Pandemia puściła kolejarzy z torbami

Fot Deutsche Bahn

Niemieckie i francuskie koleje ze stratami. Rządy murem za kolejowymi spółkami.

Przychody Grupy DB spadły o 10,2 proc. w skali rok do roku, do 39,9 mld euro. DB zamknęła rok ze stratą operacyjną w wysokości 2,9 mld euro. Strata netto przekroczyła 5,7 mld euro. Zadłużenie powiększyło się o 5,2 mld euro do 29,3 mld euro.

Czytaj więcej w: Transport publiczny liczy na odbicie w kwietniu

Spółka DB Long Distance straciła ponad 2,1 mld euro przychodów (42,2 proc. spadku), przychody DB Regional zmalały o 14,3 proc. do 7,7 mld euro. Przychody DB Arriva zmalały o przeszło 26 proc. do 4 mld euro.

Spółka DB Cargo zanotowała 7,4-procentowy spadek przychodów do 4,1 mld euro. W ujęciu rzeczowym było to 8-procentowy spadek przewozów w skali roku do 213 mln ton, zaś praca przewozowa zmalała o 7,5 proc. do 78,7 mld tkm.

W Francji kryzys był nieco głębszy. Przychody SNCF zmalały w 2020 roku o 14 proc. do 30 mld euro. Strata netto koncernu wyniosła 3 mld euro. EBITDA spółki wyniosło 2 mld euro.

Czytaj więcej w: Eurostar w krytycznej sytuacji

Zadłużenie grupy przekroczyło 38 mld euro (w 2019 roku przekraczało 60 mld euro, ale rząd przejął 25 mln euro długu).

Przychody z przewozów pasażerskich spadły o 28 proc. do 12,1 mld euro (w tym w pociągach TGV spadek obrotu sięgnął 54 proc. do 3,7 mld euro). Przewozy aglomeracyjne i dalekobieżne odnotowały 5-procentowy spadek przychodów do 8,6 mld euro. Zajmująca się transportem publicznym spółka Keolis zmniejszyła przychody o 8 proc. do 6,1 mld euro. Przewozy towarowe SNCF zmalały o 12 proc. do 1,5 mld euro.

Czytaj więcej w: Geodis przejął Pekaes

Obaj giganci zamortyzowali spadki przewozów lepszymi wynikami spółek logistycznych.

DB Schenker, podmiot zależny DB w sektorze logistyki międzynarodowej, odnotował wyjątkowo dobre wyniki. Przychody powiększyły się o 3,4 proc. do 17,7 mld euro, zaś EBIT o wartości 711 mln okazał się najwyższy w całej historii spółki.

Czytaj więcej w: Chińska spółka wynajęła w polskiej firmie niemieckie lokomotywy

Kontrolowany przez Koleje Francuskie Geodis zanotował 4,5-procentowy wzrost przychodów do 8,4 mld euro. Spadek aktywności we Francji został zrównoważony przez rosnące obroty spedycji (12 proc.) oraz większe o 9 proc. przychody z logistyki kontraktowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pandemia wymiotła chętnych na naczepy

Popyt na naczepy w kwietniu zmalał o ponad 70 proc. i był to jedenasty ...

Poczta zaopatrzy szpitale i policję

Państwowy operator zaangażował się w akcje pomocy dla szpitali, przychodni, policji oraz straży granicznej, ...

Polscy przewoźnicy inwestują jak szaleni, spodziewają się wzrostu cen usług

Senny początek roku nie powinien nikogo zmylić, zapowiada się dobry rok. Pierwsze 10 dni ...

W Chinach brakuje kontenerów

Koleje Rosyjskie obniżyły stawki na przewóz do Chin pustych pojemników. RŻD obniżyły nawet o ...

InPost pomoże samorządom

Spółka kierowana przez Rafała Brzoskę oddała na potrzeby Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego dwa nowe, ...

Drożej przez Czechy

Od 1 grudnia 2019 Czechy wprowadzą nowy system poboru opłat drogowych dla samochodów ciężarowych, ...