Grupa Wielton zmniejszyła przychody w 2023 roku

Grupa zapowiada inwestycje w nowe wyroby i utrzymanie dyscypliny finansowej. Ten rok nie będzie łatwiejszy.

Publikacja: 05.03.2024 18:46

Grupa Wielton zmniejszyła przychody w 2023 roku

Foto: Wielton

Szacunki wskazują, że trzeci w Europie producent naczep, przyczep i zabudów zmniejszył o 5,2 proc. przychody do 3,25 mld zł. Grupa sprzedała o 10 proc. mniej pojazdów (20,8 tys.), ale zachowała pozycję na kluczowych rynkach. – W 2023 roku branża mierzyła się ze spowolnieniem rynku i zmniejszonym popytem na naczepy i przyczepy – tłumaczy prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Podkreśla, że grupa utrzymała bezpieczny wskaźnik długu netto/EBITDA na poziomie ok. 2,15, a do tego zrealizowała wart 168 mln zł plan inwestycyjny. Grupa wypracowała prognozowany wynik EBITDA na poziomie ok. 205,4 mln zł, który był o 1 proc. większy od rezultatu z rekordowego 2022 roku. Prognozowana marża EBITDA wyniosła ok. 6,3 proc. 

Czytaj więcej

Komisja Europejska proponuje zmiany w umowach transportowych z Ukrainą

W Polsce, przy spadku rynku o 8,4 proc. rejestracje spółki Wielton zmniejszyły się o 9,2 proc. do poziomu 4011 szt. Z udziałami na poziomie 15,5 proc. Wielton wypracował trzecią pozycję na rynku. 

Spółka Fruehauf utrzymała pierwsze miejsce we Francji z udziałem 19,3 proc. i rejestracjami 4 154 pojazdów (o 4,3 proc. mniej niż przed rokiem). 

Brytyjska spółka Lawrence David z udziałami na poziomie 12 proc. utrzymała pozycję wicelidera rynku, rejestrując 2 650 sztuk pojazdów, czyli o 21 proc. mniej niż przed rokiem. Spadek spowodowany był spowolnieniem gospodarczym w Wielkiej Brytanii oraz wyższymi stopami procentowymi. 

Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce wśród największych graczy rynku z udziałami na poziomie 6,7 proc. Przy spadku rynku włoskiego o 8,5 proc. jej klienci w 2023 roku zarejestrowali 1 120 sztuk pojazdów marki wobec 1 114 szt. rok wcześniej. 

Podobny poziom rejestracji pojazdów odnotowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH przy spadku rynku niemieckiego o 13 proc. r/r. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1 197 szt. co zapewniło im szóstą pozycję na rynku. 

W krajach CEE z udziałami na poziomie 5,9 proc. Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, przy niewielkim, 3 proc. spadku rejestracji do 1 128 sztuk. W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na 7 pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2 proc., notując 33 proc. spadek zarejestrowanych pojazdów do poziomu 309 szt. 

Czytaj więcej

Rekordowy rok dla Daimler Truck

W roku bieżącym Grupa wyda 130 mln zł na inwestycje. – Działania obejmować będą m.in. dalszą cyfryzację, automatyzację procesów produkcyjnych, poszerzenie portfolio produktowego, czy implementację nowych technologii. Zmienne otoczenie rynkowe i niepewna sytuacja skłoniły nas do tego, aby nie publikować założeń finansowych na rok 2024 – tłumaczy Szataniak. 

Ostrzega, że rok 2024 będzie równie trudny. – Nie opuści nas niestabilna sytuacja geopolityczna, skomplikowana sytuacja przewoźników jak i zmniejszenie popytu na usługi transportowe – przewiduje prezes Grupy Wielton. 

Grupa przygotowuje się do produkcji nadwozi chłodniczych. Fabryka w Bełchatowie jest w budowie, a maszyna do produkcji paneli jest uruchomiona w Wieluniu i jej funkcjonowanie jest opanowywane. 

Szacunki wskazują, że trzeci w Europie producent naczep, przyczep i zabudów zmniejszył o 5,2 proc. przychody do 3,25 mld zł. Grupa sprzedała o 10 proc. mniej pojazdów (20,8 tys.), ale zachowała pozycję na kluczowych rynkach. – W 2023 roku branża mierzyła się ze spowolnieniem rynku i zmniejszonym popytem na naczepy i przyczepy – tłumaczy prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Podkreśla, że grupa utrzymała bezpieczny wskaźnik długu netto/EBITDA na poziomie ok. 2,15, a do tego zrealizowała wart 168 mln zł plan inwestycyjny. Grupa wypracowała prognozowany wynik EBITDA na poziomie ok. 205,4 mln zł, który był o 1 proc. większy od rezultatu z rekordowego 2022 roku. Prognozowana marża EBITDA wyniosła ok. 6,3 proc. 

Drogowy
Niemcy ociągaj się z wypłatą nienależnie pobranego myta
Drogowy
Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe
Drogowy
Przewoźnicy nie chcą odszkodowań za zmowę cenową
Drogowy
Firmy transportowe rozpoczęły zwalnianie kierowców
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Drogowy
Małe szanse na zmiany w umowie transportowej z Ukrainą