Nie widzimy spowolnienia na rynku

Wielton rozbudowuje produkcję i do września powiększy ją dwukrotnie w stosunku do 2019 roku.

Publikacja: 22.07.2021 16:54

Nie widzimy spowolnienia na rynku

Foto: Fot. Robert Przybylski

Nie widzimy spowolnienia rynku – zapewnia wiceprezes Wielton Group Mariusz Golec. Naczepy i przyczepy rozchodzą sie na pniu. Klienci czekają na pojazdy po 6-8 miesięcy. Doszło do tego, że Wielton stracił w pierwszym półroczu 2,5 punktu procentowego udziałów w polskim rynku.

Czytaj więcej w: Czy „Polski Ład” opodatkuje kierowców?

Grupa rozbudowuje główny zakład producyjny w Wieluniu, który pracuje na 3 zmiany i nie nadąża za popytem. – Na niektórych stanowiskach pracujemy w systemie 4-brygadowym także w soboty i w niedziele – opisuje zarządzający fabryką w Wieluniu Piotr Kuś.

Kierownictwo zakładu wykorzystało spowodowane pandemią spowolnienie w kwietniu 2020 roku i uporządkowało ciągi technologiczne, eliminując znaczną część transportu technologicznego. W zakładzie nr 1, w którym produkowane są podwozia i ramy, na dwóch liniach produkowane są naczepy typowe z wydajnością ok. ośmiu na zmianę. Ta linia w największym stopniu wykorzystuje automaty spawalnicze.

Czytaj więcej w: Importerzy stracili 10 tys. ciężarówek

Na trzeciej linii (także korzystającej z automatów spawalniczych) powstają pojazdy bardziej skomplikowane, których zjeżdża ok. 4 sztuk na zmianę. Czwarta linia poświęcona jest najbardziej pracochłonnemu asortymentowi i z niej wyjeżdża zazwyczaj jeden pojazd na zmianę. – W kilka miesięcy zmieniliśmy ustawienie maszyn, a celem było osiągnięcie produkcji co najmniej 40 pojazdów dziennie. Już doszliśmy do 72 pojazdów na dobę, a we wrześniu osiągniemy 83 pojazdy dziennie – wskazuje Kuś.

Produkcja w Wieluniu wzrosła o połowę w stosunku do 2019 roku, zmalały zapasy. – Magazyny zmniejszyliśmy o 30 proc. i tyle powierzchni hal odzyskaliśmy dla produkcji. Lepiej wykorzystujemy park maszynowy. Średni czas wytworzenia pojazdu zmalał o 40%, a efektywność wzrosła o 10-12% – porównuje Kuś.

Czytaj więcej w: Brukselski kopniak dla transportu samochodowego

Podlicza, że w tym tym roku z zatrudniającego 1450 osób zakładu w Wieluniu wyjedzie 16 tys. pojazdów, a w kolejnym 22 tys. Przyznaje, że wąskim gardłem pozostają procesy spawania podwozi, które definiują wydajność fabryki. Ramy i podwozia produkowane są w zakładzie nr 1 wspólnie ze skrzyniami wywrotek. Produkty mają różną pracochłonność i dlatego Wielton stawia nową halę, do której przeniesie produkcję skrzyń pojazdów samowyładowczych.

Wznoszony zakład (oznaczony nr 3) wywrotek będzie otrzymywać z zakładu nr 1 komplety blach gotowych do spawania. W zakładzie nr 1 pozostanie producja komponentów do skrzyń i podwozi. Jest to wiele różnej wielkości powycinanych i giętych blach. Magazyn tego wydziału rotuje co tydzień 8 tys. indeksów.

Czytaj więcej w: Wielton ma nowego prezesa

Zakład nr 3 wspólnie z obecnym zakładem nr 1 zasili montaż finalny, czyli zakład nr 2. W nim montowane są instalacje pneumatyczne oraz elektryczne i łączone jest nadwozie z podwoziem. Prezes Grupy Wielton przewiduje dalszy wzrost zatrudnienia na wydziałach produkcyjnych do 1520-1530 osób.

W pobliżu budowanego zakładu nr 3 wznoszona jest hala fabryki Langendorf Polska. Spawane w niej będą przyczepy i naczepy niskopokładowe oraz komponenty innych pojazdów marki Langendorf.

Nie widzimy spowolnienia rynku – zapewnia wiceprezes Wielton Group Mariusz Golec. Naczepy i przyczepy rozchodzą sie na pniu. Klienci czekają na pojazdy po 6-8 miesięcy. Doszło do tego, że Wielton stracił w pierwszym półroczu 2,5 punktu procentowego udziałów w polskim rynku.

Czytaj więcej w: Czy „Polski Ład” opodatkuje kierowców?

Pozostało 90% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach