Rusza planowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Spółka CPK otrzymała 18 lipca 2019 roku 300 mln zł dokapitalizowania ze Skarbu Państwa. Pozwoli to na przygotowanie analiz i dokumentacji niezbędnych do projektowania budowy portu lotniczego oraz towarzyszących mu linii kolejowych.

Publikacja: 19.07.2019 13:52

Rusza planowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Foto: Jedna z sześciu koncepcji architektonicznych CPK, które mają być inspiracją do prac nad planem generalnym polskiego megaportu. Ta została przygotowana przez pracownię Grimshaw / mat.pras.

Spółka ogłosiła właśnie postępowanie na inwentaryzację środowiskową w ramach umowy ramowej na przygotowanie inwestycji kolejowej. Z kolei w przyszłym roku spółka zleci przygotowanie planu generalnego CPK, który pokaże prognozy ruchu lotniczego, wielkość planowanej infrastruktury, etapowanie budowy i szczegółowy model finansowy inwestycji. Także w przyszłym roku zapadnie decyzja, w jaki sposób projekt będzie realizowany. Nie jest wykluczone, że dla jej prowadzenia zostanie powołana wspólna spółka CPK oraz inwestora strategicznego, którym może być zarówno podmiot finansowy jak i branżowy.

""

Jedna z wizji CPK autorstwa Zaha Hadid Architects / mat. pras.

logistyka.rp.pl

– Im bardziej szczegółowymi danymi będziemy dysponować, tym lepsze warunki wynegocjujemy i tym mniejsze ryzyko poniosą obie strony – podkreśla pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild. Szacunki wykonane przez EY wskazują, że inwestycja w port lotniczy powinna zapewnić ponad 10-procentową stopę zwrotu w perspektywie do 2045 roku. Na tym etapie nie wiadomo, jaki będzie podział udziałów. W przypadku inwestora spoza UE przepisy ograniczają go do 49 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Ambitny projekt kolejowy połączy CPK. Kto go sfinansuje?

Spółka złożyła wniosek o dokapitalizowanie do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 24 czerwca. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez UOKiK oraz Prokuratorię Generalną. – Wszystko po to, aby zapewnić rynkowy charakter transakcji oraz maksymalną gwarancję interesów Skarbu Państwa – tłumaczy Wild. Pieniądze pochodzą z funduszu reprywatyzacyjnego.

""

Pomysł autorstwa Foster+Partners / mat.pras.

logistyka.rp.pl

– Uzyskane 18 lipca dokapitalizowanie nie jest przeznaczone na wykup gruntów – zaznacza członek zarządu CPK ds. finansowych Michał Wrona. Dopiero bardziej szczegółowe projekty pozwolą określić, jak duży teren trzeba będzie wykupić. Berlińskie lotnisko zajęło 17 km kw. Minister Wild przypomina, że działa Rada Społeczna, która służy do komunikacji między spółką CPK, biurem pełnomocnika rządu ds. budowy CPK oraz społecznością lokalną, czyli mieszkańcami gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Jej pierwsze posiedzenie odbyło się 26 czerwca. Trwa także zabezpieczenie nieruchomości zastępczych w zasobach Lasów Państwowych, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Agencji Mienia Wojskowego i Krajowego Zasobu Nieruchomości.

CZYTAJ TAKŻE: CPK odkrywa karty. Branża poznała projekt i chce na nim zarobić

Pozyskane 18 lipca 300 mln zł dofinansowania spółki CPK posłuży przygotowaniu planów i opracowań środowiskowych nie tylko dla lotniska, ale i szlaków kolejowych. Firmy zajmujące się projektami uważają tę sumę za wystarczającą do takich celów. – Biorąc za punkt odniesienia prowadzone kilka lat temu przygotowania do innej dużej inwestycji – Kolei Dużych Prędkości, gdzie studium wykonalności kosztowało ponad 50 mln zł, kwota 300 mln na prace studialne oraz środowiskowe wydaje się być wystarczająca – uważa prezes Multiconsult Polska Jarosław Wielopolski. – Wierzę, że nikt nie bierze poważnie pod uwagę formuły „zaprojektuj i buduj”, zatem kolejny etap po pracach studialnych to projektowanie. Jednak na sfinansowanie tych prac potrzebne będą dodatkowe środki – szacuje Wielopolski.

""

Wizja przygotowana przez Chapman Taylor / mat.pras.

logistyka.rp.pl

Budowa pierwszego kolejowego odcinka Warszawa-Łódź ma być gotowa do realizacji w 2023 roku. Rada Ministrów zakłada, że CPK będzie gotów w 2027 roku. – Cztery lata powinny wystarczyć na zbudowanie stu km linii szybkiej kolei – uważa przedstawiciel Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Michał Litwin. Dodaje, że ważniejsze od terminów jest, aby budowa nowych szlaków ruszyła. – Nawet jeżeli będą one gotowe w 2032 czy 2034 roku to ważne jest, aby państwo przyjęło sobie za cel zbudowanie tych linii i zapewniło wieloletnie finansowanie. Chodzi o 3-4 mld zł rocznie – szacuje Litwin.

Dofinansowanie unijne pozwoli przyspieszyć prace. Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild podkreśla, że UE wspiera budowę kolei i liczy, że w nowej perspektywie unijnej projekt otrzyma wsparcie Brukseli. Nie wyklucza, że uda się wykorzystać fundusze stworzone na początku 2018 roku przez Action Plan for Military Mobility. Mogłyby one posłużyć do finansowania budowy linii kolejowej z Warszawy przez Łomżę do Suwałk. – Cześć projektów będziemy prowadzili po 2030 roku – przewiduje minister Wild.

CPK wspierane jest przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA). Jej szef, Alexandre de Juniac zapewniał w ubiegłym roku, że w Europie jest miejsce na taki projekt jak CPK. 18 lipca rozpoczął działalność powołany przez IATA oraz CPK Komitet Konsultacyjny, w którego skład wchodzą przedstawiciele linii lotniczych planujących korzystać z nowego lotniska. Spółka CPK zatrudnia 60 osób. Jej funkcjonowanie kosztuje rocznie 2 mln zł.

Spółka ogłosiła właśnie postępowanie na inwentaryzację środowiskową w ramach umowy ramowej na przygotowanie inwestycji kolejowej. Z kolei w przyszłym roku spółka zleci przygotowanie planu generalnego CPK, który pokaże prognozy ruchu lotniczego, wielkość planowanej infrastruktury, etapowanie budowy i szczegółowy model finansowy inwestycji. Także w przyszłym roku zapadnie decyzja, w jaki sposób projekt będzie realizowany. Nie jest wykluczone, że dla jej prowadzenia zostanie powołana wspólna spółka CPK oraz inwestora strategicznego, którym może być zarówno podmiot finansowy jak i branżowy.

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach