Sprzedaż detaliczna towarów najsilniej urosła we wrześniu w kategorii „tekstylia, odzież, obuwie”, o ponad 20 proc. r/r. Wyraźny wzrost odnotowano też w sprzedaży pojazdów i części do nich, a także mebli i sprzętu RTV/AGD (o około 15-16 proc. r/r).
Na drugim biegunie była sprzedaż żywności oraz w kategorii „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – urosła tylko o 0,1-0,2 proc. r/r.
Sprzedaż detaliczna silnie urosła, także ze względu na kalendarz i niską bazę
Dane wyglądają imponująco i spora w tym roku rola pozytywnej koniunktury w handlu. Konsumpcji prywatnej sprzyjają m.in.: realny wzrost przeciętnych wynagrodzeń w gospodarce (w ostatnich miesiącach 4-5 proc. r/r), stabilna sytuacja na rynku pracy (acz m.in. popyt na pracę jest obniżony), obniżki stóp procentowych z ostatnich miesięcy czy poprawa nastrojów konsumenckich w ostatnich miesiącach.
Jednocześnie nie można nie wspomnieć o efekcie kalendarzowym (więcej dni handlowych niż przed rokiem) oraz efekcie bardzo niskiej bazy. Dane o sprzedaży detalicznej z września 2024 r. były bardzo słabe (–3 proc. r/r).