Reklama
Rozwiń

Wspólne automaty paczkowe zdobywają Europę

Europa stanowi większość międzynarodowego rynku kurierskiego, a na nim coraz powszechniej używane są w doręczeniach automaty paczkowe. Ich przyrost jest dwucyfrowy.

Publikacja: 27.06.2025 12:27

Wspólne automaty paczkowe zdobywają Europę

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W 2024 roku ilości doręczonych przez kurierów paczek były największe w regionie Azji i Pacyfiku (168miliardów), a następnie w Ameryce Północnej (22 miliardy) i Europie (19,5 miliarda), wynika z badań rynku Last Mile Experts oraz danych z Effigy Consulting. Europa utrzymała jednak przywództwo w międzynarodowej wymianie paczek, odpowiadając za ponad 72% globalnych ilości wychodzących, podczas gdy odpowiada tylko za 16,7% krajowych dostaw paczek.

Automaty coraz popularniejsze

Inwestycje w technologię rosną, operatorzy pocztowi zainwestowali 3,34 mld euro w 2022 roku. Jednakże, jak pokazuje zawieszenie w styczniu przez Amazon testów dronów w USA, wiele z tych technologii wciąż dojrzewa. 

Czytaj więcej

Logistycy kuszą sklepy wyższymi obrotami

Na wszystkich rynkach opcje dostawy poza domem (OOH), takie jak punkty usługowe (23%), paczkomaty (20%) i odbiór w sklepach detalicznych (15%), zyskują popularność jako preferowane miejsce dostawy. OOH pozostaje sprawdzonym, skalowalnym i bardziej ekologicznym rozwiązaniem na ostatnią milę. Kurierzy mający trasy z automatami mogą doręczyć ponad 1300 paczek, podczas gdy absolutny limit wynosi około 200 w przypadku gęstej miejskiej trasy kurierskiej D2D, wynika z danych InPost. 

Przygotowany przez Last Mile Experts Raport OOH wskazuje, że InPost jest w największym w Europie operatorem APM, obok DHL i DPD. 

Foto: Last Mile Experts

Specjaliści Last Mile Experts podliczają w raporcie, że łączna liczba punktów PUDO u wszystkich operatorów wyniosła na koniec 2024 roku 462 080, łączna liczba jednostek APM u wszystkich operatorów sięgnęła 184 400, zaś łączna liczba punktów OOH (PUDO + APM) 646 480. 

Gęstość OOH na 10 000 mieszkańców odzwierciedla znaczące dysproporcje. Polska (17,3), Czechy (14,6) i Węgry (12,6) prowadzą pod względem łącznej gęstości unikalnej. Z kolei Austria (1,0), Luksemburg (1,3) i Finlandia (2,0) pozostają najmniej rozwinięte. W przypadku PUDO, Szwecja (6,8), Czechy (6,7) i Polska (5,6) zajmują czołowe miejsca na liście.

W przypadku APM Polska ponownie prowadzi (11,8), a następnie Czechy (7,9) i Węgry (7,5). Liderstwo OOH w Polsce jest zauważalne nie tylko pod względem ilości, ale także pod względem efektywności dostaw. Kurierzy InPost mogą dostarczyć do 1500 paczek dziennie do skrytek w szczycie sezonu, w porównaniu do 150–250 w przypadku dostawy od drzwi do drzwi. 

Czytaj więcej

Pesa wprowadza nową generację lokomotyw elektrycznych

Średnia odległość do skrytki w polskich aglomeracjach miejskich to zaledwie 350 m, a 62% klientów odbiera przesyłki „po drodze”. Nieudane dostawy do domu pozostają kosztowną nieefektywnością. SwipBox szacuje, że w niektórych krajach nawet 25% pierwszych prób dostawy kończy się niepowodzeniem, co kosztuje ponad 14 euro za niepowodzenie w Niemczech i 11,60 funtów w Wielkiej Brytanii. Szafki i PUDO łagodzą to, przyczyniając się do potencjalnych oszczędności CO₂ nawet do 82% na dostawę.

Konkurencja i współpraca

W miarę jak coraz więcej sieci otwiera się na wielu operatorów, tradycyjna definicja „punktów”, która obejmuje tylko punkty wyłącznie dla jednego operatora, może niedostatecznie odzwierciedlać rzeczywistą infrastrukturę OOH w krajach o szeroko współdzielonych lub otwartych sieciach. W takich przypadkach prawdziwy zasięg sieci może być niejasny. Na przykład Finlandia i Austria wydają się mieć niską gęstość unikalnych punktów, pomimo dobrze rozwiniętych, współdzielonych sieci. 

W tym roku nastąpiła również dalsza strategiczna konsolidacja sieci OOH. Decyzja Orlen Paczka o otwarciu swoich skrzynek w Polsce dla GLS była znaczącym wydarzeniem w Polsce. DHL rozszerzył współpracę z Poste Italiane i CTT Expresso, dążąc do 10 000 wspólnych APM we Włoszech i na Półwyspie Iberyjskim w obu krajach. 

Czytaj więcej

Narasta zadłużenie firm transportowych

Te sojusze podkreślają zmianę w kierunku współdzielonej, interoperacyjnej infrastruktury skrytek jako sposobu na wydajne skalowanie i redukcję emisji. – Współdzielenie będzie istotnym trendem. Kiedyś było widoczne w PUDO, a teraz obejmuje także automaty, które przestają być unikalne. Zdarzały się sieci agnostyczne (jak MyFlexBox), jednak coraz częściej sieci kurierskie udostępniają automaty innym operatorom, ze względu na koszty utrzymania sieci – uważa wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Produkty i Usługi
Raben przyspiesza tempo w regionalnym wyścigu firm logistycznych
Produkty i Usługi
Coraz mniej chętnych na magazyny
Produkty i Usługi
W branży TSL nieodwołalnie nadchodzi robotyzacja
Produkty i Usługi
Kurierzy i sklepy spożywcze to mariaż z rozsądku
Produkty i Usługi
InPost zdobył świetnego klienta