Pociągi Pesy na Sardynii

Pierwsze ATR220Tr z Pesa dla włoskich kolei Trenitalia dopłynęły statkiem na Sardynię.

Publikacja: 08.10.2020 15:19

Pociągi Pesy na Sardynii

Foto: logistyka.rp.pl

Pierwsze cztery ATR220 Tr dopłynęły właśnie na wyspę położoną na Morzu Śródziemnym. Po opuszczeniu fabryki w Bydgoszczy liniami kolejowymi dotarły przez Pizzę do portu Villa San Giovanni w Calabrii, a stamtąd przystosowanym do przewozu pojazdów szynowych promem popłynęły do Golfo Aranci na Sardynii, by na koniec, już po torach, dotrzeć do bazy w Cagliari. – To wyjątkowa dla nas sytuacja, bowiem po raz pierwszy w historii Pesa nasze pojazdy były dostarczane do klienta statkiem. Transport przebiegał bez problemów, wkrótce w podobną podróż na Sardynię wyruszą kolejne pojazdy – zapewnia kierownik kontraktu Trenitalia w Pesa Bydgoszcz Natalia Rachubińska.

Czytaj więcej w: W wakacje PKP IC odbiło się od dna

Dostarczone na wyspę pojazdy rozpoczną regularne kursy z pasażerami na Sardynii w najbliższych tygodniach. W sumie będzie tam eksploatowanych 10 pojazdów bydgoskiego producenta.

Czytaj więcej w: Dwunapięciowe koleje przyszłości

ATR220 Tr dostarczane na Sardynię to kolejny etap realizacji umowy Pesa z Trenitalia z 2013 roku. Największy włoski przewoźnik kolejowy zamówił 44 spalinowe zespoły trakcyjne, a w zeszłym roku skorzystał z opcji i zwiększył zamówienie o kolejnych 14 pojazdów. W sumie we Włoszech eksploatowanych jest 89 pojazdów Pesa, a ostatecznie będzie ich 99. Pojazdy wożą pasażerów między innymi w rejonach Florencji, Pizzy, Padwy, Bergamo czy Bolonii.

""

Wyładunek pociągu Pesa ATR 220 z promu kolejowego. Fot Pesa

logistyka.rp.pl

Spalinowe zespoły trakcyjne ATR 220 ma także prywatna spółka Ferrovie del Sud Est e Servizi Automobilistici z siedzibą Bari we Włoszech, która ma 25 ATR 220. Ten sam przewoźnik kupił również elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls II. Są to pierwsze ezt w Europie Zachodniej wyprodukowane przez polskiego producenta pojazdów szynowych.

Czytaj więcej w: Stadler i Koleje Mazowieckie podpisały trzecią umowę wykonawczą

Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 251 pociągów oraz 171 tramwajów. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka, poza umową z Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach