Wzrosną ceny wywozu kontenerów z portu

Efekty zablokowania Kanału Sueskiego potrwają do maja, spodziewane są korki w terminalach.

Publikacja: 19.04.2021 17:37

Wzrosną ceny wywozu kontenerów z portu

Foto: Fot. DCT

W związku z zablokowaniem Kanału Sueskiego w 14 i 15 tygodniu nie wpłynęły do Gdańska rejsowe statki kontenerowe, a co za tym idzie, w tygodniu 16 i 17 spodziewana jest kumulacja wpłynięć i spiętrzenie zapotrzebowania na odbiór towarów z portu Gdańsk. – Mimo wielu działań przygotowawczych gdański terminal nie będzie w stanie obsłużyć dziennie więcej pociągów oraz samochodów ciężarowych, niż jest w stanie to robić w normalnych warunkach. Trudno też zaplanować operacje z wyprzedzeniem i zaprognozować zapotrzebowanie na poszczególne dni tych tygodni, ponieważ termin wpłynięcia statków ulega zmianie każdego dnia – tłumaczy prezes Loconi Intermodal Lidia Dziewierska.

Czytaj więcej w: CPK już przyciąga magazyny

Dodaje, że sytuację pogarsza obniżona produktywności zespołu DCT wynikająca z utrzymywania rygorów sanitarnych oraz obniżonej zdolności przeładunkowej na bocznicy kolejowej wynikająca z trwających prac budowlanych na bocznicy DCT.

– Klienci powinni przygotować się, że nie będzie możliwości natychmiastowego podjęcia wszystkich kontenerów z portu. Ten czas prawdopodobnie się wydłuży o kilka dni, a dostępność środków transportu: miejsc na pociągach oraz samochodów ciężarowych, będzie ograniczona – ostrzega prezes Loconi Intermodal. – Klienci, którzy pracują na zasadzie bieżących licytacji swoich transportów, będą narażeni na ryzyko wzrostu cen przewozów w tym okresie – dodaje Dziewierska.

Czytaj więcej w: Trzy możliwości wynagradzania kierowców

Korek statków przesunął się z Kanału Sueskiego do europejskich portów. Zaledwie tydzień temu 50 statków tylko jednego armatora (Maersk) czekało na pozwolenie przejścia kanału. Teraz pozostały pojedyncze jednostki.

– Armatorzy rozładowują sytuację, kierując opóźnione statki do zachodnich terminali. Polskie porty nie będą zablokowane przez oceaniczne kontenerowce, ponieważ armatorzy wykorzystają feedery, które na raz przywożą mniej pojemników i łatwiej je rozwieźć – uważa prezes PCC Intermodal Dariusz Stefański.

Czytaj więcej w: Za 2 lata ruszy pod Szczecinem suchy terminal

Przyznaje jednak, że w najbliższym czasie spodziewane są problemy operacyjne. Powodem będą niezrównoważone przewozy do portów. – Góruje albo eksport, albo import. Więc w jedną stronę jadą puste pociągi i przy takiej nierównowadze trudno kalkulować rozsądne stawki. Stąd ostatnio wzrosły o połowę – tłumaczy Stefański.

W związku z zablokowaniem Kanału Sueskiego w 14 i 15 tygodniu nie wpłynęły do Gdańska rejsowe statki kontenerowe, a co za tym idzie, w tygodniu 16 i 17 spodziewana jest kumulacja wpłynięć i spiętrzenie zapotrzebowania na odbiór towarów z portu Gdańsk. – Mimo wielu działań przygotowawczych gdański terminal nie będzie w stanie obsłużyć dziennie więcej pociągów oraz samochodów ciężarowych, niż jest w stanie to robić w normalnych warunkach. Trudno też zaplanować operacje z wyprzedzeniem i zaprognozować zapotrzebowanie na poszczególne dni tych tygodni, ponieważ termin wpłynięcia statków ulega zmianie każdego dnia – tłumaczy prezes Loconi Intermodal Lidia Dziewierska.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach