Jaki jest udział transportu w PKB Polski?

Sektor logistyczno-transportowy w Polsce wytwarza większą część dochodu krajowego niż w innych państwach.

Publikacja: 10.06.2025 13:43

Jaki jest udział transportu w PKB Polski?

GDDKiA

Foto: GDDKiA

GUS podlicza, że w 2023 roku wartość produktu krajowego sięgnęła 3 401,6 mld zł, w tym transport i gospodarka magazynowa wniosła 207 mld zł, co stanowi 6,1 proc. PKB. Zarazem GUS obliczył, że przychody z e sprzedaży usług branży transportowej wyniosły 485,8 mld zł. 

Skąd bierze się tak znaczna różnica? GUS wyjaśnia, że przychody ze sprzedaży usług, o których mowa w publikacji „Transport – wyniki działalności”, nie są tożsame z kategoriami używanymi w rachunkach narodowych.

Wydział Współpracy z Mediami GUS tłumaczy, że Dane dotyczące PKB opracowywane są zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej metodologią ESA 2010. Takie podejście zapewnia spójność i porównywalność danych statystycznych w skali międzynarodowej. 

Czytaj więcej

Raben przyspiesza tempo w regionalnym wyścigu firm logistycznych

Wartość 207 mld zł odpowiada wartości dodanej brutto, która jest wynikiem odjęcia od produkcji globalnej tzw. zużycia pośredniego, czyli kosztów poniesionych na zakup towarów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności (np. paliwa, energii, materiałów, usług obcych itp.). Wartość dodana brutto stanowi zatem faktyczny wkład danej sekcji gospodarki do tworzenia PKB. 

Wartość produkcji globalnej, która obejmuje całkowitą wartość wytworzonych dóbr i usług w danej sekcji, dla sekcji H „Transport i gospodarka magazynowa” została oszacowana w 2023 roku na poziomie 571 mld zł. 

GUS dodaje, że zgodnie z najnowszymi, ostatecznymi danymi rachunków narodowych, zaprezentowanymi w aktualnym szacunku PKB, wartość produkcji globalnej w sekcji H „Transport i gospodarka magazynowa” w 2023 roku wyniosła już 591 mld zł. Wzrost względem wcześniejszych szacunków wynika z uaktualnienia danych źródłowych. 

Po aktualizacji danych udział branży transportowo-magazynowej w PKB kraju sięga 17,4 proc. 

Jak się ma ten wskaźnik do uzyskiwanego w innych krajach? Sektor transportu i logistyki Litwy stanowi podstawę jej gospodarki, przyczyniając się do 11,2 proc. do 13,5 proc. PKB. 

Sektor transportu stanowi istotny element także czeskiej gospodarki, odpowiadając za ok. 5,6 proc. do 10,78 proc. produktu krajowego brutto (PKB) kraju, w zależności od zakresu działalności objętej pomiarem. 

Czytaj więcej

Unia Europejska tnie transportową gałąź, na której sama siedzi

Sektor transportu w Niemczech stanowi istotny element gospodarki narodowej, a jego udział w produkcie krajowym brutto waha się od około 4,7 proc. do 5,0 proc. w zależności od konkretnej metodologii pomiaru i badanego przedziału czasowego. 

Branża transportowa jest także poważnym pracodawcą. GUS podaje, że w Polsce zatrudnia ponad 724 tys. osób na etatach. W Niemczech zatrudnia około 2,29 miliona osób w różnych podsektorach. Na poziomie Unii Europejskiej sektor usług transportowych i magazynowych zatrudniał 10,4 miliona osób w 2022 r., co stanowi 6,5 proc. siły roboczej gospodarki. Sektor obejmuje około 1,4 miliona przedsiębiorstw w całej UE, co odpowiada 4,4 proc. firm.

GUS podlicza, że w 2023 roku wartość produktu krajowego sięgnęła 3 401,6 mld zł, w tym transport i gospodarka magazynowa wniosła 207 mld zł, co stanowi 6,1 proc. PKB. Zarazem GUS obliczył, że przychody z e sprzedaży usług branży transportowej wyniosły 485,8 mld zł. 

Skąd bierze się tak znaczna różnica? GUS wyjaśnia, że przychody ze sprzedaży usług, o których mowa w publikacji „Transport – wyniki działalności”, nie są tożsame z kategoriami używanymi w rachunkach narodowych.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Logistyka
Konferencja SGH o przyszłości logistyki
Logistyka
Średniacy mają pod górę
Logistyka
Kurierski wyścig na punkty
Logistyka
Ranking firm TSL i Rzeczpospolita TSL Award
Logistyka
Ranking firm TSL i Rzeczpospolita TSL Award