Średniacy mają pod górę

Branża TSL odrobiła spadki przychodów zanotowane w 2023 r., jednak dynamika przyrostu, choć powyżej inflacji, jest o połowę mniejsza od notowanej na samym początku dekady.

Publikacja: 29.05.2025 10:27

Średniacy mają pod górę

Foto: Rz

Wyraźnie poprawia się popyt na usługi logistyczne, a korzystają przede wszystkim duże firmy, z przychodami powyżej miliarda złotych. Ich obroty wzrosły w 2024 r. o przeszło 20 proc., gdy dla wszystkich firm w rankingu dynamika przyrostu sięgnęła 13 proc. Największe podmioty uzyskały blisko 83 mln zł przychodów, co stanowi trzy czwarte przychodów firm z całego rankingu.

W 2024 r. do elitarnego grona miliarderów nie dołączyła żadna firma, jest ich nadal 29. Średni przychód na spółkę sięgnął 2,86 mld zł.

Na czele rankingu wyraźnie widoczna jest dominacja firm kurierskich. Wszystkie siedem ma ponadmiliardowe przychody, łącznie wyniosły one 30,5 mld zł i były o 6,2 proc. większe niż rok wcześniej. W tym segmencie rynku niemal cały wzrost przychodów wypracował InPost, którego obroty powiększyły się o ponad 23 proc.

Przedsiębiorstwa z pierwszej pięćdziesiątki powiększyły przychody o ponad 14 proc. (do 96 mld zł), z drugiej pięćdziesiątki o zaledwie 1,4 proc. (do 11 mld zł) i z trzeciej o 19,6 proc. (do 4,5 mld zł).

Środek rankingowej listy okupują firmy mające od 150 do 350 mln zł przychodu. Właśnie wśród nich jest wiele rodzinnych firm transportu drogowego, które poniosły w minionym roku poważne spadki przychodów.

Ostrożne prognozy na ten rok przewidują dalsze ożywienie gospodarcze. Jego zapowiedzi widoczne są w rosnącej liczbie zleceń przewozowych na giełdach transportowych (choć niestety nie w rosnących stawkach) oraz w większej w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego wartości portfeli zamówień producentów samochodów ciężarowych. Kołem zamachowym dla całej Europy mogą być wydatki Berlina. Rząd niemiecki przewiduje wydanie w najbliższej dekadzie ponad biliona euro na infrastrukturę i zbrojenia, zatem kolejne lata powinny być gospodarczo pomyślne.

Niepewność z kolei powoduje wojna w Ukrainie, zawirowania na Morzu Czerwonym i polityka Komisji Europejskiej, która nakłada nowe obowiązki podatkowe i administracyjne, przyczyniając się do wzrostu kosztów oraz inflacji.

Opinia

Polskie firmy transportowe z jednym z najniższych poziomów optymizmu na świecie

Tomasz Starzyk, Bisnode Polska.

Tomasz Starzyk, Bisnode Polska.

Foto: materiały prasowe

Tomasz Starzyk Dun & Bradstreet Poland

Dun & Bradstreet, wiodący na świecie dostawca danych i analiz pozwalających na podejmowanie decyzji biznesowych, opublikował raport Global Business Optimism Insights za II kwartał 2025 r. Przeprowadzone w marcu br. badanie pokazało gwałtowny spadek optymizmu polskich firm transportowych z poziomu 23 proc. w I kwartale br. do -6 proc. w II kwartale br. To wynik dużo poniżej średniej krajowej z Polski i jeden z najniższych wskazań na świecie w branży transportowej.

Mniejszym poziomem optymizmu wykazują się tylko firmy transportowe z Wielkiej Brytanii (-14 proc.), Norwegii i Szwecji po (-13 proc.) i Włoszech (-12 proc.). W Niemczech obserwujemy podobną sytuację, z jaką mamy do czynienia w Polsce. Natomiast znaczący wzrost nastrojów notuje się w przypadku firm z półkuli zachodniej, w tym przede wszystkim z Australii (+22 proc.), Argentyny (+14 proc.), Stanów Zjednoczonych czy Meksyku.

Zmiana odzwierciedla panujący od ponad pół roku na świecie niepokój w biznesie i wskazuje na ostrożne podejście przedsiębiorców, szczególnie w odniesieniu do inwestycji i zabezpieczenia stabilności dostaw. Stagnacja jest naturalną konsekwencją ciągłych zakłóceń w łańcuchach dostaw, niedoboru siły roboczej, piętrzących się nowych wyzwań, konfliktów zbrojnych, ciągłej potrzeby dostosowywania się do zmieniającej się dynamiki w globalnym handlu i rosnącego napięcia wokół nałożonych taryf celnych przez Stany Zjednoczone.

O raporcie Dun & Bradstreet Global Business Optimism Insights Report:

Raport Dun & Bradstreet Global Business Optimism Insights powstał w wyniku badania ankietowego przeprowadzonego wśród 10 000 firm z 17 branż w 32 krajach. Na raport składają się dane wraz z szerokim komentarzem. Obie części są równie ważne i dopełniają się wzajemnie. Raport jest połączeniem pięciu indeksów, które odzwierciedlają ogólny poziom optymizmu w biznesie, oczekiwania dotyczące ciągłości trwania łańcuchów dostaw, warunków finansowych, inwestycyjnych i inicjatyw ESG. Odczyt indeksu powyżej 100 wskazuje na poprawę poziomu optymizmu. Analogicznie odczyt indeksu poniżej 100 oznacza pogorszenie optymizmu.

O Dun & Bradstreet:

Dun & Bradstreet, wiodący i globalny dostawca danych i analiz pozwalających na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych, co umożliwia firmom na całym świecie poprawę wyników. Wgląd w Data Cloud Dun & Bradstreet aktywizuje i dynamizuje rozwiązania, które pozwalają klientom na wzrost przychodów, obniżenie kosztów, ograniczenie ryzyka i rozszerzenie ich działalności. Od 1841 r. niezależnie od ich wielkości firmy na całym świecie współpracują z Dun & Bradstreet, minimalizując ryzyko prowadzenia biznesu i odkrywając nowe możliwości rynkowe.

Wyraźnie poprawia się popyt na usługi logistyczne, a korzystają przede wszystkim duże firmy, z przychodami powyżej miliarda złotych. Ich obroty wzrosły w 2024 r. o przeszło 20 proc., gdy dla wszystkich firm w rankingu dynamika przyrostu sięgnęła 13 proc. Największe podmioty uzyskały blisko 83 mln zł przychodów, co stanowi trzy czwarte przychodów firm z całego rankingu.

W 2024 r. do elitarnego grona miliarderów nie dołączyła żadna firma, jest ich nadal 29. Średni przychód na spółkę sięgnął 2,86 mld zł.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Logistyka
Konferencja SGH o przyszłości logistyki
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Logistyka
Kurierski wyścig na punkty
Logistyka
Ranking firm TSL i Rzeczpospolita TSL Award
Logistyka
Ranking firm TSL i Rzeczpospolita TSL Award
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Logistyka
Zielona energia w logistyce
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont