Pandemia puściła kolejarzy z torbami

Fot Deutsche Bahn

Niemieckie i francuskie koleje ze stratami. Rządy murem za kolejowymi spółkami.

Przychody Grupy DB spadły o 10,2 proc. w skali rok do roku, do 39,9 mld euro. DB zamknęła rok ze stratą operacyjną w wysokości 2,9 mld euro. Strata netto przekroczyła 5,7 mld euro. Zadłużenie powiększyło się o 5,2 mld euro do 29,3 mld euro.

Czytaj więcej w: Transport publiczny liczy na odbicie w kwietniu

Spółka DB Long Distance straciła ponad 2,1 mld euro przychodów (42,2 proc. spadku), przychody DB Regional zmalały o 14,3 proc. do 7,7 mld euro. Przychody DB Arriva zmalały o przeszło 26 proc. do 4 mld euro.

Spółka DB Cargo zanotowała 7,4-procentowy spadek przychodów do 4,1 mld euro. W ujęciu rzeczowym było to 8-procentowy spadek przewozów w skali roku do 213 mln ton, zaś praca przewozowa zmalała o 7,5 proc. do 78,7 mld tkm.

W Francji kryzys był nieco głębszy. Przychody SNCF zmalały w 2020 roku o 14 proc. do 30 mld euro. Strata netto koncernu wyniosła 3 mld euro. EBITDA spółki wyniosło 2 mld euro.

Czytaj więcej w: Eurostar w krytycznej sytuacji

Zadłużenie grupy przekroczyło 38 mld euro (w 2019 roku przekraczało 60 mld euro, ale rząd przejął 25 mln euro długu).

Przychody z przewozów pasażerskich spadły o 28 proc. do 12,1 mld euro (w tym w pociągach TGV spadek obrotu sięgnął 54 proc. do 3,7 mld euro). Przewozy aglomeracyjne i dalekobieżne odnotowały 5-procentowy spadek przychodów do 8,6 mld euro. Zajmująca się transportem publicznym spółka Keolis zmniejszyła przychody o 8 proc. do 6,1 mld euro. Przewozy towarowe SNCF zmalały o 12 proc. do 1,5 mld euro.

Czytaj więcej w: Geodis przejął Pekaes

Obaj giganci zamortyzowali spadki przewozów lepszymi wynikami spółek logistycznych.

DB Schenker, podmiot zależny DB w sektorze logistyki międzynarodowej, odnotował wyjątkowo dobre wyniki. Przychody powiększyły się o 3,4 proc. do 17,7 mld euro, zaś EBIT o wartości 711 mln okazał się najwyższy w całej historii spółki.

Czytaj więcej w: Chińska spółka wynajęła w polskiej firmie niemieckie lokomotywy

Kontrolowany przez Koleje Francuskie Geodis zanotował 4,5-procentowy wzrost przychodów do 8,4 mld euro. Spadek aktywności we Francji został zrównoważony przez rosnące obroty spedycji (12 proc.) oraz większe o 9 proc. przychody z logistyki kontraktowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Politycy nie mają pojęcia o logistyce

Rozmowa z Bernhardem Simonem, prezesem Dachser Group, o polityce transportowej Unii Europejskiej i ważnych ...

Sypialne pociągi wymuszą zmiany zasilania kolejowej sieci?

Koleje otwierają się na międzynarodową konkurencję. Wielosystemowy tabor każe zadać pytanie, czy w Polsce ...

Przewoźnicy powinni wprowadzić dodatki za opóźnienia na brytyjskiej granicy

Londyn daje branży spedycyjnej pół roku na opanowanie formalności importowych. Kontrole ruszą od stycznia ...

Wielton: Rynek się schładza

Trzeci pod względem wielkości producent naczep w Europie, Grupa Wielton, przyznaje, że liczba zamówień ...

Ułatwienia w rejestracji pojazdów wchodzą w życie

Zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy, upraszczająca rejestrację samochodów. Gdy w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym wypełnione zostały ...

Ruch o jedną trzecią mniejszy

Na początku kwietnia ruch drogowy w Europie zmalał o jedną trzecią. W niektórych krajach ...