W Chinach już łatwiej o kontenery

Terminal DCT Gdansk

Spadają ceny transportu z Dalekiego Wschodu. Maleje też popyt na przewozy.

Maleją ceny przewozu kontenerów. Szanghajski Wskaźnik Cen Frachtu Kontenerowego zmalał w ostatnim tygodniu o 16 dol., na trasie europejskiej o 19 dol., do 4394 dol. za TEU. Ceny transportu na Zachodnie Wybrzeże zmalały o 59 dol. do 3995 dol., za Wschodnie o 50 dol. do 4750 dol. – Ceny frachtów oceanicznych z Dalekiego Wschodu stabilizują się – przyznaje Commercial Manager Sea&Air, Raben Logistics Polska Magdalena Wróbel.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie zwalniają. Rejestracje na wysokim poziomie

Wskazuje na SCFI (Shanghai Freight Index) zanotowany w trzecim tygodniu br., który pokazuje nieznaczne wahanie ceny. – Sytuacja z miejscem na statkach oraz dostępnością sprzętu nie ulega poprawie, jednak odnotowujemy spadek ilości zamówień oraz wyciszenie produkcji przed Chińskim Nowym Rokiem, co ułatwia znalezienie dostępnego sprzętu – wyjaśnia Magdalena Wróbel.

Szczyt cenowy za nami

Zaznacza, że oceniając sytuację na europejskim rynku frachtu oceanicznego trzeba spojrzeć na to co dzieje się na drugim ważnym rynku, a mianowicie na Zachodnim Wybrzeżu Ameryki Północnej. – Odnotowuje się tam potężną kongestię. Statki oczekują na rozładunek w portach. Ma to wpływ na inne gałęzie transportu. Armatorzy wycofują statki, wprowadzają blank salingi w celu minimalizacji strat – opisuje przedstawicielka Rabena.

Czytaj więcej w: Elektroniczny bat na przeładowane ciężarówki

Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński podkreśla, że sytuacja jest złożona, a określenie „szczyt przeładunków” jest na wyrost. – Wprawdzie odnotowano poprawę w IV kw. ubiegłego roku, niemniej w porównaniu z 2019 wiele terminali odnotowało spadek, w tym nasz największy DCT – zaznacza Tarczyński i dodaje, że nieliczne wzrosty są kilkuprocentowe, poniżej wyników, do których przyzwyczaiły nas przedpandemiczne lata.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Uważa, że szczyt cenowy to celne określenie, bo stawki wzrosły w krótkim czasie 3-4 krotnie. – Nie mają one uzasadnienia w popycie na usługi przewozowe, a w podaży kontenerowców, a dokładniej dostępności kontenerów. Armatorzy zgrupowani na szlaku dalekowschodnim w trzech aliansach, działając na zasadach oligopolu, wyłączeni spod rygorów przepisów ochrony rynku i konkurencji, zdołali sterując parkiem kontenerowym doprowadzić do niespotykanego wzrostu frachtów, poprawiając kosztem załadowców, spedytorów i przeładowców swoją pozycję finansową – uważa przewodniczący PISiL.

Poprawa dostępności w II kwartale

Przypomina, że podobne zjawisko miało miejsce na Nowym Jedwabnym Szlaku, gdzie nadarzającą się okazję wykorzystano do poprawy ekonomicznej strony przedsięwzięcia, które było przez kilka lat subwencjonowane przez Chiny. – Optymiści liczą na poprawę, tj. obniżkę stawek i dostępność sprzętu, w II kwartale b.r. – przyznaje Tarczyński.

Czytaj więcej w: Cyfrowe spedycje zgarniają miliony od inwestorów

W terminalach morskich powoli zaczyna się nowy szczyt przewozowy, który ma zwykle kulminację na przełomie lutego i marca. To jest ruch związany z chińskim Nowym Rokiem i zaopatrywaniem się Europy w towary chińskie przed sezonem wiosennym. Piszę „zwykle”, bo… w czasach pandemii nie ma już żadnych reguł… – stwierdza przedstawiciel terminalu DCT Gdańsk Marcin Kamola.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Akcyza do zwrotu

Przewoźnicy drogowi alarmują, że brexit oraz Pakiet Mobilności spowodują jesienią kryzys branży. Ratunkiem przed ...

InPost bierze schedę po Geis

Firma Rafała Brzoski przejmuje klientów oraz pracowników niemieckiego operatora paczkowego, który wycofuje się z ...

Pesa z Orlenem planują pociągi na wodór

Orlen i Pesa podpisały 12 grudnia porozumienie o przygotowaniu pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Badawczy ...

Przewoźnicy grożą blokadą granicy z Ukrainą

Na przejazd kierowcy czekają 3-4 dni. Po obu stronach granicy z Ukrainą stoi w ...

Rosną długi transportu

Branża transportowa należy do najmniej solidnych płatników – wynika z danych BIG InfoMonitor. W ...

Kurierzy przygotowują się do zakazu wjazdu do miast

Strefy bezemisyjne zmuszą przedsiębiorców do zakupu elektrycznych pojazdów. Brytyjski oddział firmy kurierskiej DPD odbierze ...