Międzynarodowy transport potyka się o granice

Przewoźnicy samochodowi ostrzegają, że opóźnienia dostaw są nieuniknione.

Publikacja: 16.03.2020 12:20

Międzynarodowy transport potyka się o granice

Foto: logistyka.rp.pl

Europejskie kraje wprowadzają na granicach ograniczenia przejazdu samochodów osobowych. W rezultacie nawet przy zmniejszonym ruchu tworzą się korki. Komenda Główna Straży Granicznej ostrzega, że wydłuża się czas oczekiwania na przekroczenie granicy na niektórych przejściach drogowych na granicy wewnętrznej w ramach tymczasowo przywróconej kontroli.

Na granicy z Niemcami samochody w Jakuszycach oczekiwały 5 godzin, w Świecku i Olszynie po 4 (stan na 6 rano). Na pozostałych przejściach Zgorzelec, Krajnik Dolny, Kołbaskowo, Świnoujście-Garz ruch odbywa się na bieżąco. Dwie godziny później i na tych przejściach pojawiły się godzinne kolejki.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy domagają się zwrotu części akcyzy

Na granicy z Litwą czas oczekiwania sięgał 4 godzin, podobnie jak w Gorzyczkach na granicy z Czechami. W Gorzyczkach, Cieszynie i Kudowie Słonej samochody osobowe oczekiwały w 2-godzinnych kolejkach.

Na te utrudnienia wskazuje także członek zarządu spółki Magtrans Piotr Magdziak. – Czas oczekiwania na granicach sięga nawet kilku godzin – ocenia Magdziak. – Opóźnienia na granicy bardzo utrudniają przewozy drogowe, zwłaszcza te w reżimie dokładnie na czas – stwierdza prezes zarządu spółki Eurotrans Karol Rychlik. Wskazuje, że utrudnione są nawet przewozy artykułów łatwopsujących się. – Na wschodniej granicy terminale są zamknięte, a kolejki tirów na drogach wiodących do terminali utrudniają dojazd pojazdom, które mają prawo do przejazdu w pierwszej kolejności. Widoczna jest także nerwowość wśród kierowców spowodowana oczekiwaniem – dodaje Rychlik.

Na zachodnich i południowych granicach przejazd także jest utrudniony przez osobówki, których pasażerowie są kontrolowani. Na dodatek sytuacja zmienia się bardzo szybko. Do piątku nie było ograniczeń, a najnowsze (wprowadziła je Ukraina) pojawiły się o północy 16 marca. – Kierowcy naszej firmy podchodzą ze zrozumieniem tej trudnej sytuacji. Zostali wyposażeni w środki ochrony osobistej, przeszkoleni w zasadach zachowania się w czasie załadunku i rozładunku towarów, a także w zasadach zachowania się i korzystania z sanitariatów ogólnodostępnych na parkingach na terenie Europy. Doceniam bardzo pozytywnie postawę naszych kierowców, traktując ich niemal jak bohaterów narodowych – przyznaje prezes zarządu spółki EPO-Trans Logistic Piotr Ozimek.

Czytaj więcej w: Specustawa już w konsultacjach

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy wyłącznie kierowców, którzy prowadzą pojazd samochodowy służący do przewozu towarów, zaś wykonywany przejazd bezpośrednio wiąże się z faktycznym przewozem lub dojazdem w celu załadunku wyżej wymienionych towarów. Kierowcy zawodowi wracający do Polski samochodem osobowym np. w celu odebrania w kraju odpoczynku tygodniowego, nie są zwolnieni z odbycia, po przekroczeniu granicy państwowej, obowiązkowej kwarantanny.

– Przeszkodą w zapewnieniu ciągłości pracy transportu to obowiązkowa 14-dniowa kwarantanna po przyjeździe kierowców ze wschodu do pracy. Czyli np. po przyjeździe z zachodu do Polski nie ma kwarantanny dla kierowców ciężarówek, zaś po przyjeździe ze wschodu pojazdem osobowym do pracy jako kierowca ciężarówki muszą odbyć 14 dniową kwarantannę – tłumaczy członek zarządu spółki Magtrans. W Polsce pracuje 80 tys. kierowców z zagranicy, głównie z Ukrainy i Białorusi.

Europejskie kraje wprowadzają na granicach ograniczenia przejazdu samochodów osobowych. W rezultacie nawet przy zmniejszonym ruchu tworzą się korki. Komenda Główna Straży Granicznej ostrzega, że wydłuża się czas oczekiwania na przekroczenie granicy na niektórych przejściach drogowych na granicy wewnętrznej w ramach tymczasowo przywróconej kontroli.

Na granicy z Niemcami samochody w Jakuszycach oczekiwały 5 godzin, w Świecku i Olszynie po 4 (stan na 6 rano). Na pozostałych przejściach Zgorzelec, Krajnik Dolny, Kołbaskowo, Świnoujście-Garz ruch odbywa się na bieżąco. Dwie godziny później i na tych przejściach pojawiły się godzinne kolejki.

Pozostało 82% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach