Pandemia kosztowała przewoźników drogowych ponad 550 mld euro

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że pandemia zmniejszyła przychody światowej branży transportu drogowego rzeczy o 18 proc. i kosztowała przewoźników drogowych 551 mld euro.

Przychody firm na Bliskim Wschodzie i Północnej Afryce zmalały o 22 proc., w Azji o 21 proc., w Europie o 17 proc. (64 mld euro). Przedsiębiorcy w Chinach, Argentynie oraz Iranie zanotowali ponad 30-procentowe spadki.

Czytaj więcej w: Tarcza Antykryzysowa dla kolei i dróg samorządowych

Najbardziej poszkodowani są przewoźnicy pasażerscy. Tylko europejskie firmy zanotowały 57-procentowy spadek przychodów, a straty przekraczają 81 mld euro. Przychody przewoźników autokarowych zmalały o 82 proc., międzymiastowych o 70 proc., miejskich o 42 proc. i przedsiębiorstw taksówkarskich o 60 proc.

IRU wylicza, że w Bułgarii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii przewoźnicy pasażerscy zanotowali ponad 70-procentowe spadki przychodów.

W tej branży pomoc państwa jest niezbędna, aby firmy mogły przetrwać i odrodzić się po ustaniu zagrożenia. – Do tej pory politycy zbyt mało zrobili dla transportu – uważa sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

W Polsce co trzecia firma z branży transportu i magazynowania sięgnęła po pomoc Polskiego Funduszy Rozwoju. We Francji organizacja branżowa FNTR ocenia, że w pierwszym kwartale roku przychody zmalały  27 proc. Nawet w czerwcu 5 proc. taboru stało bezczynnie, a przychody przewoźników były o 12 proc. mniejsze niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Najbardziej ucierpieli przewoźnicy obsługujący przemysł samochodowy i przemysł chemiczny, transportujący materiały niebezpieczne. W czerwcu (odpowiednio) 76 i 70 proc. ciężarówek z tych dwóch grup nie miało pracy. Firmy zajmujące się przeprowadzkami nie miały żadnych zleceń pomiędzy marcem i majem.

Czytaj więcej w: PFR zapowiada wrześniowe kontrole

Choć rząd francuski zapewnił wsparcie dla pracowników (płacąc m.in. postojowe), jedna trzecia pracodawców transportowych nie wyklucza cięć zatrudnienia. Tylko 11 proc. przyznaje, że ma trudności z rekrutacją pracowników.

FNTR podkreśla, że Koleje Francuskie otrzymały 15 mld euro pomocy, zaś Air France otrzymała 7 mld euro. W przypadku przewoźników samochodowych rząd ograniczył się jedynie do szybszego zwrotu firmom podatku VAT od paliwa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Słowacja zakazała wjazdu ciężkich pojazdów

Słowacja 27 marca zakazała ciężarówkom o dmc powyżej 7,5 tony wjazdu na swoje terytorium ...

Wydłużają się kolejki na granicy

W ostatniej dobie kolejki na granicach wydłużyły się dwukrotnie. W Świecku, Jędrzychowicach, Gorzyczkach kolejki ...

Nowe samochody dla GITD

W połowie roku inspektorzy otrzymają do dyspozycji 64 nowe furgony inspekcyjne. 27 września GITD ...

Cyfrowe dokumenty przyspieszyły kolejowe przewozy z Chin

Pierwszy, wyposażony w cyfrową dokumentację pilotażowy pociąg z kontenerami z Ningbo (Chiny) przez Władywostok ...

Elektryczna ostatnia mila

Firmy próbują elektryczne samochody dostawcze. Oferta nie spełnia wszystkich potrzeb. No Limit jako pierwsza ...

Gorzów odebrał pierwszego Twista

Z lekkim opóźnieniem miasto kończy remont torów i odbiera spóźnione tramwaje. Prezydent Gorzowa Jacek ...