Reklama
Rozwiń

Amazon rozpoczął gigantyczną rozbudowę logistyki

W Wielkiej Brytanii konkurencja w branży kurierskiej wzmaga się i Amazon chce jej uciec, zwiększając jakość dostaw.

Publikacja: 01.07.2025 08:35

Amazon rozpoczął gigantyczną rozbudowę logistyki

Amazon

Foto: Amazon

Amazon ogłosił warte 40 mld funtów inwestycje w Wielkiej Brytanii. Duża część wydatków planowanych na lata 2025-2027 trafi na logistykę. Koncern zapowiada rozbudowę sieci dostaw i wzniesienie czterech nowych centrów realizacji zamówień oraz modernizację ponad stu lokalnych sortowni. Modernizacja i rozbudowa obejmą obiekty w całym kraju. Zatrudnienie wzrośnie o „tysiące” etatów ponad 60 specjalności; Amazon zatrudnia w Wielkiej Brytanii ponad 75 tys. osób i jest jednym z dziesięciu największych na Wyspach pracodawców.

Firma chwali się, że płaci co najmniej 28 tys. funtów rocznie (w Londynie nawet 30 tys.). Amazon Logistics rozpoczął działalność w Wielkiej Brytanii w 2012 roku. Sukces projektu oraz rosnąca popularność e-handlu zmusza do rozbudowy zaplecza, aby nadążyć za zwiększającymi się potokami przesyłek i jednocześnie utrzymać wysoką jakość dostaw. – Każdy musi inwestować, bo technologia idzie do przodu, robocizna jest coraz droższa i inwestycja staje się niezbędna. Po osiągnięciu pewnego rozmiaru automatyzacja staje się koniecznością – podkreśla prezes Last Mile Experts Marek Różycki. 

Czytaj więcej

Rezerwa najemców magazynów

Przypomina, że Amazon Logistics jest w uprzywilejowanej sytuacji będąc częścią wysyłkowego giganta. – Ma unikalną szansę, bo może wybierać dla podwykonawcy najlepsze paczki i uprościć sobie życie. Inni przewoźnicy zużywają połowę sił na zdobycie klientów. Kolejna rzecz: Amazon ma dużo informacji o kliencie, których nie przekazują niezależnym przewoźnikom i te informacje pomagają w dręczeniu przesyłek, choć nawet w tym kontekście rozbudowa sieci automatów paczkowych ma sens, bo i tak jest to najtańszy sposób dostaw – zapewnia prezes Last Mile Experts. 

Według Statisty Royal Mail ma 25 proc. rynku przesyłek kurierskich, Amazon Logistics 17 proc., Evri 14 proc., DPC 12 proc., a reszta należy do DHL, Yodel i Parcelforce Worldwide. W tym gronie jest także InPost, który na koniec roku miał 9250 automatów paczkowych, wynika z Raportu OOH przygotowanego przez Last Mile Experts. Evri dysponował 8333 maszynami, Nova Post 6900, Amazon 4890. Autorzy raportu LME zastrzegają, że niektóre automaty mogą być liczone wielokrotnie, jako że wykorzystywane są przez kilka sieci. 

InPost zamierza zainwestować w Wielkiej Brytanii łącznie miliard funtów i zwiększyć gęstość paczkomatów do poziomu znanego z Polski. Kwietniowy zakup Yodel pozwolił uzupełnić sieć dostaw i zaplecze logistyczne (tzw. środkową milę). Inwestycje zapowiada także nowy właściciel Royal Mail Daniel Kretinsky, który planuje instalację 20 tys. automatów. 

Czytaj więcej

Wspólne automaty paczkowe zdobywają Europę

W połowie maja fundusz inwestycyjny Apollo porozumiał się z DHL, rozpoczynając współpracę z Evri. Różycki uważa, że wejście DHL do Evri to ruch, który przyspieszy konsolidację rynku kurierskiego. 

Prezes LME wskazuje, że pomimo znajomości rynku i możliwości finansowych, Amazon raczej nie otworzy w Polsce własnego działu logistyki. – Rynek jest bardzo konkurencyjny, są lepsze miejsca do inwestycji, gdzie są wyższe koszty i niższa jakość doręczeń i tam lepiej inwestować – tłumaczy Różycki. 

Amazon ogłosił warte 40 mld funtów inwestycje w Wielkiej Brytanii. Duża część wydatków planowanych na lata 2025-2027 trafi na logistykę. Koncern zapowiada rozbudowę sieci dostaw i wzniesienie czterech nowych centrów realizacji zamówień oraz modernizację ponad stu lokalnych sortowni. Modernizacja i rozbudowa obejmą obiekty w całym kraju. Zatrudnienie wzrośnie o „tysiące” etatów ponad 60 specjalności; Amazon zatrudnia w Wielkiej Brytanii ponad 75 tys. osób i jest jednym z dziesięciu największych na Wyspach pracodawców.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Produkty i Usługi
Wspólne automaty paczkowe zdobywają Europę
Produkty i Usługi
Raben przyspiesza tempo w regionalnym wyścigu firm logistycznych
Produkty i Usługi
Coraz mniej chętnych na magazyny
Produkty i Usługi
W branży TSL nieodwołalnie nadchodzi robotyzacja
Produkty i Usługi
Kurierzy i sklepy spożywcze to mariaż z rozsądku