KAS zachęca do rejestracji w e-Toll dużą obniżką myta

Fot. viaToll

Procedowana ustawa obniży opłaty i ułatwi wniesienie opłat w razie awarii urządzeń.

Zaledwie 3 proc. ciężarówek zarejestrowało się w e-Toll, a jeszcze mniej opłaca drogi w nowym systemie. Dla zachęty, płacącym w e-Toll KAS obniży myto o jedną czwartą.

Mniejsze myto dla zachęty

Nowelizacja ustawy o autostradach drogach płatnych jest już w Sejmie i powinna 23 lipca trafić do Senatu, który rozpatrzy ją na początku sierpnia. – Nowe przepisy wejdą w życie w sierpniu, dzień po dniu ogłoszenia – przypuszcza szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Z 25-procentowej obniżki przewoźnicy płacą w e-Toll będą korzystać do 30 września, gdy MF wygasi system viaToll. – Taka zachęta może poprawić statystyki, jednak cały czas brakuje urządzeń. Co w tej sytuacji mają zrobić przewoźnicy? Ta sytuacja zmusi do korzystania z aplikacji, która nie jest rozwiązaniem docelowym dla przewoźników. Dla nas najlepiej byłoby, gdyby KAS zamówił urządzenia i dzierżawił je użytkownikom – ocenia dyrektor Departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Piotr Mikiel.

KAS dopuścił do stosowania 64 typy urządzeń ponad dwudziestu dostawców. Jednak pomimo rejestracji przewoźnicy niechętnie przechodzą na nowy system. Do 20 lipca, a więc blisko przez miesiąc, w systemie e-Toll zarejestrowało się 49 tys. podmiotów mających 65 tys. pojazdów, w tym 47 tys. ciężkich. 59 tys. podmiotów pobrało aplikację (38,2 tys. z Google Play i 20,8 tys. w App Store). W nowym systemie przewoźnicy opłacili przejazd przez 163 tys. odcinków między wirtualnymi bramownicami, łącznej długości ponad 2 mln km.

Ułatwienia w razie awarii

KAS przychylił się także do uwag przewoźników, którzy obawiają się, że za awarie nieznanej jakości urządzeń ZSL i OBU różnych dostawców, będą ponosić kary. Znajdująca się w Sejmie ustawa zezwala, aby w razie awarii urządzenia kierujący opłacił myto według deklarowanej trasy. Według jeszcze obowiązujących przepisów, w razie trwające ponad 15 minut awarii GPS kierujący ma obowiązek zjechać z drogi płatnej lub skorzystać z parkingu.

Nowe przepisy pozwolą także na kontynuację jazdy pomimo awarii i opłacić myto w terminie do 3 dni, jeśli pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej, usuwaniu klęsk żywiołowych i usuwaniu awarii, przewozi określony ładunek (żywe zwierzęta, beton) lub jest to autokar z pasażerami.

KAS ocenia, że system działa bezawaryjnie. – Kontrola jest zintegrowana z infrastrukturą, informacje zbierane są z kamer. Trafiają do centralnego systemu kontroli, który informuje funkcjonariuszy ITD lub KAS. Po czterech tygodniach nie mamy niepokojących informacji o szczelności systemu – zapewnia pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch.

KAS zapowiada, że wkrótce myto będzie można płacić w systemie płatności opóźnionej.  – Na początku sierpnia pierwsi operatorzy kart flotowych zostaną zintegrowani z systemem e-Toll – przewiduje dyrektor Departamentu Poboru Opłat Drogowych Tomasz Prarat.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pierwsze zapisy Pakietu Mobilności zaczną obowiązywać już od września

Część przewoźników zwinie biznes, inni założą oddziały za granicą. Jutro Parlament Europejski przyjmie Pakiet ...

Kierowcy ratownicy

Pierwszej pomocy udzielą kierowcy ciężarówek – taki pomysł ma Fundacja Truckers Life. Ministerstwo Infrastruktury ...

Dokumenty kierowców i aut ważne przez okres pandemii

Kierowcy i właściciele aut uaktualnią dokumenty po ustaniu pandemii. W ustawie o zmianie ustawy ...

CAT LC: Od dystrybucji do logistyki

Globalny operator logistyczny z siedzibą we Francji CAT LC specjalizuje się w dystrybucji części ...

Zarobić na przewozach z Chin

Cała Europa sięga po kolejowe ładunki na trasie Europa-Chiny. Czy Polska wykorzysta szansę jaką ...

PKP Cargo chce produkować wagony

PKP Cargo rozważa zawiązanie spółki z Greenbrier Wagony Świdnica i ARP, która będzie produkować ...