Weteran z Poznania

Na TRAKO zostanie zaprezentowany jeden z najstarszych tramwajów w Polsce.

Publikacja: 04.09.2019 19:05

Weteran z Poznania

Foto: Odrestaurowany w Poznaniu tramwaj z przełomu XIX i XX wieku.

Na tegorocznych targach TRAKO można będzie podziwiać pieczołowicie odrestaurowany przez poznańskich specjalistów tramwaj z przełomu XIX i XX wieku. Pojazdy tego typu obsługiwały linie w Poznaniu i woziły pasażerów do lat 60.

Z działki do kolekcji

Tramwaje trafiły na złom, nieliczne znalazły kupców. Jeden z zakupionych odkryli w 2009 roku na działkach miłośnicy komunikacji miejskiej z Poznania. Pudło było w złym stanie technicznym, jednak pozwalało dokładnie odwzorować niemal wszystkie jego detale. W latach 2013-2015 firma Modertrans Poznań zrekonstruowała cały wagon doczepny z wykorzystaniem podwozia z 1897 r. produkcji Bergische Stahlindustrie. Wóz zadebiutował w tym samym roku podczas obchodów 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu.

""

Pudło tramwaju odnaleźli na działce miłośnicy historii komunikacji miejskiej.

logistyka.rp.pl

Natomiast w zajezdni przy ul. Gajowej zachowała się niepozorna lora. W czasie wojny mogła przewozić jeńców wojennych, a w 2005 roku służyła jako kontener do odpadów ze stolarni. Potem zabezpieczono ją w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej, a w 2010 r. jej podwozie zostało wpisane do ewidencji zabytków ruchomych.

Prace nad odtworzeniem Bergische Stahlindustrie typu I ponownie podjęła spółka-córka MPK Poznań – Modertrans. Trwały one 2 lata. Uroczysta premiera pierwszego wagonu silnikowego odbyła się w grudniu 2018 r. z okazji obchodów 100-lecia Powstania Wielkopolskiego. Wagon typu I ciągnął wcześniej zrekonstruowaną doczepę typu Carl Weyer, pokazując jak wyglądał skład tramwajowy sprzed wieku. Jest to jeden z najstarszych składów tramwajowych w Polsce i stanowi ozdobę kolekcji zabytkowych tramwajów poznańskiego MPK. Bardzo dobrze pokazuje w jakich warunkach podróżowało się tramwajami na początku XX wieku.

Historia poznańskich tramwajów

Tramwaje elektryczne ruszyły w Poznaniu 6 marca 1898 r. Pierwszymi wozami napędzanymi energią elektryczną były wagony typu I i II dostarczone z Bergische Stahlindustrie. Tramwaje typu I miały łukowo zakończone okna, a pasażerowie mogli skorzystać z 16 miejsc siedzących usytuowanych na ławach pod oknami. Miejsce dla kolejnych 12 osób zlokalizowano na odkrytych pomostach. Pojazdy były zasilane przez silnik typu AEG GE800 o mocy 15 KM, a z siecią trakcyjną łączył je odbierak prądu w postaci drążka zakończonego rolką, która toczyła się po drucie jezdnym.

""

Niemcy zakazali używania języka polskiego i nawet linie tramwajowe opisane były po niemiecku.

logistyka.rp.pl

W 1904 roku rozpoczęto dostawy silnikowych wagonów Carl Wayer. Większość z nich wyprodukowana była w Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. w Düsseldorfie. Montowano je także częściowo w warsztatach tramwajów poznańskich. Rok później do Poznania zaczęły docierać doczepy. Miały 7,5 m długości, 2,14 m szerokości i po cztery prostokątne okna z każdej strony. Na miejscach siedzących wewnątrz mieściło się 18 podróżnych, a na pomostach 12 lub 17 (w zależności od źródła). Był to w okresie międzywojennym podstawowy typ wagonów doczepnych Poznańskiej Kolei Elektrycznej.

Na tegorocznych targach TRAKO można będzie podziwiać pieczołowicie odrestaurowany przez poznańskich specjalistów tramwaj z przełomu XIX i XX wieku. Pojazdy tego typu obsługiwały linie w Poznaniu i woziły pasażerów do lat 60.

Z działki do kolekcji

Pozostało 91% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach