Raben przyspiesza tempo w regionalnym wyścigu firm logistycznych

Szybko rosną logistyczni liderzy w regionie. Raben ma szansę w tym wyścigu o największych klientów, właśnie założył spółkę w Turcji.

Publikacja: 09.06.2025 18:55

Raben przyspiesza tempo w regionalnym wyścigu firm logistycznych

Foto: Grupa Raben

Grupa Raben otwiera 10 czerwca nową spółkę operacyjną w siedemnastym kraju, w Turcji. Raben Türkiye zaoferuje transport drogowy (zarówno całopojazdowy, jak i drobnicowy), transport morski i lotniczy, a także rozwiązania magazynowe na terenie Europy. Wesprze klientów w przeprowadzaniu procedur celnych. W wynajętym obiekcie w Stambule pracuje 20 osób, obok biura znajduje się magazyn przeładunkowy o powierzchni 2000 m kw., zdolny do obsługi 1500 palet. 

Eksport dla obu stron

Spółka zaoferuje transport do takich krajów jak: Polska, Czechy, Słowacja, Niemcy, Holandia, Włochy, Rumunia i Bułgaria. Siła Grupy Raben jest sieć drobnicowa obejmująca wymienione kraje. W samych Niemczech ma 33 oddziały. Nasz zachodni sąsiad jest głównym kierunkiem eksportowym Turcji. 

Czytaj więcej

Unia Europejska tnie transportową gałąź, na której sama siedzi

Raben oferuje klientom dostęp do rozbudowanej sieci magazynowej liczącej ponad 2 miliony m kw. powierzchni w siedemnastu krajach Europy. – Obecność w Turcji zwiększa dostępność usług dla klientów europejskich, jednocześnie wspierając tureckich partnerów w rozwijaniu logistyki kontraktowej w obrębie UE. Turcja to również strategiczny punkt tranzytowy pomiędzy UE, krajami WNP, Bliskim Wschodem i Chinami – podkreśla dyrektor zarządzający Regionu, Grupa Raben Bartłomiej Łapiński. 

Turecka spółka będzie korzystać z rozwiązań IT Grupy, w tym platformy myRaben. – To zaawansowane narzędzie zapewnia pełną transparentność przepływu przesyłek, umożliwiając m.in. monitorowanie transportów, intuicyjne zarządzanie zleceniami oraz wygodny dostęp do faktur – opisuje Łapiński. 

Grupa Raben umacnia się jako wiodący gracz logistyczny w Europie Środkowej i Wschodniej, jednak na nowym rynku nie będzie jej łatwo. 

Gęsto od konkurencji

Turecki rynek uchodzi za trudny i hermetyczny, na którym rządzą lokalni gracze: Netlog Logistics (blisko 800 mln euro przychodów 2023 roku), Borusan Logistics (ponad 320 mln euro), Ekol Logistics (blisko 200 mln), Arkas, Omsan, Reysaş Transportation and Logistics, DHMI (State Airports Authority) i Mars Logistics. 

Czytaj więcej

Wojna elektroniczna pokonała tachografy

Mimo to kraj jest atrakcyjny, ma blisko 86 mln mieszkańców, notuje dynamiczny wzrost gospodarczy, w ostatnich dwóch dekadach PKB wzrosło o 5,4 proc., osiągając w 2023 roku wartość 1 118 mld dolarów, co plasuje Turcję na siedemnastym miejscu na świecie i siódmym w Europie. 

W 2024 roku zanotowano także rekordowy poziom PKB per capita. – Młode społeczeństwo i rozwijający się rynek wewnętrzny sprawiają, że Turcja posiada ogromny potencjał do dalszego rozwoju – wskazuje dyrektor Grupy Raben. 

Turecki rynek jest silnie powiązany z Unią Europejską, 41 proc. wartości tureckiego eksportu trafia do UE. Dla UE import z Turcji ma 4 proc. udziału. Nadwyżka handlowa UE sięgnęła w 2024 roku blisko 24 mld euro. 

W Turcji działa DB Schenker (przejęty ostatnio przez DSV, który także jest aktywny w tamtym kraju), Dachser, DFDS wykupił europejskie aktywa turecki Ekol. Turecką spółkę ma austriacki gigant Gebruder Weiss. 

Czytaj więcej

PKP Cargo znów będzie zwalniać pracowników

Raben, który rozwija się na południe Europy, musi uwzględniać postępującą dookoła koncentrację. Spółka DSV przejęła DB Schenker, w 2024 roku Dachser podwoił roczne nakłady na przejęcia, rozwój sieci, zatrudnienie, innowacje cyfrowe i działania klimatyczne – w tym rozwój elektromobilności – do około 490 mln euro. Na 2025 rok zaplanowano kolejne inwestycje w firmową sieć, warte blisko 400 mln euro. Gebrüder Weiss poszerza obecność o nowe kraje, w tym roku o Tajlandię, więc i Raben musi rozwijać się, aby oferować coraz większy zasięg usług. 

Grupa Raben otwiera 10 czerwca nową spółkę operacyjną w siedemnastym kraju, w Turcji. Raben Türkiye zaoferuje transport drogowy (zarówno całopojazdowy, jak i drobnicowy), transport morski i lotniczy, a także rozwiązania magazynowe na terenie Europy. Wesprze klientów w przeprowadzaniu procedur celnych. W wynajętym obiekcie w Stambule pracuje 20 osób, obok biura znajduje się magazyn przeładunkowy o powierzchni 2000 m kw., zdolny do obsługi 1500 palet. 

Eksport dla obu stron

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Produkty i Usługi
Coraz mniej chętnych na magazyny
Produkty i Usługi
W branży TSL nieodwołalnie nadchodzi robotyzacja
Produkty i Usługi
Kurierzy i sklepy spożywcze to mariaż z rozsądku
Produkty i Usługi
InPost zdobył świetnego klienta
Produkty i Usługi
Start bez wystrzału