Sieci kurierskie rozszerzają swoją ofertę dostaw międzynarodowych. Na nich zbudowały swoją potęgę UPS i FedEx, mocną pozycję mają DPD, DHL i GLS. InPost również wkracza w ten segment. Jednak powyższe firmy koncentrują się na przesyłkach kurierskich o typowych gabarytach, podczas gdy Nova Post oferuje szybki transport paczek o wadze do 1000 kg. – Oferujemy dostawy następnego dnia między Warszawą a stolicami Litwy, Niemiec, Czech, Słowacji i innych krajów europejskich – wylicza prezes Nova Post Polska Serhij Karputiew.
Do miast położonych dalej trzeba doliczyć jeszcze jeden dzień, np. do Barcelony, Mediolanu i Nicei transport trwa dwa dni, a do Walencji - 3 dni. Taką paczkę będzie można wysłać z Polski do Nowego Jorku jeszcze w tym roku. Karputiev podkreśla, że połączenia te są obsługiwane przez własne siły Nova Post (oprócz lotu do Nowego Jorku, wykonywanego przez UPS), natomiast tam, gdzie pojawiają się podwykonawcy, limit wagowy wynosi 31,5 kg.
Czytaj więcej
Kolej dalekobieżna ma perspektywy rozwojowe mimo negatywnych trendów demograficznych.
Nova Post w Polsce może wysłać paczkę łącznie do 161 krajów. – Rynek KEP w Polsce jest mocno nasycony w segmencie paczek o standardowej wadze do 30 kg, gdzie dominuje kilku dużych operatorów. Dużą jego część stanowią paczki odbierane w paczkomatach. Nova Post aktywnie rozbudowuje również infrastrukturę w kraju: firma otworzyła 51 własnych oddziałów i udostępnia klientom 25 000 paczkomatów partnerskich. Główny nacisk kładzie się jednak na przesyłki międzynarodowe do krajów sąsiednich i obsługę cięższych ładunków. Taka strategia wypełnia lukę między klasycznymi usługami kurierskimi a transportem paletowym, oferując jednocześnie czas dostawy D+1 do stolic krajów sąsiednich - zauważa prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu dr hab. Arkadiusz Kawa.
Trendy w przesyłkach międzynarodowych
Rosnący popyt na usługi dostaw międzynarodowych - szczególnie w przypadku dużych i niestandardowych przedmiotów - jest napędzany przez trzy główne trendy – wskazuje Kawa. Należą do nich wzrost sprzedaży online towarów wielkogabarytowych, takich jak meble, sprzęt ogrodniczy i duże urządzenia gospodarstwa domowego, dynamicznie rosnąca liczba zamówień transgranicznych w sektorach B2C i B2B oraz wysoki popyt na transport ładunków niestandardowych do i z Ukrainy.