Krajowy System Informacji Dronowej zacznie działać w Polsce do końca 2023 roku.
KSID będzie bazą danych podległą instytucjom lotniczym, która pozwoli na operowanie dronami na poziomie autonomiczności U4. Infrastruktura umożliwi instytucjom publicznym zaoferowanie licznych usług cyfrowych, a także stworzy warunki do rozwoju dalszych, także cyfrowych usług komercyjnych dla ruchu bezzałogowego. – Na przykład pozwoli sprawdzić, za pomocą smartfona, czy dron leci leganie. Z kolei operatorzy dronów otrzymają w czasie rzeczywistym informację o strefach dopuszczonych do lotów. Informacja będzie widoczna dla operatorów i każdego, kto ma smartfona. Łatwo na nim sprawdzi, w której strefie loty są możliwe i na jakich zasadach – wyjaśnia pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych i programu Centralno-Europejskiego Demonstratora Dronów Małgorzata Darowska.

Zaznacza, że etap koncepcji i testów system już przeszedł. – Mamy studium wykonalności Krajowego Systemu Informacji Dronowej i wytarzanych w oparciu o niego usług cyfrowych – podkreśla Darowska.
Po pierwsze bezpieczeństwo
Państwowe i unijne fundusze z programu Polska Cyfrowa trafią do Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej, która odpowiada za kontrolę ruchu lotniczego nad Polską. Nadzór nad projektem od strony zgodności z legislacją będą sprawować Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Lotnictwa Cywilnego. ULC również będzie realizował swoje zadania za pomocą wytwarzanych usług cyfrowych.
Czytaj więcej w: Polska infrastruktura gotowa na loty dronów
Drony są automatami, potrzebują środowiska teleinformatycznego i automatycznej komunikacji, jednocześnie podlegają regułom ruchu lotniczego. – To będą tysiące lotów dziennie, w tym większość na niewielkich dystansach – wyjaśnia Darowska.
Przyznaje, że wyzwaniem jest bezpieczeństwo ruchu lotniczego i cyfrowe. – Ważna jest także akceptacja społeczna, chodzi m.in. o zapewnienie gwarancji zachowania prywatności. Stąd rozwiązania dotyczące korzystania z dronów do monitorowania będą szły w kierunku reglamentacji – uważa pani pełnomocnik.

Ministerstwo Infrastruktury czeka ogromna praca z punktu widzenia prawa lotniczego jak i procesów cyfryzacji. – Musimy określić rolę samorządów, które widzimy jako naszych partnerów, doprecyzować na poziomie procedur lub gdy to będzie konieczne doregulować i zapewnić poczucie prywatności społeczeństwu, a także doprecyzować zasady wyznaczania stref geograficznych i koordynacji lotów w obszarach zurbanizowanych. Choć Polska ma najbardziej przyjazne regulacje w UE, w MI oraz ULC musimy szybko reagować na te wyzwania, aby nie tamować rozwoju rynku – zaznacza Darowska.
Dronowe ubezpieczenia
Polska ma już koncepcję jak uporządkować ruch dronów w przestrzeni do 120-150 m ponad powierzchnią ziemi i jakie wymagania postawić przed niezbędną do jego kontroli infrastrukturą. W 2015 roku powstała aplikacja DroneRadar i to narzędzie przetestowano wspólnie z PAŻP. W 2017 roku nikt w Europie nie miał takich rozwiązań. Testy umożliwiły stworzenie koncepcji operacyjnej.
Czytaj więcej w: Miliony na roboty w magazynach
W kwietniu dronoid polskiej firmy Spartaqs dokonał przelotu bez widzialności pomiędzy dwoma szpitalami. Był to pierwszy taki przelot w Polsce i pierwszy z sukcesem przeprowadzony w Europie. – Pokazał, że realizacja usług transportowych dronami w trybie automatycznym w BVLOS (poza widzialnością) jest możliwa do realizacji w sposób bezpieczny, skuteczny i skoordynowany – podkreśla prezes firmy Spartaqs Aleksandra Borowska. Dronoid Hermes V8MT jest polskiej produkcji, w całości zaprojektowany i wykonany w Polsce.
W tym roku Polska jako pierwsza w Europie wdrożyła operacyjnie system koordynacji ruchu dronów w strefach kontrolowanych lotnisk oparty na rodzimej koncepcji PansaUTM.
Wraz z KSID powstanie zintegrowana, nadrzędna infrastruktura teleinformatyczna, która ułatwi ustalenie, przypisanie i rozliczenie ról w procesie egzekwowania odpowiedzialności. Wszystkie dane ważne dla tego procesu będą zebrane w jednym miejscu, stanowiącym wiarygodne źródło informacyjne. – Ryzyka nie są jeszcze ostatecznie zidentyfikowane, ubezpieczyciele muszą poznać ten rynek. Informacje gromadzone zbierane podczas kolejnych operacji umożliwią towarzystwom ubezpieczeniowym pozyskać dane o ryzyku, niezbędne do opracowania adekwatnych polis ubezpieczeniowych. Zakładam, że dzięki przygotowywanej infrastrukturze, polisy (na lot, na całą organizację) będą sprzedawane on-line i wyliczane w sposób automatyczny i powtarzalny – przewiduje Darowska.
Najpierw służby ratunkowe
Pełnomocnik zaznacza, że jest coraz więcej dojrzałych usług, np. nadzór nad liniami energetycznymi, wsparcie inwestycji budowlanych. – To jest już zaskakująco duży rynek. Na apel o zgłaszanie się chętnych do walki ze skutkami pandemii skontaktowało się z PAŻP aż 750 firm dronowych – wskazuje Darowska.
Dodaje, że perspektywy ma przede wszystkim transport, wykazują nim zainteresowanie służby ratunkowe. – Przeprowadzony pod koniec kwietnia automatyczny lot pomiędzy dwoma warszawskimi szpitalami to pierwszy duży krok w kierunku sprawdzenia działania wszystkich elementów ekosystemu: elementów infrastruktury i dronów. Jesteśmy w fazie testowej zintegrowanych rozwiązań i po upewnieniu się, że rozwiązanie spełnia założenia, nadzór lotniczy będzie dopuszczać konkretne operacje krok po kroku – wyjaśnia Darowska.
KSID może służyć także jako podstawa dla stworzenia giełdy dronowych usług.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.