WIDEO | Maciej Krzesiński: Ambitne plany Portu Gdynia

fot. Port Morski Gdynia

W najbliższych dwóch-trzech latach wydamy ponad miliard złotych na inwestycje – mówi Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Morskiego Portu Gdynia.

W Monachium odbyły się międzynarodowe targi logistyki, mobilności, IT i zarządzania łańcuchem dostaw Transport Logistic 2019. Tradycyjnie już na imprezie mocno obecne są firmy z Polski. – Są dla nas bardzo ważne, jest tutaj cały świat logistyki i transportu – nie tylko morskiego, ale też drogowego czy lotniczego. A jako port przede wszystkim współdziałamy z naszymi partnerami. Dlatego na stoisku – oprócz tego, że jesteśmy w wyjątkowej atmosferze trzech portów – jesteśmy też z naszymi partnerami, czyli z firmami, które na co dzień zajmują się bezpośrednio operacjami na terminalach, zajmują się przewozem towarów, które my przeładowujemy – mówi w rozmowie z Marcinem Piaseckim  z „Rzeczpospolitej” Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Morskiego Portu Gdynia. – Można powiedzieć, że mamy tu na miejscu cały łańcuch logistyczny, który jest niezbędny do tego, żeby ten biznes portowy funkcjonował.

W ubiegłym roku Morski Port Gdynia przeładował prawie 23,5 miliona ton ładunków. – Pierwszy kwartał 2019 r. zamknęliśmy wzrostami na poziomie około 14 proc., więc ten rok może być kolejnym, gdy padnie rekord przeładunków – prognozuje Maciej Krzesiński. Jednocześnie Morski Port Gdynia realizuje bardzo rozbudowaną strategię Inwestycyjną. – W najbliższych dwóch-trzech latach wydamy ponad miliard złotych na inwestycje, które już się rozpoczęły. Mówimy tutaj tylko o tych związanych bezpośrednie z portem – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie porty inwestują w przeładunki kontenerów

Do najważniejszych należy na pewno trwająca budowa nowego terminalu promowego. Ten projekt będzie się kończył mniej więcej w połowie 2021 roku. Będziemy mogli się cieszyć nowym terminalem, co umożliwi przyjmowanie dużo większych statków niż obecnie, będzie otwarty też dla nowych, a nie tylko dotychczasowych promów pasażersko-samochodowych – opowiada dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Morskiego Portu Gdynia. – Drugim bardzo ważnym projektem, które już realizujemy, jest cały projekt związany z pogłębieniem portu, co da nam możliwość przyjmowania większych statków, o większym zanurzeniu, które będą mogły przewozić więcej ładunków – dodaje dyrektor. Finałem tych inwestycji ma być budowa w Gdyni portu zewnętrznego.

fot. Port Morski Gdynia

To najważniejszy projekt w najbliższych kilku latach. Za około siedem-osiem lat powinniśmy się cieszyć nowym zewnętrznym terminalem o powierzchni ok. 180 ha, który będzie wychodził na około 2 km w morze. Tu zaczniemy przyjmować największe statki oceaniczne, które wchodzą na Bałtyk – zapowiada przedstawiciel Morskiego Portu Gdynia. – W dużej mierze będzie to terminal kontenerowy, ale zamierzamy też mieć tam tzw. small scale LNG, czyli terminal małej skali, który będzie służył do przeładunku paliwa LNG. A być może też innych paliw o charakterze ekologicznym. Dlatego, że poza tym, że oczywiście będziemy przeładowywać kontenery – bo tak tendencje rynkowe i światowe wskazują, że będzie to najbardziej rosnący segment rynku przewozów – to będziemy się również starali się być coraz bardziej ekologiczni i też inwestować w ekologiczne formy napędu – podkreślił Maciej Krzesiński.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Premiera Autosana SanCIty

Coraz więcej chętnych do produkcji elektrycznych autobusów

Na polskim rynku e-autobusów przybywa konkurentów. Swój pierwszy elektrobus wyprodukował Autosan. Do seryjnej produkcji ...

TRAKO 2019 WIDEO | Konrad Tyrajski, PKP Energetyka: Chcemy przyłączać zielone źródła

Chcemy dostarczać energię niskoemisyjną. Dlaczego? Bo kolej powinna być nie tylko elektryczna, ale i ...

Wolnocłowe porty lekiem na brexit

Nieokreślony wciąż sposób opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię spędza sen z powiek transportowcom ...

InPost z Empikiem ruszają z darmową dostawą

InPost – operator logistyczny, w którego zainwestował jeden z największych amerykańskich funduszy inwestycyjnych, Advent ...

Tragi TRAKO 2017

TRAKO 2019 | Do Gdańska na międzynarodowe targi kolejowe

Największe targi transportu szynowego w Polsce właśnie ruszają. Na TRAKO 2019 spodziewanych jest 20 ...

Bałtycki Singapur

Prezes Polskiego Związku Zarządców Statków Ireneusz Kuligowski mówi, jak Polska może zarobić na żegludze ...