewoźnik zamierza kupić tabor na wodór. – Z Pesą pracujemy nad takim pojazdem – dodał Gontarz. Nie wyjaśnił w jakich latach pociągi z ogniwami paliwowymi spalającymi wodór mogłyby wejść do służby. Rezcznik producenta Maciej Grześkowiak przypomina, że Pesa od dwóch lat pracuje nad wykorzystaniem napędów wodorowych pojazdów szynowych. Są to trzy projekty – lokomotywy manewrowej (dla Orlenu) oraz pojazdu pasażerskiego – regionalnego i interegionalnego. – Najbardziej zaawansowany jest projekt lokomotywy wodorowej. Jeśli chodzi o pojazd pasażerski z ogniwami wodorowymi to cieszymy się, że udało się tym projektem zainteresować Intercity, a więcej szczegółów dotyczących współpracy z naszymi partnerami przekażemy wkrótce – obiecuje rzecznik Pesy.

Pozostało 80% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach